DANIEL 12
  • WPROWADZENIE
  • O CZYM JEST BIBLIA? CZY DA SIĘ STREŚCIĆ JEJ PRZESŁANIE?
    • ​I. Przekaz fizyczny Biblii
    • ​II. Przekaz duchowy
    • III. Stworzenie świata w ujęciu duchowym
    • ​IV. Wieża Babel, Potop oraz Sodoma i Gomora w ujęciu duchowym
    • V. Czy Abraham był zalążkiem instytucji kościelnej?
    • VI. Czy wyprowadzenie Izraela z Egiptu było początkiem instytucji kościelnej?
    • VII. Nowy Testament w ujęciu duchowym
    • VIII. Separacja jako sedno planu zbawienia​
  • KSIĘGA DANIELA 12 ZAPOWIADA CZAS ZROZUMIENIA BIBLII
  • TŁUMACZENIA BIBLII
    • 1. Kilka przykładowych błędów w tłumaczeniu Biblii
    • 2. Konkordancje i Biblie interlinearne - dostęp do oryginału Biblii
    • 3. Przykład wykorzystania konkordancji
  • BIBLIA UKRYWA GŁĘBOKIE DUCHOWE ZNACZENIE
    • 1. Dwie ścieżki
    • 2. Pojęcie dobra i zła według człowieka i Boga
    • 3. Duchowa mądrość Boża a fizyczna mądrośc ludzka
  • BÓG I SZATAN
  • ANIOŁY I DEMONY
  • PRAWO A ŁASKA
    • 1. Natura grzechu – prawo natury
    • 2. Prawo Mojżesza
    • 3. Prawo jako wiedza o grzechu
    • 4. Obietnica dla Abrahama
    • 5. Spór pomiędzy apostołami o prawo
    • 6. Prawo znajduje nas grzesznikami
    • 7. Zacząwszy duchem, chcecie teraz kończyć ciałem?
    • 8. Na cóż więc prawo?
    • 9. Wychowanie i instruktaż poprzez prawo
    • 10. Narodziny z obietnicy a uczynki z prawa
    • 11. Prawo garncarza – wybór z góry
    • 12. Prawo a wiara i miłość
    • 13. Prawo a posłuszeństwo
    • 14. Łaska i uczynki to sprzeczność
    • 15. Żydzi a poganie
    • 16. Chrystus jako pierwociny zbawienia
    • 17. Pierwszy Adam i ostatni Adam
    • 18. Śmierć panująca od Adama do Mojżesza
    • 19. Chrzest duchowy
    • 20. Nie pozwól grzechowi panować w twoim śmiertelnym ciele
    • 21. Grzech to własna praca na zbawienie
    • 22. Związek małżeński – z Prawa czy z Łaski?
    • 23. Prawo jest grzechem czy jest święte?
    • 24. Umysł (Prawo Boże) a ciało (prawo grzechu)
    • 25. Ciało cielesne a duch cielesny
    • 26. Podobieństwo grzechu i umieranie w życiu
    • 27. Życie według ciała a życie według ducha
    • 28. Zmartwychwstanie fizyczne a zmartwychwstanie duchowe
    • 29. Adopcja do Królestwa Bożego
  • KONTROWERSJE WYNIKAJĄCE Z DOSŁOWNEGO ODBIORU BIBLII
    • 1. Wyłup sobie oko i obetnij rękę
    • 2. Czy Bóg to mówi ze względu na woły?
  • PRZYPOWIEŚCI W BIBLII
    • WSTĘP
    • 1. Syn Marnotrawny
    • 2. Wdowi grosz
    • 3. O pszenicy i chwaście
    • 4. Kto nie pracuje niech też nie je
    • 5. Korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy
    • 6. Proście, szukajcie i kołaczcie
  • KALENDARZ MIESIĘCZNY W BIBLII
  • POTOP ZA DNI NOEGO I KALENDARZ OD STWORZENIA​
    • 1. Sprzeczności wynikające z fizycznego rozumienia opisu Potopu a jego poprawność duchowa
    • 2. Data potopu w świetle kalendarza stworzenia
    • 3. Kalendarz 360-dniowy na tle innych kalendarzy
    • 4. 40 dni i 40 nocy >
      • 4.1. Pierwsze 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • ​4.2. Drugie 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • 4.3. 40 dni i 40 nocy Eliasza
      • 4.4. 40 dni i 40 nocy Jezusa
    • 5. Chrzest Jezusa
    • 6. Wydarzenia po chrzcie Chrystusa związane są z symboliką 40 dni i 40 nocy
    • 7. Data Ukrzyżowania i ustanowienia Eucharystii​
    • 8. Chronologia Potopu
    • 9. Zależności czasowe >
      • 9.1 Komentarz do zależności czasowych
    • Podsumowanie
  • GRZECH
    • 1. Nieczystość duchowa
    • 2. Odejście od dobra – definicja grzechu
    • 3. Pojęcie grzechu a zasady moralne
    • 4. Prawo grzechu i śmierci
    • 5. Kto jest bez grzechu, niech rzuci kamieniem
    • 6. Klasyfikacja grzechów
    • 7. Grzech śmiertelny i grzech powszedni
    • 8. Grzechy świadome i nieświadome
    • 9. Grzech ukryty
    • 10. Grzech niewybaczalny – przeciwko Duchowi Świętemu
    • 11. Siedem grzechów głównych
    • 12. Pięć grzechów
    • 13. Grzech kazirodztwa
    • 14. Grzechy języka
    • 15. Grzech wulgaryzmu
    • 16. Rozumienie grzechu przez kapłanów ziemskich
    • 17. Izrael i kościół jako obraz grzeszników
    • 18. Pułapka własnego programu zbawienia
    • 19. Modlitwa, wyznanie grzechów, pokuta
    • 20. Sakramenty kościelne a wymazanie grzechów
    • 21. Oczyszczenie z grzechów, chęć bycia lepszym
    • 22. Chrzest i wiara w walce z grzechem
    • 23. Dzieci, rodzice i współmałżonkowie a grzech
  • GRZECH PIERWORODNY
    • 1. Poczęcie w grzechu; grzech ludzkości
    • 2. Szatan a grzech
    • 3. Więź duchowa z Bogiem
    • 4. Więź duchowa z Szatanem
    • 5. Dwie moce duchowe
    • 6. Grzech wszedł na świat przez człowieka
    • 7. Pierwszy Adam i ostatni Adam
  • PREDESTYNACJA
  • CZYŃCIE SOBIE ZIEMIĘ PODDANĄ
  • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - wstęp
    • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - szczegóły
  • DEKALOG - DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ BOŻYCH
    • Dekalog - Wstęp
    • 1. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną
    • 2. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu
    • 3. Nie będziesz wzywał imienia Pana
    • 4. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
    • 5. Czcij ojca twego i matkę twoją
    • 6. Nie będziesz zabijał
    • 7. Nie będziesz cudzołożył
    • 8. Nie będziesz kradł
    • 9. Nie będziesz wydawał fałszywego świadectwa
    • 10. Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego
  • CZY JEZUS BYŁ FIZYCZNYM CZŁOWIEKIEM?
  • POBYT JEZUSA NA ZIEMI
  • A WY ZA KOGO MNIE UWAŻACIE? PRAWDZIWY A FAŁSZYWY MESJASZ
  • DROGA KRZYŻOWA
    • 1. Pan Jezus na śmierć skazany
    • 2. Pan Jezus bierze krzyż na ramiona swoje
    • 3. Pierwszy upadek Pana Jezusa
    • 4. Pan Jezus spotyka swą matkę
    • 5. Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi
    • 6. Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa
    • 7. Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi
    • 8. Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty
    • 9. Trzeci upadek Pana Jezusa
    • 10. Pan Jezus z szat obnażony
    • 11. Pan Jezus przybity do krzyża
    • 12. Pan Jezus umiera na krzyżu
    • 13. Pan Jezus zdjęty z krzyża
    • 14. Pan Jezus złożony do grobu
    • 15. Zmartwychwstanie Chrystusa
  • JUDASZ
  • SZABAT A DZIEŃ PAŃSKI
  • MODEL RODZINY
    • 1. Doskonałość stworzenia a doskonałość małżeństwa
    • 2. Związek jako „jedno ciało” i jego nierozerwalność
    • 3. Święta rodzina
    • 4. Monogamia i poligamia
    • 5. Nierząd i cudzołóstwo
    • 6. Małżeństwo z wyboru a małżeństwo z obcymi żonami
    • 7. Rozwody
    • 8. Komplementaryzm i egalitaryzm – rola męża i żony
    • 9. Biblia a naród
    • 10. Małżeństwo w kulturze chrześcijańskiej
    • 11. Sprzeczności i kontrowersje ze strony kościoła
    • 12. Status pierworodnego
    • 13. Bezżeństwo, owdowienie, osierocenie
    • 14. Obowiązki i odpowiedzialność rodziców
    • 15. Karcenie dzieci
  • MAŁŻEŃSTWO
  • IN VITRO, ADOPCJA, ANTYKONCEPCJA, ABORCJA I EUTANAZJA
    • 1. Bezpłodność i płodność – przekleństwo czy błogosławieństwo
    • 2. In vitro
    • 3. Kiedy zaczyna się życie: płód czy człowiek?
    • 4. Los zarodków
    • 5. Małżeństwo i prokreacja w imię miłości Bożej
    • 6. „Współpraca” człowieka z Bogiem
    • 7. Nieomylność kościoła. Eksperci duchowni. Naprotechnologia
    • 8. Adopcja a człowiek na zamówienie
    • 9. Przewodnik moralny a rozłam kościoła
    • 10. In vitro a spór moralny
    • 11. In vitro a spór społeczny
    • 12. Filozofia i etyka katolicka
    • 13. Antykoncepcja
    • 14. Aborcja
    • 15. Eutanazja i samobójstwo
    • 16. Nie zabijaj! – co znaczy być mordercą?
    • 17. Kościół a nauka
    • 18. Ewolucja poglądów kościoła
    • 19. Kto nie z nami, ten przeciwko nam
    • 20. Prawo Boże a sumienie
  • KAZIRODZTWO
  • HOMOSEKSUALNOŚĆ
  • (NIE)CZYSTY SEKS
  • SODOMA I GOMORA
  • CZY CZŁOWIEK JEST NIEŚMIERTELNY?
  • ŚMIERĆ, WSKRZESZENIE, REINKARNACJA
  • RELIGIA POKOJU CZY NIENAWIŚCI?
  • TRADYCJA PUŁAPKĄ
  • CZYŚCIEC
    • 1. Wiara Judy Machabejskiego w pośmiertne oczyszczenie z grzechów
    • 2. Znak Jonasza jako obraz czyśćca
    • 3. Odpuszczanie grzechów po śmierci w „tym wieku” albo w „przyszłym wieku”
    • 4. Oczyszczenie po śmierci lub oczyszczający i ocalający duszę ogień czyśćca
    • 5. Chłosta po śmierci
    • 6. Chrzest za zmarłych i miłosierdzie dla zmarłych
    • 7. Czyściec jako zwrot długu
    • 8. Nielitościwy dłużnik skazany na oddanie długu
    • 9. Czyściec jako kres wędrówki do życia wiecznego
    • 10. Możliwość wyjścia z otchłani
    • 11. Łono Abrahama
    • 12. Paruzja a czyściec
  • NAKAZ MISYJNY
  • DARMO DAWAJCIE – KOŚCIELNY BIZNES
  • PYTANIA I ODPOWIEDZI
  • KONTAKT
  • ENGLISH

4. 40 dni i 40 nocy


        Twoje narzędzia:

Biblia
Biblia hebrajsko-polska i grecko-polska
Strong's

UWAGA:
Powyższe linki do tekstów biblijnych udostępniamy wyłącznie dla wygody czytelnika. Znajdują się one jednak na stronach innych, niezależnych od nas autorów, których poglądy i opinie należą wyłącznie do nich, a zespół Projektu Daniel 12 tych poglądów nie autoryzuje ani nie podziela. Autoryzujemy jedynie teksty opublikowane na niniejszej stronie.

4. 40 dni i 40 nocy

Bliższa analiza opisu Potopu i zawartego w nim wyrażenia „40 dni i 40 nocy” wskazuje, że, de facto, możemy mieć do czynienia z dwoma okresami o łącznej długości 80 dni (40 + 40). Może na to wskazywać oddzielenie okresu „40 dni i 40 nocy” od okresu „40 dni”. Analogiczna sytuacja występuje w przypadku Jezusa, kiedy po Jego chrzcie w rzece Jordan czytamy o okresie „40 dni i 40 nocy”, który spędził na pustyni (Mt 4:1-2), i równocześnie o okresie „40 dni” związanym z kuszeniem Go przez diabła (Mk 1:12-13, Łk 4:1-2). Należy jednak przyjąć także możliwość, że okres „40 dni i 40 nocy” może być rozpatrywany na dwa sposoby, czyli zarówno jako 40 dni, jak i jako 80 (40 + 40) dni. Podobnie jest w przypadku Jakuba, gdyż pozornie wydaje się, że jego pobyt w domu Labana trwał 20 lat (Rdz 31:38), a w rzeczywistości było to lat 40 (7 lat służby za Leę, 7 lat służby za Rachelę, 20 lat pracy za wynagrodzenie oraz 6 lat pracy za trzodę). I w końcu mamy też interpretację snu o krowach tłustych i chudych, która wskazuje na dwa siedmioletnie okresy następujące jeden po drugim, a równocześnie łączy liczbę krów z liczbą lat.

Symbolika okresu „40 dni i 40 nocy” odnosi się do trzech, a właściwie do czterech wydarzeń:
- pobyt Mojżesza na Górze Synaj – dwa różne okresy (Wj 24:18; 34:28);
- podróż Eliasza z pustyni na Górę Horeb (1 Krl 19:8);
- pobyt Jezusa na pustyni (Mt 4:1-2).

Zauważmy powtarzające się symbole „pustyni” i „góry”. Epizody z udziałem Mojżesza miały miejsce podczas 40-letniej tułaczki po pustyni. Jeśli chodzi o Jezusa, to podczas Jego kuszenia przez Szatana na pustyni pojawia się góra, która symbolizuje wszystkie królestwa świata (Łk 4:5). Choć Biblia nie stwierdza tego jednoznacznie, wszystko wskazuje na to, że Góra Synaj i Góra Horeb to jedna i ta sama góra, gdyż w obu przypadkach mamy odniesienia do przymierza Boga z Izraelem (Pwt 4:10, 15; 5:2; 9:8; 18:16; 28:69), do tablic z przykazaniami (1Krl 8:9; 2Krn 5:10) oraz do czci oddawanej złotemu cielcowi (Ps 106:19). Biblia zestawia też Mojżesza z Eliaszem przy okazji zapowiedzi, że prawo (Mojżesz) wyryte jest w sercach (Eliasz). Chodzi o Prawo Ducha lub inaczej dar Ducha Świętego, udzielany wybrańcom Bożym (Ml 3:22-24; w angielskim przekładzie Biblii jest to Ml 4:4) przed nadejściem Dnia Sądu. W Nowym Testamencie wymieniana jest jedynie Góra Synaj w Arabii, w nawiązaniu do przymierza Mojżesza i do niewolnicy Hagar wraz z jej dziećmi (niewybrańcami) oraz w nawiązaniu do Jerozolimy, miasta ziemskiego (Ga 4:24-25). Jerozolima ziemska to obraz duchowego niewolnictwa pseudoczcicieli Boga, którzy podlegają prawu grzechu i śmierci. Podczas kuszenia Jezusa także pojawia się motyw Jerozolimy (Łk 4:9-12) jako miejsca, gdzie czci się fałszywego boga za sprawą fałszywej interpretacji Słowa Bożego.

Należy również wspomnieć, że Jezusa, Mojżesza i Eliasza łączy „Góra Przemienienia” (Przeobrażenia), a dokładniej, motyw przemienienia dokonującego się na Górze (Mt 17:1-8; Mk 9:2-8; Łk 9:28-36). Przeciwnie do tego, co się powszechnie głosi, przemienienie Jezusa w obecności Dwóch Mężów wcale nie odbywa się na Górze Tabor. Bardziej prawdopodobne jest, że chodzi o Górę Synaj, na co wskazuje jaśniejące oblicze Chrystusa czy głos z Nieba (Wj 24:15-18; Wj 34:29-35; Mt 17:1-8; 2Kor 3:7-18).

Wreszcie, nigdzie w Biblii nie jest powiedziane, że jedno wydarzenie nie może wyznaczać więcej niż jednego punktu odniesienia w kalendarzu biblijnym (chodzi o tzw. obrazy równoległe). Na przykład, symbolika budowy Pierwszej Świątyni (Salomona) zwykle odnosi się do pierwszego programu zbawienia, czyli okresu Wczesnego Deszczu, ale często utożsamia też obrazy związane z okresem Późnego Deszczu. Biblia mówi o dwóch świętach Paschy, „pierwszej” (15 I) i „drugiej” (15 II). Z jednej strony obie łączą się z tymi samymi symbolami, a z drugiej Pascha Druga odnosi się bardziej do Późnego Deszczu. Okres Późnego Deszczu z jednej strony dotyczy początku roku zbiorów płodów rolnych, a z drugiej, jako deszcz „późny”, występuje po deszczu „wczesnym”.

W kalendarzu biblijnym nowy dzień rozpoczyna się nie o poranku lecz wieczorem (pełny dzień trwa od wieczora do wieczora). Symbole śmierci i zmartwychwstania Chrystusa, choć głównie odnoszą się do Święta Paschy, często nawiązują także do Święta Namiotów, oddalanego od Paschy o 6 miesięcy. I vice versa – symbole związane ze Świętem Namiotów, drugim zmartwychwstaniem Jezusa, są także obrazem drugiego zmartwychwstania Jezusa podczas Święta Paschy. Miesiące pierwszy i siódmy w kalendarzu hebrajskim (i w Biblii) stosowane są wymiennie jako odniesienia do początku roku (świątecznego i cywilnego), choć Biblia głównie trzyma się miesiąca pierwszego (Nisan/Abib). Podobną zależność można zauważyć w przypadku miesięcy drugiego i ósmego, czyli obchodów Paschy Drugiej (paschy miesiąca drugiego), która symbolizuje drugi program zbawienia, będąc równocześnie symbolem zakończenia pierwszego programu zbawienia (a także pierwszej porcji drugiego programu zbawienia), co symbolizuje zakończenie budowy Pierwszej Świątyni, które nastąpiło w miesiącu ósmym (1Krl 6:38).

Spróbujmy teraz przyjrzeć się symbolice „40 dni i 40 nocy” w odniesieniu do wspomnianych postaci i związanych z nimi wydarzeń, którym następnie przyjrzymy się bliżej.

1. Mojżesz
Góra Synaj (Horeb) – pierwsze i drugie „40 dni i 40 nocy”
a. 15 III → 40 → 25 IV → 40 → 5 VI
7 VI → 40 → 17 VII → 40 → 27 VIII
b. 10 III → 40 → 20 IV → 40 → 30 V
1 VI → 40 → 10 VII → 40 → 20 VIII
c. 7 III → 40 → 17 IV
19/20 IV → 40 → 29/30 V → 40 → 9/10 VII (Święto Zadośćuczynienia)

2. Eliasz
a. 17 II → 40 + 40 → 7 V
7 V → 12 + 12 → 1 VI
b. 13/14 XII → 40 → 23/24 I → 40 → 3/4 III
c. 24/25 IX → 40 + 40 → 14/15 XII
15 XII → 12 + 12 → 9 I (Niedziela Palmowa)

3. Jezus
a. 10/11 VII → 40 + 40 → 30 IX/1 X
17 VII → 40 → 27 VIII
b. 10/11 VII → 40 + 40 → 30 IX/1 X
10 VII → 40 → 20 VIII

​
STRESZCZENIE
© 2013-2024 Daniel 12