DANIEL 12
  • WPROWADZENIE
  • O CZYM JEST BIBLIA? CZY DA SIĘ STREŚCIĆ JEJ PRZESŁANIE?
    • ​I. Przekaz fizyczny Biblii
    • ​II. Przekaz duchowy
    • III. Stworzenie świata w ujęciu duchowym
    • ​IV. Wieża Babel, Potop oraz Sodoma i Gomora w ujęciu duchowym
    • V. Czy Abraham był zalążkiem instytucji kościelnej?
    • VI. Czy wyprowadzenie Izraela z Egiptu było początkiem instytucji kościelnej?
    • VII. Nowy Testament w ujęciu duchowym
    • VIII. Separacja jako sedno planu zbawienia​
  • KSIĘGA DANIELA 12 ZAPOWIADA CZAS ZROZUMIENIA BIBLII
  • TŁUMACZENIA BIBLII
    • 1. Kilka przykładowych błędów w tłumaczeniu Biblii
    • 2. Konkordancje i Biblie interlinearne - dostęp do oryginału Biblii
    • 3. Przykład wykorzystania konkordancji
  • BIBLIA UKRYWA GŁĘBOKIE DUCHOWE ZNACZENIE
    • 1. Dwie ścieżki
    • 2. Pojęcie dobra i zła według człowieka i Boga
    • 3. Duchowa mądrość Boża a fizyczna mądrośc ludzka
  • BÓG I SZATAN
  • ANIOŁY I DEMONY
  • PRAWO A ŁASKA
    • 1. Natura grzechu – prawo natury
    • 2. Prawo Mojżesza
    • 3. Prawo jako wiedza o grzechu
    • 4. Obietnica dla Abrahama
    • 5. Spór pomiędzy apostołami o prawo
    • 6. Prawo znajduje nas grzesznikami
    • 7. Zacząwszy duchem, chcecie teraz kończyć ciałem?
    • 8. Na cóż więc prawo?
    • 9. Wychowanie i instruktaż poprzez prawo
    • 10. Narodziny z obietnicy a uczynki z prawa
    • 11. Prawo garncarza – wybór z góry
    • 12. Prawo a wiara i miłość
    • 13. Prawo a posłuszeństwo
    • 14. Łaska i uczynki to sprzeczność
    • 15. Żydzi a poganie
    • 16. Chrystus jako pierwociny zbawienia
    • 17. Pierwszy Adam i ostatni Adam
    • 18. Śmierć panująca od Adama do Mojżesza
    • 19. Chrzest duchowy
    • 20. Nie pozwól grzechowi panować w twoim śmiertelnym ciele
    • 21. Grzech to własna praca na zbawienie
    • 22. Związek małżeński – z Prawa czy z Łaski?
    • 23. Prawo jest grzechem czy jest święte?
    • 24. Umysł (Prawo Boże) a ciało (prawo grzechu)
    • 25. Ciało cielesne a duch cielesny
    • 26. Podobieństwo grzechu i umieranie w życiu
    • 27. Życie według ciała a życie według ducha
    • 28. Zmartwychwstanie fizyczne a zmartwychwstanie duchowe
    • 29. Adopcja do Królestwa Bożego
  • KONTROWERSJE WYNIKAJĄCE Z DOSŁOWNEGO ODBIORU BIBLII
    • 1. Wyłup sobie oko i obetnij rękę
    • 2. Czy Bóg to mówi ze względu na woły?
  • PRZYPOWIEŚCI W BIBLII
    • WSTĘP
    • 1. Syn Marnotrawny
    • 2. Wdowi grosz
    • 3. O pszenicy i chwaście
    • 4. Kto nie pracuje niech też nie je
    • 5. Korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy
    • 6. Proście, szukajcie i kołaczcie
  • KALENDARZ MIESIĘCZNY W BIBLII
  • POTOP ZA DNI NOEGO I KALENDARZ OD STWORZENIA​
    • 1. Sprzeczności wynikające z fizycznego rozumienia opisu Potopu a jego poprawność duchowa
    • 2. Data potopu w świetle kalendarza stworzenia
    • 3. Kalendarz 360-dniowy na tle innych kalendarzy
    • 4. 40 dni i 40 nocy >
      • 4.1. Pierwsze 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • ​4.2. Drugie 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • 4.3. 40 dni i 40 nocy Eliasza
      • 4.4. 40 dni i 40 nocy Jezusa
    • 5. Chrzest Jezusa
    • 6. Wydarzenia po chrzcie Chrystusa związane są z symboliką 40 dni i 40 nocy
    • 7. Data Ukrzyżowania i ustanowienia Eucharystii​
    • 8. Chronologia Potopu
    • 9. Zależności czasowe >
      • 9.1 Komentarz do zależności czasowych
    • Podsumowanie
  • GRZECH
    • 1. Nieczystość duchowa
    • 2. Odejście od dobra – definicja grzechu
    • 3. Pojęcie grzechu a zasady moralne
    • 4. Prawo grzechu i śmierci
    • 5. Kto jest bez grzechu, niech rzuci kamieniem
    • 6. Klasyfikacja grzechów
    • 7. Grzech śmiertelny i grzech powszedni
    • 8. Grzechy świadome i nieświadome
    • 9. Grzech ukryty
    • 10. Grzech niewybaczalny – przeciwko Duchowi Świętemu
    • 11. Siedem grzechów głównych
    • 12. Pięć grzechów
    • 13. Grzech kazirodztwa
    • 14. Grzechy języka
    • 15. Grzech wulgaryzmu
    • 16. Rozumienie grzechu przez kapłanów ziemskich
    • 17. Izrael i kościół jako obraz grzeszników
    • 18. Pułapka własnego programu zbawienia
    • 19. Modlitwa, wyznanie grzechów, pokuta
    • 20. Sakramenty kościelne a wymazanie grzechów
    • 21. Oczyszczenie z grzechów, chęć bycia lepszym
    • 22. Chrzest i wiara w walce z grzechem
    • 23. Dzieci, rodzice i współmałżonkowie a grzech
  • GRZECH PIERWORODNY
    • 1. Poczęcie w grzechu; grzech ludzkości
    • 2. Szatan a grzech
    • 3. Więź duchowa z Bogiem
    • 4. Więź duchowa z Szatanem
    • 5. Dwie moce duchowe
    • 6. Grzech wszedł na świat przez człowieka
    • 7. Pierwszy Adam i ostatni Adam
  • PREDESTYNACJA
  • CZYŃCIE SOBIE ZIEMIĘ PODDANĄ
  • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - wstęp
    • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - szczegóły
  • DEKALOG - DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ BOŻYCH
    • Dekalog - Wstęp
    • 1. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną
    • 2. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu
    • 3. Nie będziesz wzywał imienia Pana
    • 4. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
    • 5. Czcij ojca twego i matkę twoją
    • 6. Nie będziesz zabijał
    • 7. Nie będziesz cudzołożył
    • 8. Nie będziesz kradł
    • 9. Nie będziesz wydawał fałszywego świadectwa
    • 10. Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego
  • CZY JEZUS BYŁ FIZYCZNYM CZŁOWIEKIEM?
  • POBYT JEZUSA NA ZIEMI
  • A WY ZA KOGO MNIE UWAŻACIE? PRAWDZIWY A FAŁSZYWY MESJASZ
  • DROGA KRZYŻOWA
    • 1. Pan Jezus na śmierć skazany
    • 2. Pan Jezus bierze krzyż na ramiona swoje
    • 3. Pierwszy upadek Pana Jezusa
    • 4. Pan Jezus spotyka swą matkę
    • 5. Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi
    • 6. Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa
    • 7. Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi
    • 8. Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty
    • 9. Trzeci upadek Pana Jezusa
    • 10. Pan Jezus z szat obnażony
    • 11. Pan Jezus przybity do krzyża
    • 12. Pan Jezus umiera na krzyżu
    • 13. Pan Jezus zdjęty z krzyża
    • 14. Pan Jezus złożony do grobu
    • 15. Zmartwychwstanie Chrystusa
  • JUDASZ
  • SZABAT A DZIEŃ PAŃSKI
  • MODEL RODZINY
    • 1. Doskonałość stworzenia a doskonałość małżeństwa
    • 2. Związek jako „jedno ciało” i jego nierozerwalność
    • 3. Święta rodzina
    • 4. Monogamia i poligamia
    • 5. Nierząd i cudzołóstwo
    • 6. Małżeństwo z wyboru a małżeństwo z obcymi żonami
    • 7. Rozwody
    • 8. Komplementaryzm i egalitaryzm – rola męża i żony
    • 9. Biblia a naród
    • 10. Małżeństwo w kulturze chrześcijańskiej
    • 11. Sprzeczności i kontrowersje ze strony kościoła
    • 12. Status pierworodnego
    • 13. Bezżeństwo, owdowienie, osierocenie
    • 14. Obowiązki i odpowiedzialność rodziców
    • 15. Karcenie dzieci
  • MAŁŻEŃSTWO
  • IN VITRO, ADOPCJA, ANTYKONCEPCJA, ABORCJA I EUTANAZJA
    • 1. Bezpłodność i płodność – przekleństwo czy błogosławieństwo
    • 2. In vitro
    • 3. Kiedy zaczyna się życie: płód czy człowiek?
    • 4. Los zarodków
    • 5. Małżeństwo i prokreacja w imię miłości Bożej
    • 6. „Współpraca” człowieka z Bogiem
    • 7. Nieomylność kościoła. Eksperci duchowni. Naprotechnologia
    • 8. Adopcja a człowiek na zamówienie
    • 9. Przewodnik moralny a rozłam kościoła
    • 10. In vitro a spór moralny
    • 11. In vitro a spór społeczny
    • 12. Filozofia i etyka katolicka
    • 13. Antykoncepcja
    • 14. Aborcja
    • 15. Eutanazja i samobójstwo
    • 16. Nie zabijaj! – co znaczy być mordercą?
    • 17. Kościół a nauka
    • 18. Ewolucja poglądów kościoła
    • 19. Kto nie z nami, ten przeciwko nam
    • 20. Prawo Boże a sumienie
  • KAZIRODZTWO
  • HOMOSEKSUALNOŚĆ
  • (NIE)CZYSTY SEKS
  • SODOMA I GOMORA
  • CZY CZŁOWIEK JEST NIEŚMIERTELNY?
  • ŚMIERĆ, WSKRZESZENIE, REINKARNACJA
  • RELIGIA POKOJU CZY NIENAWIŚCI?
  • TRADYCJA PUŁAPKĄ
  • CZYŚCIEC
    • 1. Wiara Judy Machabejskiego w pośmiertne oczyszczenie z grzechów
    • 2. Znak Jonasza jako obraz czyśćca
    • 3. Odpuszczanie grzechów po śmierci w „tym wieku” albo w „przyszłym wieku”
    • 4. Oczyszczenie po śmierci lub oczyszczający i ocalający duszę ogień czyśćca
    • 5. Chłosta po śmierci
    • 6. Chrzest za zmarłych i miłosierdzie dla zmarłych
    • 7. Czyściec jako zwrot długu
    • 8. Nielitościwy dłużnik skazany na oddanie długu
    • 9. Czyściec jako kres wędrówki do życia wiecznego
    • 10. Możliwość wyjścia z otchłani
    • 11. Łono Abrahama
    • 12. Paruzja a czyściec
  • NAKAZ MISYJNY
  • DARMO DAWAJCIE – KOŚCIELNY BIZNES
  • PYTANIA I ODPOWIEDZI
  • KONTAKT
  • ENGLISH

anioły i demony


        Twoje narzędzia:

Biblia
Biblia hebrajsko-polska i grecko-polska
Strong's

UWAGA: Powyższe linki do tekstów biblijnych udostępniamy wyłącznie dla wygody czytelnika. Znajdują się one jednak na stronach innych, niezależnych od nas autorów, których poglądy i opinie należą wyłącznie do nich, a zespół Projektu Daniel 12 tych poglądów nie autoryzuje ani nie podziela. Autoryzujemy jedynie teksty opublikowane na niniejszej stronie.

STRESZCZENIE

Większość wyznań zgadza się z tym, że anioły to rodzaj bytów duchowych, stworzeń, które są pośrednikami pomiędzy Bogiem lub bogami (w przypadku religii nieopierających się na Biblii), a człowiekiem.

Istnieje jednak znaczna rozbieżność co do sposobu przedstawiania aniołów – od istot eteryczno-ognistych do posiadających ciała ludzkie. Zwykle są to skrzydlate stwory, przez jednych przedstawiane jako zwierzęta z ludzkimi twarzami, przez innych jako skrzydlate postaci ludzkie, lub niewinne, nagie postaci dziecięce ze skrzydełkami – uskrzydlone putta, czyli tak zwane „aniołki”, często mylone z cherubami. Zauważmy, że te rzekomo chrześcijańskie motywy w rzeczywistości nawiązują do antycznego obrazu bóstwa, jakim był na przykład Eros, uskrzydlony młodzieniec z łukiem i strzałą, przedstawiany w ten sposób jako bóg miłości i seksualnej namiętności.

Cheruby (lub cherubiny), często identyfikowane z aniołami, przedstawiane są jako duchowe istoty przebywające w bezpośredniej bliskości Boga. Na podstawie wizji Ezechiela utożsamia się je także z genetycznymi krzyżówkami ludzi i zwierząt, czy wręcz z istotami pozaziemskimi (Ez 1:4-24).

Oczywiście dla nas najważniejszy jest przekaz biblijny, a nie ludzka wyobraźnia.

Cheruby, jak czytamy w Biblii, pełniły funkcje strażników Drzewa Życia w ogrodzie Eden (Rdz 3:24). Zdobiły także Arkę Przymierza w postaci posągów przymocowanych po obu jej stronach, których skrzydła rozpostarte były nad wiekiem Arki, zwanym „Przebłagalnią” (dosł. „Siedzeniem Łaski” – Wj 25:17-20) – te cheruby nazwane zostały „cherubami chwały” (Hbr 9:5). Arka Przymierza nosiła imię Pana Zastępów, spoczywającego na cherubach (dosł. „zamieszkującego cheruby” – 2 Sm 2:6).

Serafy (lub serafiny), podobnie jak cheruby (lub cherubiny), powszechnie zalicza się do hierarchii anielskiej. Na podstawie wizji Izajasza prezentowane są jako przerażające istoty – ogniste, sześcioskrzydłe stworzenia, otaczające Boży tron (Iz 6:2,6). Dlatego nie przypisuje się im funkcji posłańców Bożych, co, jak się później przekonamy, jest przekonaniem błędnym, choć powszechnie panującym. Ponadto serafiny utożsamiane są z „ognistymi wężami” (użyto tu tego samego słowa hebrajskiego saraf – Lb 21:6-8), jadowitymi (ognistymi) wężami i skorpionami (Pwt 8:15), oraz ognistymi latającymi wężami, choć w polskim tłumaczeniu użyto wyrażeń „smok skrzydlaty” (Iz 14:29) i „smok latający” (Iz 30:6).

Niektórzy utożsamiają z hierarchią bytów anielskich także takie wyrażenia jak „Trony, Panowania, Zwierzchności, Władze” (Kol 1:16) czy tak zwane „Ofany”, albo „Koła”, w wizji Ezechiela poruszające się obok cherubinów, poniżej tronu Bożego (Ez 1:15-21,26), które niejako przenoszą Boży tron. Stąd Ofany często określa się jako Trony. Ogólnie Trony (Ofany) łączy się z Serafinami i Cherubinami jako „Chór Boży”.

Nie można oczywiście zapomnieć o „archaniołach”, których ustawia się jako najwyższych w anielskiej hierarchii – jako anielskich naczelników. Z imienia w Biblii wymieniony jest tylko jeden archanioł – Michał (Judy 9), nazywany także księciem (Dn 10:13,21, 12:1). Z Michałem kojarzony jest Chrystus po zwycięstwie nad Szatanem (Dn 12:7), zaś z głosem archanioła kojarzony jest Chrystus zmartwychwstały, a także moment „Porwania”, czyli drugiego zmartwychwstania wybrańców (1 Tes 4:16).

Najogólniej rzecz biorąc, aniołów uważa się za stróżów człowieka oraz za chór Boży pośredniczący w przekazywaniu modlitwy człowieka Bogu. Dlatego wiele osób często modli się do aniołów o pomoc w pojednaniu z Bogiem, czyli o zbawienie. Jednak postrzegając anioły jako stworzenia, istoty niebędące częścią natury Boga, człowiek nie oddaje w ten sposób czci Bogu. Jest to równoważne z czczeniem świętych, czyli innych ludzi (Ap 22:6-9). Biblia twierdzi, że czczenie aniołów jest charakterystyczne dla zmysłowego (cielesnego) umysłu (Kol 2:18). Jedynym bowiem pośrednikiem pomiędzy człowiekiem a Bogiem jest Jezus Chrystus, czyli sam Bóg (Słowo Boże), który jednoczy wybrańców z Ojcem poprzez Ducha. Oznacza to, że człowiek nie może wołać do Boga słowami innymi niż słowa Bożej woli, czyli tylko poprzez Słowo Boże, jak również że człowiek nie może zwracać się do Boga za pośrednictwem innego ducha (duchowej istoty) niż Duch Święty.

Kiedy jednak dokładnie przeanalizujemy tekst Biblii, odkryjemy, że nie istnieją żadne dodatkowe duchowe stworzenia, zwane „aniołami”. Duchowy przekaz Biblii ujawnia bowiem, że słowa „anioł” i „anioły” to odpowiedniki słów „duch” i „duchy”, które mogą się odnosić zarówno do Ducha Bożego i Jego wybrańców oraz ducha Szatana i niewybrańców. „Wizje” z udziałem aniołów to alegorie, które odnoszą się do „widzenia duchowego”, czyli po prostu zrozumienia duchowego przesłania Biblii. Bóg i Szatan to duchy pochodzące z nieskończoności, dlatego z nieskończoności Bóg przeznaczył jednych do zbawienia (otrzymania Jego Ducha oraz „widzenia Prawdy”) a drugich na potępienie (otrzymanie ducha Szatana oraz „widzenie fałszu”). Bóg to „Anioł”, który zstępuje w celu zbawienia wybrańców, a Szatan to „anioł”, który został zrzucony na potępienie niewybrańców.

Szatan i niewybrańcy, których Biblia opisuje również jako synowie Szatana, Dzieci Nocy, złe duchy albo duchy nieczyste, utożsamiani są z takimi biblijnymi określeniami, jak aniołowie upadli, demony, diabły, źli, przeklęci, grzeszni oraz kłamstwa. Z kolei Bóg i wybrańcy, których Biblia opisuje również jako synowie Boży, Dzieci Dnia, duchy dobre albo duchy święte, utożsamiani są z takimi biblijnymi określeniami, jak aniołowie dobrzy, święci oraz wybrani.

Biblia używa też zestawu imion, które określają kontrast pomiędzy Duchem Bożym i duchem Szatana. Są to między innymi Anioł Pański, Michał, Gabriel (Duch Boży) oraz Lucyfer, Belzebub, Apollyon (duch Szatana). To oczywiście tylko niektóre imiona przeciwstawnych sobie „aniołów”, czyli Boga i Szatana, przy czym należy pamiętać, że Szatan robi wszystko, żeby upodobnić się do Boga, dlatego pozuje na „anioła światłości”. Wniosek stąd, że jego „aniołowie” to inaczej fałszywi prorocy, którzy posługują się Słowem Bożym dla własnej chwały i zguby, tworząc własne programy zbawienia.

Ów kontrast duchowy przedstawiony jest także w kontekście interpretacji, czyli pojmowania Prawa, które jest duchowe, „przekazane za pośrednictwem aniołów” – Szatan i niewybrańcy podążają za prawem grzechu i śmierci, które jest duchową niewolą oraz obietnicą potępienia, a Bóg i Jego wybrańcy reprezentują Prawo Ducha, czyli Łaskę, wolność duchową i obietnicę zbawienia. Jest to inaczej kontrast pomiędzy fizycznym Izraelem i instytucjonalną świątynią, to znaczy twórcami własnych, ziemskich religii, albo inaczej „obecną”, „dolną” Jerozolimą, a Jerozolimą Górną, Niebieską, niewidzialnym miastem świętych aniołów.

„Duch” często przedstawiany jest w Biblii jako część całości, gdzie „dusza”, „ciało” i „duch” stanowią pełnię w wymiarze duchowym, i to zarówno w odniesieniu do Boga oraz Jego wybrańców jak i Szatana i niewybrańców. Ponieważ Jezus przychodzi jako „Syn Boży”, stąd mamy odniesienie do 2 lub 3 Świadków, czyli Syna i Ducha, oraz Ojca, Syna i Ducha jako Pełni bóstwa, na podobieństwo której zostanie ukształtowany Boży wybraniec. Symbolizuje to podział zbawienia na 2 lub 3 części, to znaczy zarówno w odniesieniu do duszy i ducha, oraz duszy, ciała i ducha, co ma także odzwierciedlenie w wielokrotności całego programu zbawienia. Tak samo dzieje się w przypadku pełni potępienia niewybrańców.

Istoty ludzkie są „domami dla aniołów”, czyli miejscami, w których zamieszkują duchy. Każdy człowiek przychodzi na ten świat jako „dusza żyjąca”, czyli dusza nieśmiertelna, która najpierw zamieszkiwana jest przez ducha Szatana, a w przypadku wybrańców mieszkaniec ten się zmienia – po wcześniejszym eksmitowaniu lub oczyszczeniu duszy wybrańca z ducha Szatana, zamieszkuje w niej Duch Boży, co jest zadatkiem i przypieczętowaniem zbawienia. Ilustrują to w Biblii wszelkie „uzdrowienia” i sytuacje, w których Jezus „wyrzucał złe duchy”. Wydawany przez Jezusa zakaz powrotu duchów nieczystych (demonów) do duszy wybrańca symbolizuje niemożność utraty zbawienia. „Kompletność” zbawienia i potępienia oznacza, że zarówno wybrańcy jak i niewybrańcy otrzymają duchowe ciała – ci pierwsi okryte chwałą Jezusa, a ci drudzy przeklęte, na potępienie w obecności Szatana. Z samego przeznaczenia niewybrańcy są „spętani wiekuistymi węzami na dzień sądu”, dokładnie tak jak Szatan, który jest przez Jezusa ograniczany lub uwalniany za pomocą symbolicznych „kluczy do czeluści”, by ostatecznie zostać zamkniętym na wieczność. Tak jak „uwolniony” Szatan stwarza pozór swojego zwycięstwa, tak Bóg stwarza pozór walki duchowej, która już z góry została przez Boga wygrana.
​
Człowiek niezbawiony jest „aniołem Szatana”, a dusza zbawionego jest „Aniołem Bożym”. Aniołem Bożym jest zarówno zbawiony wybraniec żyjący jeszcze na ziemi, jak i ten, który zakończył już pielgrzymkę na ziemi i jest aniołem w niebie. Jako Aniołowie Boży i słudzy Boga, zbawieni wybrańcy są „żniwiarzami”, czyli tymi, którzy „zwiążą chwast na spalenie, a pszenicę zgromadzą do spichlerza Pańskiego”. „Chwast” to symbol niewybrańców, a „pszenica” wybrańców oczekujących na zbawienie. Na końcu świata Bóg przyjdzie „w chwale aniołów”, a dusze wybrańców będące już w Niebie oraz te, które wtedy będą jeszcze na ziemi, otrzymają duchowe ciało, by w nieskończoności przebywać w obecności Boga.

PEŁNE OPRACOWANIE WKRÓTCE.

do góry
© 2013-2024 Daniel 12