DANIEL 12
  • WPROWADZENIE
  • O CZYM JEST BIBLIA? CZY DA SIĘ STREŚCIĆ JEJ PRZESŁANIE?
    • ​I. Przekaz fizyczny Biblii
    • ​II. Przekaz duchowy
    • III. Stworzenie świata w ujęciu duchowym
    • ​IV. Wieża Babel, Potop oraz Sodoma i Gomora w ujęciu duchowym
    • V. Czy Abraham był zalążkiem instytucji kościelnej?
    • VI. Czy wyprowadzenie Izraela z Egiptu było początkiem instytucji kościelnej?
    • VII. Nowy Testament w ujęciu duchowym
    • VIII. Separacja jako sedno planu zbawienia​
  • KSIĘGA DANIELA 12 ZAPOWIADA CZAS ZROZUMIENIA BIBLII
  • TŁUMACZENIA BIBLII
    • 1. Kilka przykładowych błędów w tłumaczeniu Biblii
    • 2. Konkordancje i Biblie interlinearne - dostęp do oryginału Biblii
    • 3. Przykład wykorzystania konkordancji
  • BIBLIA UKRYWA GŁĘBOKIE DUCHOWE ZNACZENIE
    • 1. Dwie ścieżki
    • 2. Pojęcie dobra i zła według człowieka i Boga
    • 3. Duchowa mądrość Boża a fizyczna mądrośc ludzka
  • BÓG I SZATAN
  • ANIOŁY I DEMONY
  • PRAWO A ŁASKA
    • 1. Natura grzechu – prawo natury
    • 2. Prawo Mojżesza
    • 3. Prawo jako wiedza o grzechu
    • 4. Obietnica dla Abrahama
    • 5. Spór pomiędzy apostołami o prawo
    • 6. Prawo znajduje nas grzesznikami
    • 7. Zacząwszy duchem, chcecie teraz kończyć ciałem?
    • 8. Na cóż więc prawo?
    • 9. Wychowanie i instruktaż poprzez prawo
    • 10. Narodziny z obietnicy a uczynki z prawa
    • 11. Prawo garncarza – wybór z góry
    • 12. Prawo a wiara i miłość
    • 13. Prawo a posłuszeństwo
    • 14. Łaska i uczynki to sprzeczność
    • 15. Żydzi a poganie
    • 16. Chrystus jako pierwociny zbawienia
    • 17. Pierwszy Adam i ostatni Adam
    • 18. Śmierć panująca od Adama do Mojżesza
    • 19. Chrzest duchowy
    • 20. Nie pozwól grzechowi panować w twoim śmiertelnym ciele
    • 21. Grzech to własna praca na zbawienie
    • 22. Związek małżeński – z Prawa czy z Łaski?
    • 23. Prawo jest grzechem czy jest święte?
    • 24. Umysł (Prawo Boże) a ciało (prawo grzechu)
    • 25. Ciało cielesne a duch cielesny
    • 26. Podobieństwo grzechu i umieranie w życiu
    • 27. Życie według ciała a życie według ducha
    • 28. Zmartwychwstanie fizyczne a zmartwychwstanie duchowe
    • 29. Adopcja do Królestwa Bożego
  • KONTROWERSJE WYNIKAJĄCE Z DOSŁOWNEGO ODBIORU BIBLII
    • 1. Wyłup sobie oko i obetnij rękę
    • 2. Czy Bóg to mówi ze względu na woły?
  • PRZYPOWIEŚCI W BIBLII
    • WSTĘP
    • 1. Syn Marnotrawny
    • 2. Wdowi grosz
    • 3. O pszenicy i chwaście
    • 4. Kto nie pracuje niech też nie je
    • 5. Korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy
    • 6. Proście, szukajcie i kołaczcie
  • KALENDARZ MIESIĘCZNY W BIBLII
  • POTOP ZA DNI NOEGO I KALENDARZ OD STWORZENIA​
    • 1. Sprzeczności wynikające z fizycznego rozumienia opisu Potopu a jego poprawność duchowa
    • 2. Data potopu w świetle kalendarza stworzenia
    • 3. Kalendarz 360-dniowy na tle innych kalendarzy
    • 4. 40 dni i 40 nocy >
      • 4.1. Pierwsze 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • ​4.2. Drugie 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • 4.3. 40 dni i 40 nocy Eliasza
      • 4.4. 40 dni i 40 nocy Jezusa
    • 5. Chrzest Jezusa
    • 6. Wydarzenia po chrzcie Chrystusa związane są z symboliką 40 dni i 40 nocy
    • 7. Data Ukrzyżowania i ustanowienia Eucharystii​
    • 8. Chronologia Potopu
    • 9. Zależności czasowe >
      • 9.1 Komentarz do zależności czasowych
    • Podsumowanie
  • GRZECH
    • 1. Nieczystość duchowa
    • 2. Odejście od dobra – definicja grzechu
    • 3. Pojęcie grzechu a zasady moralne
    • 4. Prawo grzechu i śmierci
    • 5. Kto jest bez grzechu, niech rzuci kamieniem
    • 6. Klasyfikacja grzechów
    • 7. Grzech śmiertelny i grzech powszedni
    • 8. Grzechy świadome i nieświadome
    • 9. Grzech ukryty
    • 10. Grzech niewybaczalny – przeciwko Duchowi Świętemu
    • 11. Siedem grzechów głównych
    • 12. Pięć grzechów
    • 13. Grzech kazirodztwa
    • 14. Grzechy języka
    • 15. Grzech wulgaryzmu
    • 16. Rozumienie grzechu przez kapłanów ziemskich
    • 17. Izrael i kościół jako obraz grzeszników
    • 18. Pułapka własnego programu zbawienia
    • 19. Modlitwa, wyznanie grzechów, pokuta
    • 20. Sakramenty kościelne a wymazanie grzechów
    • 21. Oczyszczenie z grzechów, chęć bycia lepszym
    • 22. Chrzest i wiara w walce z grzechem
    • 23. Dzieci, rodzice i współmałżonkowie a grzech
  • GRZECH PIERWORODNY
    • 1. Poczęcie w grzechu; grzech ludzkości
    • 2. Szatan a grzech
    • 3. Więź duchowa z Bogiem
    • 4. Więź duchowa z Szatanem
    • 5. Dwie moce duchowe
    • 6. Grzech wszedł na świat przez człowieka
    • 7. Pierwszy Adam i ostatni Adam
  • PREDESTYNACJA
  • CZYŃCIE SOBIE ZIEMIĘ PODDANĄ
  • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - wstęp
    • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - szczegóły
  • DEKALOG - DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ BOŻYCH
    • Dekalog - Wstęp
    • 1. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną
    • 2. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu
    • 3. Nie będziesz wzywał imienia Pana
    • 4. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
    • 5. Czcij ojca twego i matkę twoją
    • 6. Nie będziesz zabijał
    • 7. Nie będziesz cudzołożył
    • 8. Nie będziesz kradł
    • 9. Nie będziesz wydawał fałszywego świadectwa
    • 10. Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego
  • CZY JEZUS BYŁ FIZYCZNYM CZŁOWIEKIEM?
  • POBYT JEZUSA NA ZIEMI
  • A WY ZA KOGO MNIE UWAŻACIE? PRAWDZIWY A FAŁSZYWY MESJASZ
  • DROGA KRZYŻOWA
    • 1. Pan Jezus na śmierć skazany
    • 2. Pan Jezus bierze krzyż na ramiona swoje
    • 3. Pierwszy upadek Pana Jezusa
    • 4. Pan Jezus spotyka swą matkę
    • 5. Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi
    • 6. Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa
    • 7. Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi
    • 8. Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty
    • 9. Trzeci upadek Pana Jezusa
    • 10. Pan Jezus z szat obnażony
    • 11. Pan Jezus przybity do krzyża
    • 12. Pan Jezus umiera na krzyżu
    • 13. Pan Jezus zdjęty z krzyża
    • 14. Pan Jezus złożony do grobu
    • 15. Zmartwychwstanie Chrystusa
  • JUDASZ
  • SZABAT A DZIEŃ PAŃSKI
  • MODEL RODZINY
    • 1. Doskonałość stworzenia a doskonałość małżeństwa
    • 2. Związek jako „jedno ciało” i jego nierozerwalność
    • 3. Święta rodzina
    • 4. Monogamia i poligamia
    • 5. Nierząd i cudzołóstwo
    • 6. Małżeństwo z wyboru a małżeństwo z obcymi żonami
    • 7. Rozwody
    • 8. Komplementaryzm i egalitaryzm – rola męża i żony
    • 9. Biblia a naród
    • 10. Małżeństwo w kulturze chrześcijańskiej
    • 11. Sprzeczności i kontrowersje ze strony kościoła
    • 12. Status pierworodnego
    • 13. Bezżeństwo, owdowienie, osierocenie
    • 14. Obowiązki i odpowiedzialność rodziców
    • 15. Karcenie dzieci
  • MAŁŻEŃSTWO
  • IN VITRO, ADOPCJA, ANTYKONCEPCJA, ABORCJA I EUTANAZJA
    • 1. Bezpłodność i płodność – przekleństwo czy błogosławieństwo
    • 2. In vitro
    • 3. Kiedy zaczyna się życie: płód czy człowiek?
    • 4. Los zarodków
    • 5. Małżeństwo i prokreacja w imię miłości Bożej
    • 6. „Współpraca” człowieka z Bogiem
    • 7. Nieomylność kościoła. Eksperci duchowni. Naprotechnologia
    • 8. Adopcja a człowiek na zamówienie
    • 9. Przewodnik moralny a rozłam kościoła
    • 10. In vitro a spór moralny
    • 11. In vitro a spór społeczny
    • 12. Filozofia i etyka katolicka
    • 13. Antykoncepcja
    • 14. Aborcja
    • 15. Eutanazja i samobójstwo
    • 16. Nie zabijaj! – co znaczy być mordercą?
    • 17. Kościół a nauka
    • 18. Ewolucja poglądów kościoła
    • 19. Kto nie z nami, ten przeciwko nam
    • 20. Prawo Boże a sumienie
  • KAZIRODZTWO
  • HOMOSEKSUALNOŚĆ
  • (NIE)CZYSTY SEKS
  • SODOMA I GOMORA
  • CZY CZŁOWIEK JEST NIEŚMIERTELNY?
  • ŚMIERĆ, WSKRZESZENIE, REINKARNACJA
  • RELIGIA POKOJU CZY NIENAWIŚCI?
  • TRADYCJA PUŁAPKĄ
  • CZYŚCIEC
    • 1. Wiara Judy Machabejskiego w pośmiertne oczyszczenie z grzechów
    • 2. Znak Jonasza jako obraz czyśćca
    • 3. Odpuszczanie grzechów po śmierci w „tym wieku” albo w „przyszłym wieku”
    • 4. Oczyszczenie po śmierci lub oczyszczający i ocalający duszę ogień czyśćca
    • 5. Chłosta po śmierci
    • 6. Chrzest za zmarłych i miłosierdzie dla zmarłych
    • 7. Czyściec jako zwrot długu
    • 8. Nielitościwy dłużnik skazany na oddanie długu
    • 9. Czyściec jako kres wędrówki do życia wiecznego
    • 10. Możliwość wyjścia z otchłani
    • 11. Łono Abrahama
    • 12. Paruzja a czyściec
  • NAKAZ MISYJNY
  • DARMO DAWAJCIE – KOŚCIELNY BIZNES
  • PYTANIA I ODPOWIEDZI
  • KONTAKT
  • ENGLISH

12. CZYŚCIEC. ​Paruzja a czyściec


        Twoje narzędzia:

Biblia
Biblia hebrajsko-polska i grecko-polska
Strong's

UWAGA:
Powyższe linki do tekstów biblijnych udostępniamy wyłącznie dla wygody czytelnika. Znajdują się one jednak na stronach innych, niezależnych od nas autorów, których poglądy i opinie należą wyłącznie do nich, a zespół Projektu Daniel 12 tych poglądów nie autoryzuje ani nie podziela. Autoryzujemy jedynie teksty opublikowane na niniejszej stronie.

12. Paruzja a czyściec

Paruzja to temat bardzo złożony, który wymaga oddzielnego omówienia. Tutaj skoncentrujemy się jedynie na poglądzie kościoła, który głosi, że Chrystus powróci w chwale na końcu świata. W teologii wydarzenie to nazywa się właśnie „Paruzją”. Wyznania chrześcijańskie skupione wokół wielu denominacji oczekują, że w owym dniu dokona się ostateczne zbawienie wszystkich „wierzących”, to znaczy członków ich kościelnych instytucji, oraz sąd nad całym światem „niewierzących”, to znaczy wszystkich, którzy członkami tych instytucji nie są. Nie będziemy tu wchodzić w szczegóły dotyczące sporów pomiędzy poszczególnymi odłamami, czyli sektami.

Problem związany z powtórnym przyjściem Jezusa polega na tym, że wyrażenie „Dzień Pański” odczytywane jest przez teologów jako moment końca świata, przy czym podkreśla się, że oprócz Boga „nikt nie zna dnia ani godziny”. Mało tego, podważa się nawet wiedzę Jezusa w tym względzie! W rzeczywistości słowo „syn” nie odnosi się w tym wersecie (Mk 13:32) do Jezusa, a reprezentuje Szatana. Zatem wyrażenie „nikt nie zna dnia ani godziny” odnosi się tylko do Szatana i niewybrańców, reprezentowanych przez kościół ziemski, którzy zostaną zaskoczeni przez „Złodzieja w nocy” (1Tes 5:2). Z kolei zbawieni wybrańcy określani są jako „słudzy czuwający”. Stąd „powtórne przyjście Chrystusa” to okres, który poprzedza moment koniec świata, a nie tylko sam koniec świata.

Według w zasadzie wszystkich chrześcijan sąd Boży będzie polegał na tym, że fizyczne ciała zmarłych powstaną z grobów, dołączą do wciąż żywych, a następnie wszyscy zostaną podzieleni przez Boga na dwie grupy – jedni (głównie niechrześcijanie) zostaną wysłani do piekła, a inni (głównie chrześcijanie) do Nieba. Jest to oczywiście kościelna interpretacja oparta na rozumowaniu fizycznym. Przy czym nikt nie potrafi wytłumaczyć, jak dokładnie będzie wyglądał ten podział i w jakich ciałach ludzie zmartwychwstaną, bo przecież ogromna liczba ludzi zmarła jeszcze przed narodzeniem, zanim jeszcze ich fizyczne ciała zostały ukształtowane, inni narodzili się w ciałach zdeformowanych lub w takich umarli, a jeszcze inni zostali skremowani bądź dosłownie rozszarpani w tragicznych wypadkach czy przez zwierzęta. Podobnie jest w przypadku ludzi, którzy pozostali przy życiu. Ich los też jest pełen kontrowersji, gdyż katolicy uważają na przykład dzieci nienarodzone za „święte” – a co jeśli dziecko będzie wciąż w łonie matki ateistki lub takiej, która wyznaje religię niechrześcijańską? Zmartwychwstanie rozumiane w sposób fizyczny to sprzeczność na sprzeczności.

Paradoks nauki kościoła polega na tym, że nauczając o paruzji jako końcu świata, kościół nie wie, co w takim przypadku zrobić z samym czyśćcem, jeśli niektórzy chrześcijanie mają fizycznie dożyć powrotu Chrystusa. Skoro nie będzie już wtedy wyimaginowanego czyśćca, to co się stanie z „nieoczyszczonymi” duszami katolików? Nie ma na to odpowiedzi, choć niektórzy będą spekulować, że najpewniej Bóg wykaże się tu specjalnym miłosierdziem, albo że sam sąd ostateczny będzie jakimś rodzajem czyśćca. Nikt jednak nie potrafi odpowiedzieć, jak długo będzie trwał sam proces oczyszczenia i jak się to ma do zbawienia w „mgnieniu oka”, o którym czytamy w Biblii (1Kor 15:52).

​Biblia mówi o drugim przyjściu Jezusa w nawiązaniu do okresu Wielkiego Ucisku (Mt 24, Dn 12, Ap 7, Ap 9 itp.), przy czym można zauważyć, że ostatnie siedem plag egipskich, które nie dotknęły Izraelitów, nawiązuje do siedmiu plag z Księgi Apokalipsy. Drugie przyjście Jezusa nawiązuje też do „Drugiej Paschy” (Paschy drugiego miesiąca), przy czym Pascha jest symbolem wyjścia z Egiptu, czyli symbolicznego wyjścia wybrańca z duchowej niewoli Szatana. Czas Drugiej Paschy to czas zesłania Manny (Lb 9:11; Wj 16:1, 4, 15), co jest symbolem zbawienia wybrańców okresu Późnego Deszczu. Z drugiej strony jest to okres sądu nad niewybrańcami.

Mojżesz, jako przywódca, który wyprowadził lud Boży z Egiptu, jest obrazem zarówno Chrystusa (Łaski) jak i prawa (śmierci). Podobnie Izrael jest zarówno obrazem Bożych wybrańców (pokolenie, które weszło do ziemi Kanaan), jak i obrazem niewybrańców (pokolenie, które pomarło). Wszyscy Izraelici, którzy wyszli z Egiptu, poza Jozuem i Kalebem, którzy są obrazem Dwóch Świadków – Ducha Chrystusowego, zmarli na pustyni, a do ziemi obiecanej Kanaan weszły ich dzieci (Lb 14:29-35). W tym kontekście Mojżesz jest obrazem prawa śmierci, a Jozue i Kaleb obrazem Ducha (Łaski) Życia, czyli dziedzictwa wiecznego. Z drugiej strony Mojżesz jest obrazem Jezusa Chrystusa, którego śmierć duchowa była niezbędna, by mógł odbyć się sąd i by niewybrańcy zostali skazani, a także aby Duch Święty mógł zostać zesłany na wybrańców.
​

Zabranie przez Pana ciała Mojżesza, o które toczył spór z Szatanem, jest obrazem zbawienia wybrańców w okresie Wielkiego Ucisku (Jud 9). To że Jezus wzywał Eliasza podczas ukrzyżowania (Mt 27:47-53) jest obrazem zapowiedzi zesłania „podwójnej porcji” Ducha Świętego oraz zmartwychwstania ciała. Dlatego podczas Przemienienia Jezusa na Górze, które jest obrazem paruzji (drugiego przyjścia Jezusa), pojawiają się Mojżesz i Eliasz (Mt 17:3-4) – Mojżesz jako obraz wybrańców, którzy umrą i zostaną zabrani do Nieba podczas przyjścia Jezusa, a Eliasz jako obraz wybrańców „żywych pozostawionych”, wziętych do nieba (2Krl 2:9-11) w czasie przyjścia Chrystusa (2Tes 4:17). Zatem zmartwychwstanie duchowe zobrazowane jest za pomocą „przemienienia” (1Kor 15:51-52) w kontraście do fizycznego zmartwychwstania głoszonego przez kościół.
© 2013-2024 Daniel 12