DANIEL 12
  • WPROWADZENIE
  • O CZYM JEST BIBLIA? CZY DA SIĘ STREŚCIĆ JEJ PRZESŁANIE?
    • ​I. Przekaz fizyczny Biblii
    • ​II. Przekaz duchowy
    • III. Stworzenie świata w ujęciu duchowym
    • ​IV. Wieża Babel, Potop oraz Sodoma i Gomora w ujęciu duchowym
    • V. Czy Abraham był zalążkiem instytucji kościelnej?
    • VI. Czy wyprowadzenie Izraela z Egiptu było początkiem instytucji kościelnej?
    • VII. Nowy Testament w ujęciu duchowym
    • VIII. Separacja jako sedno planu zbawienia​
  • KSIĘGA DANIELA 12 ZAPOWIADA CZAS ZROZUMIENIA BIBLII
  • TŁUMACZENIA BIBLII
    • 1. Kilka przykładowych błędów w tłumaczeniu Biblii
    • 2. Konkordancje i Biblie interlinearne - dostęp do oryginału Biblii
    • 3. Przykład wykorzystania konkordancji
  • BIBLIA UKRYWA GŁĘBOKIE DUCHOWE ZNACZENIE
    • 1. Dwie ścieżki
    • 2. Pojęcie dobra i zła według człowieka i Boga
    • 3. Duchowa mądrość Boża a fizyczna mądrośc ludzka
  • BÓG I SZATAN
  • ANIOŁY I DEMONY
  • PRAWO A ŁASKA
    • 1. Natura grzechu – prawo natury
    • 2. Prawo Mojżesza
    • 3. Prawo jako wiedza o grzechu
    • 4. Obietnica dla Abrahama
    • 5. Spór pomiędzy apostołami o prawo
    • 6. Prawo znajduje nas grzesznikami
    • 7. Zacząwszy duchem, chcecie teraz kończyć ciałem?
    • 8. Na cóż więc prawo?
    • 9. Wychowanie i instruktaż poprzez prawo
    • 10. Narodziny z obietnicy a uczynki z prawa
    • 11. Prawo garncarza – wybór z góry
    • 12. Prawo a wiara i miłość
    • 13. Prawo a posłuszeństwo
    • 14. Łaska i uczynki to sprzeczność
    • 15. Żydzi a poganie
    • 16. Chrystus jako pierwociny zbawienia
    • 17. Pierwszy Adam i ostatni Adam
    • 18. Śmierć panująca od Adama do Mojżesza
    • 19. Chrzest duchowy
    • 20. Nie pozwól grzechowi panować w twoim śmiertelnym ciele
    • 21. Grzech to własna praca na zbawienie
    • 22. Związek małżeński – z Prawa czy z Łaski?
    • 23. Prawo jest grzechem czy jest święte?
    • 24. Umysł (Prawo Boże) a ciało (prawo grzechu)
    • 25. Ciało cielesne a duch cielesny
    • 26. Podobieństwo grzechu i umieranie w życiu
    • 27. Życie według ciała a życie według ducha
    • 28. Zmartwychwstanie fizyczne a zmartwychwstanie duchowe
    • 29. Adopcja do Królestwa Bożego
  • KONTROWERSJE WYNIKAJĄCE Z DOSŁOWNEGO ODBIORU BIBLII
    • 1. Wyłup sobie oko i obetnij rękę
    • 2. Czy Bóg to mówi ze względu na woły?
  • PRZYPOWIEŚCI W BIBLII
    • WSTĘP
    • 1. Syn Marnotrawny
    • 2. Wdowi grosz
    • 3. O pszenicy i chwaście
    • 4. Kto nie pracuje niech też nie je
    • 5. Korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy
    • 6. Proście, szukajcie i kołaczcie
  • KALENDARZ MIESIĘCZNY W BIBLII
  • POTOP ZA DNI NOEGO I KALENDARZ OD STWORZENIA​
    • 1. Sprzeczności wynikające z fizycznego rozumienia opisu Potopu a jego poprawność duchowa
    • 2. Data potopu w świetle kalendarza stworzenia
    • 3. Kalendarz 360-dniowy na tle innych kalendarzy
    • 4. 40 dni i 40 nocy >
      • 4.1. Pierwsze 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • ​4.2. Drugie 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • 4.3. 40 dni i 40 nocy Eliasza
      • 4.4. 40 dni i 40 nocy Jezusa
    • 5. Chrzest Jezusa
    • 6. Wydarzenia po chrzcie Chrystusa związane są z symboliką 40 dni i 40 nocy
    • 7. Data Ukrzyżowania i ustanowienia Eucharystii​
    • 8. Chronologia Potopu
    • 9. Zależności czasowe >
      • 9.1 Komentarz do zależności czasowych
    • Podsumowanie
  • GRZECH
    • 1. Nieczystość duchowa
    • 2. Odejście od dobra – definicja grzechu
    • 3. Pojęcie grzechu a zasady moralne
    • 4. Prawo grzechu i śmierci
    • 5. Kto jest bez grzechu, niech rzuci kamieniem
    • 6. Klasyfikacja grzechów
    • 7. Grzech śmiertelny i grzech powszedni
    • 8. Grzechy świadome i nieświadome
    • 9. Grzech ukryty
    • 10. Grzech niewybaczalny – przeciwko Duchowi Świętemu
    • 11. Siedem grzechów głównych
    • 12. Pięć grzechów
    • 13. Grzech kazirodztwa
    • 14. Grzechy języka
    • 15. Grzech wulgaryzmu
    • 16. Rozumienie grzechu przez kapłanów ziemskich
    • 17. Izrael i kościół jako obraz grzeszników
    • 18. Pułapka własnego programu zbawienia
    • 19. Modlitwa, wyznanie grzechów, pokuta
    • 20. Sakramenty kościelne a wymazanie grzechów
    • 21. Oczyszczenie z grzechów, chęć bycia lepszym
    • 22. Chrzest i wiara w walce z grzechem
    • 23. Dzieci, rodzice i współmałżonkowie a grzech
  • GRZECH PIERWORODNY
    • 1. Poczęcie w grzechu; grzech ludzkości
    • 2. Szatan a grzech
    • 3. Więź duchowa z Bogiem
    • 4. Więź duchowa z Szatanem
    • 5. Dwie moce duchowe
    • 6. Grzech wszedł na świat przez człowieka
    • 7. Pierwszy Adam i ostatni Adam
  • PREDESTYNACJA
  • CZYŃCIE SOBIE ZIEMIĘ PODDANĄ
  • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - wstęp
    • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - szczegóły
  • DEKALOG - DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ BOŻYCH
    • Dekalog - Wstęp
    • 1. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną
    • 2. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu
    • 3. Nie będziesz wzywał imienia Pana
    • 4. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
    • 5. Czcij ojca twego i matkę twoją
    • 6. Nie będziesz zabijał
    • 7. Nie będziesz cudzołożył
    • 8. Nie będziesz kradł
    • 9. Nie będziesz wydawał fałszywego świadectwa
    • 10. Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego
  • CZY JEZUS BYŁ FIZYCZNYM CZŁOWIEKIEM?
  • POBYT JEZUSA NA ZIEMI
  • A WY ZA KOGO MNIE UWAŻACIE? PRAWDZIWY A FAŁSZYWY MESJASZ
  • DROGA KRZYŻOWA
    • 1. Pan Jezus na śmierć skazany
    • 2. Pan Jezus bierze krzyż na ramiona swoje
    • 3. Pierwszy upadek Pana Jezusa
    • 4. Pan Jezus spotyka swą matkę
    • 5. Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi
    • 6. Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa
    • 7. Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi
    • 8. Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty
    • 9. Trzeci upadek Pana Jezusa
    • 10. Pan Jezus z szat obnażony
    • 11. Pan Jezus przybity do krzyża
    • 12. Pan Jezus umiera na krzyżu
    • 13. Pan Jezus zdjęty z krzyża
    • 14. Pan Jezus złożony do grobu
    • 15. Zmartwychwstanie Chrystusa
  • JUDASZ
  • SZABAT A DZIEŃ PAŃSKI
  • MODEL RODZINY
    • 1. Doskonałość stworzenia a doskonałość małżeństwa
    • 2. Związek jako „jedno ciało” i jego nierozerwalność
    • 3. Święta rodzina
    • 4. Monogamia i poligamia
    • 5. Nierząd i cudzołóstwo
    • 6. Małżeństwo z wyboru a małżeństwo z obcymi żonami
    • 7. Rozwody
    • 8. Komplementaryzm i egalitaryzm – rola męża i żony
    • 9. Biblia a naród
    • 10. Małżeństwo w kulturze chrześcijańskiej
    • 11. Sprzeczności i kontrowersje ze strony kościoła
    • 12. Status pierworodnego
    • 13. Bezżeństwo, owdowienie, osierocenie
    • 14. Obowiązki i odpowiedzialność rodziców
    • 15. Karcenie dzieci
  • MAŁŻEŃSTWO
  • IN VITRO, ADOPCJA, ANTYKONCEPCJA, ABORCJA I EUTANAZJA
    • 1. Bezpłodność i płodność – przekleństwo czy błogosławieństwo
    • 2. In vitro
    • 3. Kiedy zaczyna się życie: płód czy człowiek?
    • 4. Los zarodków
    • 5. Małżeństwo i prokreacja w imię miłości Bożej
    • 6. „Współpraca” człowieka z Bogiem
    • 7. Nieomylność kościoła. Eksperci duchowni. Naprotechnologia
    • 8. Adopcja a człowiek na zamówienie
    • 9. Przewodnik moralny a rozłam kościoła
    • 10. In vitro a spór moralny
    • 11. In vitro a spór społeczny
    • 12. Filozofia i etyka katolicka
    • 13. Antykoncepcja
    • 14. Aborcja
    • 15. Eutanazja i samobójstwo
    • 16. Nie zabijaj! – co znaczy być mordercą?
    • 17. Kościół a nauka
    • 18. Ewolucja poglądów kościoła
    • 19. Kto nie z nami, ten przeciwko nam
    • 20. Prawo Boże a sumienie
  • KAZIRODZTWO
  • HOMOSEKSUALNOŚĆ
  • (NIE)CZYSTY SEKS
  • SODOMA I GOMORA
  • CZY CZŁOWIEK JEST NIEŚMIERTELNY?
  • ŚMIERĆ, WSKRZESZENIE, REINKARNACJA
  • RELIGIA POKOJU CZY NIENAWIŚCI?
  • TRADYCJA PUŁAPKĄ
  • CZYŚCIEC
    • 1. Wiara Judy Machabejskiego w pośmiertne oczyszczenie z grzechów
    • 2. Znak Jonasza jako obraz czyśćca
    • 3. Odpuszczanie grzechów po śmierci w „tym wieku” albo w „przyszłym wieku”
    • 4. Oczyszczenie po śmierci lub oczyszczający i ocalający duszę ogień czyśćca
    • 5. Chłosta po śmierci
    • 6. Chrzest za zmarłych i miłosierdzie dla zmarłych
    • 7. Czyściec jako zwrot długu
    • 8. Nielitościwy dłużnik skazany na oddanie długu
    • 9. Czyściec jako kres wędrówki do życia wiecznego
    • 10. Możliwość wyjścia z otchłani
    • 11. Łono Abrahama
    • 12. Paruzja a czyściec
  • NAKAZ MISYJNY
  • DARMO DAWAJCIE – KOŚCIELNY BIZNES
  • PYTANIA I ODPOWIEDZI
  • KONTAKT
  • ENGLISH

5. Korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy


        Twoje narzędzia:

Biblia
Biblia hebrajsko-polska i grecko-polska
Strong's

UWAGA:
Powyższe linki do tekstów biblijnych udostępniamy wyłącznie dla wygody czytelnika. Znajdują się one jednak na stronach innych, niezależnych od nas autorów, których poglądy i opinie należą wyłącznie do nich, a zespół Projektu Daniel 12 tych poglądów nie autoryzuje ani nie podziela. Autoryzujemy jedynie teksty opublikowane na niniejszej stronie.

W I Liście do Tymoteusza czytamy:

„Albowiem korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy. Za nimi to uganiając się, niektórzy zabłąkali się [zbłądzili] z dala od wiary i siebie samych przeszyli wielu boleściami.” (1Tm 6:10)

STRESZCZENIE

Pułapka fizycznego przekazu Biblii, w którą wpadają religie na niej oparte, to głoszenie zbawienia „nietrwałego”, czyli takiego, które można łatwo utracić, zbawienia z uczynków człowieka (na wzór powtarzanego codziennie uboju zwierząt za czasów starożytnego Izraela). Nauka ta stoi w kontrze do opisywanego w duchowym przekazie Biblii zbawienia Bożego, które jest trwałe, czyli dane wybrańcowi raz na zawsze. Zatem główną różnicą pomiędzy fizycznymi, fałszywymi naukami religii a duchową nauką Bożą jest głoszone przez kościoły zbawienie z uczynków i z wyboru (woli) człowieka, któremu Biblia przeciwstawia zbawienie z uczynków i z wyboru (woli) Boga. Innymi słowy, na podstawie prawa (własnych uczynków) człowiek wybiera do zbawienia samego siebie lub innego człowieka, podczas gdy prawdziwe zbawienie dokonywane jest przez Boga na podstawie Jego wyboru przez tak zwane „powołanie święte”, czyli przez dar Ducha Świętego, który nazywany jest też „Łaską”. Łaska zawsze stoi w kontrze do prawa grzechu i śmierci, czyli w kontrze do uczynków wykonywanych przez człowieka. Dlatego fizyczny przekaz Biblii przysparza chwały człowiekowi, a docelowo Szatanowi, natomiast przekaz duchowy działa na chwałę Boga. Ludzie pozornie „pobożni”, którzy specjalizują się w piętnowaniu „bezbożnych”, sami de facto są bezbożni (nie ma w nich Ducha Bożego), zgodnie z podstawową zasadą duchowego przekazu Biblii, że „pierwsi stają się ostatnimi”, czyli że ci, którzy uważali się za zbawionych, kończą jako potępieni. Duchowy przekaz Biblii to jedyny spójny przekaz, a przekaz fizyczny wynika z jej interpretacji dokonywanej przez człowieka i może być tak różny jak różne są ludzkie poglądy lub wierzenia, dlatego jest źródłem niekończących się sprzeczności i kontrowersji.

W Biblii spory dotyczące prawa często przedstawiane są jako „cienie spraw przyszłych” (co można dostrzec, czytając „między wierszami”), podczas gdy „rzeczywistość [duchowa] należy do Chrystusa”. Czytamy też, że spory te powstają ze względu na „zmysłowy sposób myślenia” i „pozór mądrości dzięki kultowi własnego umysłu” (Kol 2:16-18, 23). Wyrażenia tego typu wskazują na własny program zbawienia zaprojektowany przez ludzi, na „własne obietnice”, czyli budowanie „własnego bogactwa”, „własnego królestwa”, „własnego przybytku”, poprzez skrupulatne wypełnianie prawa moralnego. Dlatego Bóg wskazuje na „lepsze obietnice”, „lepsze przymierze”, „nowe prawo”, które wypisze w sercach wybrańców, na „oczyszczenie z martwych uczynków” (oczyszczenie przez „krew”, która symbolizuje Ducha Wiecznego; Hbr 9:14), aby wybrańcy mogli „służyć” Bogu żywemu. Przy okazji powinniśmy wyjaśnić, że wszystkie z powyższych wyrażeń są metaforami Ducha Bożego, bo to On jest owym „nowym prawem” wypisanym w sercach (duszach) wybrańców. Jego obecność w wybrańcu oznacza całkowite wypełnienie Prawa Duchowego. Kolejnym słowem wymagającym wyjaśnienia jest „służyć”. Choć w języku codziennym słowo to oznacza aktywne działanie w celu zadowolenia kogoś, w języku Biblii ma ono inne znaczenie. W przekazie duchowym „służyć Bogu” nie oznacza wykonywać różne czynności, które Boga mają cieszyć, choć tak właśnie służbę Bogu wyobrażają sobie członkowie kościołów. Uważają oni, że aby „służyć Bogu”, muszą na przykład uczestniczyć w różnych nabożeństwach, sakramentach czy uroczystościach, a na co dzień wypełniać wszelkie nakazy i zakazy prawa kościelnego. Nic bardziej mylnego! W duchowym przekazie Biblii wyrażenie „służyć Bogu” oznacza być Jego duchową własnością, mieć w duszy cząstkę Ducha Bożego. Implikuje to całkowitą bierność zbawionego wybrańca – całą duchową pracę w jego imieniu wykonuje bowiem Bóg. Będąc zbawionym, wybraniec służy jedynie celom, które Bóg sam realizuje.

Z kolei „przelanie krwi” (czyli przelanie Ducha Bożego) to metafora obrazująca zbawienie wybrańca „raz na zawsze”, gdyż zbawienie duszy jest gwarancją otrzymania ciała duchowego po zakończeniu istnienia tego świata. Należy pamiętać, że zmartwychwstanie Chrystusa ma charakter duchowy, a nie fizyczny, gdyż Bóg to Duch, dlatego jest ono obrazem „wstąpienia Boga do Nieba”, czyli do Świątyni Niebieskiej, a nie do świątyni zbudowanej rękami ludzkimi (Hbr 9:24). Prawo fizyczne, za którym podążają kościoły, od samego początku było wadliwe. Było jedynie „obrazem i cieniem rzeczywistości niebieskich” (Hbr 8:5). Dlatego prawo określane jest w Biblii jako „cień przyszłych dóbr, a nie sam obraz rzeczy” , jako „przypomnienie grzechów” i wskazanie na niemożność usunięcia grzechów poprzez uczynki człowieka (Hbr 10:1-4). Wejście do Miejsca Świętego odbywa się wyłącznie przez „krew” (Ducha) Jezusa, czyli przez uświęcenie Duchem Świętym, co jest „drogą nową i żywą” (Hbr 10:14-20).

Wewnętrzna sprzeczność przekazu fizycznego bierze się stąd, że ludzie odnoszą przekaz Biblii do życia codziennego własnych społeczności, czyli rzeczywistości fizycznej, w której istnieje wiele, często sprzecznych, punktów widzenia. Ktoś może na przykład argumentować, że problem z bogactwem polega na samym gromadzeniu środków finansowych albo na zafiksowaniu się na własnym życiu i własnych potrzebach (takich jak pasje czy hobby), które dominując w czyimś życiu, same w sobie stają się „skarbem”. Ktoś inny może wysunąć kontrargument, że problem nie leży w posiadaniu majątku, pieniędzy, domu, wyposażenia mieszkania czy samochodu, jeśli nie przysłania nam to Boga i potrzeby służenia kościołowi. W całej dyskusji nie chodzi jednak o fizyczność. Problem polega na tym, że z natury żaden człowiek nie jest w stanie „służyć Bogu”, gdyż posiadając w sobie ducha Szatana, jest duchowym wrogiem Boga. Dlatego Biblia odnosi słowo „skarb” do „serca” (Łk 13:34) wskazując, że owym „skarbem” człowieka jest duch, który w nim przebywa, w związku z tym rzeczywistym skarbem jest Duch Boży.
​
Kluczowym przesłaniem Biblii jest więc to, że „skarb” pochodzący od Boga jest Bożym darem, którego człowiek nie ma możliwości posiąść z własnej woli, ani za pomocą własnych uczynków. Zatem zasada stwierdzająca, że „chciwość pieniędzy jest korzeniem wszelkiego zła” odnosi się do natury ducha Szatana, za którym, jak za „skarbem”, duchowo uganiają się wszyscy niezbawieni, czyli pozbawieni owocu Ducha Bożego. W ten sposób „pomnażają oni swoje boleści”, co jest takim samym obrazem jak podążanie za „obcymi bogami” (Ps 16:4). Jeżeli czyjś „los” nie jest zabezpieczony przez Boga (Ps 16:5), co duchowo oznacza, że ten ktoś nie jest wybrańcem Bożym, nie może on stać się częścią dziedzictwa Pana. Przywódcy religijni, którzy „handlują” życiem wiecznym, to słudzy Szatana (fałszywi pobożni), oferujący swoim podwładnym własny, pozorny program zbawienia, którego symbolem jest słowo „dobrobyt”. Dlatego czytamy, że ów dobrobyt (samozadowolenie), którym jest ich własny program zbawienia, zniszczy głupców (Prz 1:32). Duchowo rzecz biorąc, niewybrańców cechuje więc podążanie za duchem Szatana, gdyż są w tym duchu „zakorzenieni”. Ofertą Szatana, choć oczywiście fałszywą, jest życie wieczne, którego synonimem jest „bogactwo” lub „skarb”, a ponieważ pragnieniem każdego niewybrańca jest „być bogatym”, czyli posiąść życie wieczne, usiłuje on je zdobyć, opierając się na własnej woli (tzn. woli Szatana) i podążając za fałszywymi programami zbawienia, co Biblia metaforycznie nazywa „miłością do pieniędzy”.


PEŁNA ANALIZA PRZYPOWIEŚCI
© 2013-2024 Daniel 12