DANIEL 12
  • WPROWADZENIE
  • O CZYM JEST BIBLIA? CZY DA SIĘ STREŚCIĆ JEJ PRZESŁANIE?
    • ​I. Przekaz fizyczny Biblii
    • ​II. Przekaz duchowy
    • III. Stworzenie świata w ujęciu duchowym
    • ​IV. Wieża Babel, Potop oraz Sodoma i Gomora w ujęciu duchowym
    • V. Czy Abraham był zalążkiem instytucji kościelnej?
    • VI. Czy wyprowadzenie Izraela z Egiptu było początkiem instytucji kościelnej?
    • VII. Nowy Testament w ujęciu duchowym
    • VIII. Separacja jako sedno planu zbawienia​
  • KSIĘGA DANIELA 12 ZAPOWIADA CZAS ZROZUMIENIA BIBLII
  • TŁUMACZENIA BIBLII
    • 1. Kilka przykładowych błędów w tłumaczeniu Biblii
    • 2. Konkordancje i Biblie interlinearne - dostęp do oryginału Biblii
    • 3. Przykład wykorzystania konkordancji
  • BIBLIA UKRYWA GŁĘBOKIE DUCHOWE ZNACZENIE
    • 1. Dwie ścieżki
    • 2. Pojęcie dobra i zła według człowieka i Boga
    • 3. Duchowa mądrość Boża a fizyczna mądrośc ludzka
  • BÓG I SZATAN
  • ANIOŁY I DEMONY
  • PRAWO A ŁASKA
    • 1. Natura grzechu – prawo natury
    • 2. Prawo Mojżesza
    • 3. Prawo jako wiedza o grzechu
    • 4. Obietnica dla Abrahama
    • 5. Spór pomiędzy apostołami o prawo
    • 6. Prawo znajduje nas grzesznikami
    • 7. Zacząwszy duchem, chcecie teraz kończyć ciałem?
    • 8. Na cóż więc prawo?
    • 9. Wychowanie i instruktaż poprzez prawo
    • 10. Narodziny z obietnicy a uczynki z prawa
    • 11. Prawo garncarza – wybór z góry
    • 12. Prawo a wiara i miłość
    • 13. Prawo a posłuszeństwo
    • 14. Łaska i uczynki to sprzeczność
    • 15. Żydzi a poganie
    • 16. Chrystus jako pierwociny zbawienia
    • 17. Pierwszy Adam i ostatni Adam
    • 18. Śmierć panująca od Adama do Mojżesza
    • 19. Chrzest duchowy
    • 20. Nie pozwól grzechowi panować w twoim śmiertelnym ciele
    • 21. Grzech to własna praca na zbawienie
    • 22. Związek małżeński – z Prawa czy z Łaski?
    • 23. Prawo jest grzechem czy jest święte?
    • 24. Umysł (Prawo Boże) a ciało (prawo grzechu)
    • 25. Ciało cielesne a duch cielesny
    • 26. Podobieństwo grzechu i umieranie w życiu
    • 27. Życie według ciała a życie według ducha
    • 28. Zmartwychwstanie fizyczne a zmartwychwstanie duchowe
    • 29. Adopcja do Królestwa Bożego
  • KONTROWERSJE WYNIKAJĄCE Z DOSŁOWNEGO ODBIORU BIBLII
    • 1. Wyłup sobie oko i obetnij rękę
    • 2. Czy Bóg to mówi ze względu na woły?
  • PRZYPOWIEŚCI W BIBLII
    • WSTĘP
    • 1. Syn Marnotrawny
    • 2. Wdowi grosz
    • 3. O pszenicy i chwaście
    • 4. Kto nie pracuje niech też nie je
    • 5. Korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy
    • 6. Proście, szukajcie i kołaczcie
  • KALENDARZ MIESIĘCZNY W BIBLII
  • POTOP ZA DNI NOEGO I KALENDARZ OD STWORZENIA​
    • 1. Sprzeczności wynikające z fizycznego rozumienia opisu Potopu a jego poprawność duchowa
    • 2. Data potopu w świetle kalendarza stworzenia
    • 3. Kalendarz 360-dniowy na tle innych kalendarzy
    • 4. 40 dni i 40 nocy >
      • 4.1. Pierwsze 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • ​4.2. Drugie 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • 4.3. 40 dni i 40 nocy Eliasza
      • 4.4. 40 dni i 40 nocy Jezusa
    • 5. Chrzest Jezusa
    • 6. Wydarzenia po chrzcie Chrystusa związane są z symboliką 40 dni i 40 nocy
    • 7. Data Ukrzyżowania i ustanowienia Eucharystii​
    • 8. Chronologia Potopu
    • 9. Zależności czasowe >
      • 9.1 Komentarz do zależności czasowych
    • Podsumowanie
  • GRZECH
    • 1. Nieczystość duchowa
    • 2. Odejście od dobra – definicja grzechu
    • 3. Pojęcie grzechu a zasady moralne
    • 4. Prawo grzechu i śmierci
    • 5. Kto jest bez grzechu, niech rzuci kamieniem
    • 6. Klasyfikacja grzechów
    • 7. Grzech śmiertelny i grzech powszedni
    • 8. Grzechy świadome i nieświadome
    • 9. Grzech ukryty
    • 10. Grzech niewybaczalny – przeciwko Duchowi Świętemu
    • 11. Siedem grzechów głównych
    • 12. Pięć grzechów
    • 13. Grzech kazirodztwa
    • 14. Grzechy języka
    • 15. Grzech wulgaryzmu
    • 16. Rozumienie grzechu przez kapłanów ziemskich
    • 17. Izrael i kościół jako obraz grzeszników
    • 18. Pułapka własnego programu zbawienia
    • 19. Modlitwa, wyznanie grzechów, pokuta
    • 20. Sakramenty kościelne a wymazanie grzechów
    • 21. Oczyszczenie z grzechów, chęć bycia lepszym
    • 22. Chrzest i wiara w walce z grzechem
    • 23. Dzieci, rodzice i współmałżonkowie a grzech
  • GRZECH PIERWORODNY
    • 1. Poczęcie w grzechu; grzech ludzkości
    • 2. Szatan a grzech
    • 3. Więź duchowa z Bogiem
    • 4. Więź duchowa z Szatanem
    • 5. Dwie moce duchowe
    • 6. Grzech wszedł na świat przez człowieka
    • 7. Pierwszy Adam i ostatni Adam
  • PREDESTYNACJA
  • CZYŃCIE SOBIE ZIEMIĘ PODDANĄ
  • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - wstęp
    • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - szczegóły
  • DEKALOG - DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ BOŻYCH
    • Dekalog - Wstęp
    • 1. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną
    • 2. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu
    • 3. Nie będziesz wzywał imienia Pana
    • 4. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
    • 5. Czcij ojca twego i matkę twoją
    • 6. Nie będziesz zabijał
    • 7. Nie będziesz cudzołożył
    • 8. Nie będziesz kradł
    • 9. Nie będziesz wydawał fałszywego świadectwa
    • 10. Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego
  • CZY JEZUS BYŁ FIZYCZNYM CZŁOWIEKIEM?
  • POBYT JEZUSA NA ZIEMI
  • A WY ZA KOGO MNIE UWAŻACIE? PRAWDZIWY A FAŁSZYWY MESJASZ
  • DROGA KRZYŻOWA
    • 1. Pan Jezus na śmierć skazany
    • 2. Pan Jezus bierze krzyż na ramiona swoje
    • 3. Pierwszy upadek Pana Jezusa
    • 4. Pan Jezus spotyka swą matkę
    • 5. Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi
    • 6. Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa
    • 7. Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi
    • 8. Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty
    • 9. Trzeci upadek Pana Jezusa
    • 10. Pan Jezus z szat obnażony
    • 11. Pan Jezus przybity do krzyża
    • 12. Pan Jezus umiera na krzyżu
    • 13. Pan Jezus zdjęty z krzyża
    • 14. Pan Jezus złożony do grobu
    • 15. Zmartwychwstanie Chrystusa
  • JUDASZ
  • SZABAT A DZIEŃ PAŃSKI
  • MODEL RODZINY
    • 1. Doskonałość stworzenia a doskonałość małżeństwa
    • 2. Związek jako „jedno ciało” i jego nierozerwalność
    • 3. Święta rodzina
    • 4. Monogamia i poligamia
    • 5. Nierząd i cudzołóstwo
    • 6. Małżeństwo z wyboru a małżeństwo z obcymi żonami
    • 7. Rozwody
    • 8. Komplementaryzm i egalitaryzm – rola męża i żony
    • 9. Biblia a naród
    • 10. Małżeństwo w kulturze chrześcijańskiej
    • 11. Sprzeczności i kontrowersje ze strony kościoła
    • 12. Status pierworodnego
    • 13. Bezżeństwo, owdowienie, osierocenie
    • 14. Obowiązki i odpowiedzialność rodziców
    • 15. Karcenie dzieci
  • MAŁŻEŃSTWO
  • IN VITRO, ADOPCJA, ANTYKONCEPCJA, ABORCJA I EUTANAZJA
    • 1. Bezpłodność i płodność – przekleństwo czy błogosławieństwo
    • 2. In vitro
    • 3. Kiedy zaczyna się życie: płód czy człowiek?
    • 4. Los zarodków
    • 5. Małżeństwo i prokreacja w imię miłości Bożej
    • 6. „Współpraca” człowieka z Bogiem
    • 7. Nieomylność kościoła. Eksperci duchowni. Naprotechnologia
    • 8. Adopcja a człowiek na zamówienie
    • 9. Przewodnik moralny a rozłam kościoła
    • 10. In vitro a spór moralny
    • 11. In vitro a spór społeczny
    • 12. Filozofia i etyka katolicka
    • 13. Antykoncepcja
    • 14. Aborcja
    • 15. Eutanazja i samobójstwo
    • 16. Nie zabijaj! – co znaczy być mordercą?
    • 17. Kościół a nauka
    • 18. Ewolucja poglądów kościoła
    • 19. Kto nie z nami, ten przeciwko nam
    • 20. Prawo Boże a sumienie
  • KAZIRODZTWO
  • HOMOSEKSUALNOŚĆ
  • (NIE)CZYSTY SEKS
  • SODOMA I GOMORA
  • CZY CZŁOWIEK JEST NIEŚMIERTELNY?
  • ŚMIERĆ, WSKRZESZENIE, REINKARNACJA
  • RELIGIA POKOJU CZY NIENAWIŚCI?
  • TRADYCJA PUŁAPKĄ
  • CZYŚCIEC
    • 1. Wiara Judy Machabejskiego w pośmiertne oczyszczenie z grzechów
    • 2. Znak Jonasza jako obraz czyśćca
    • 3. Odpuszczanie grzechów po śmierci w „tym wieku” albo w „przyszłym wieku”
    • 4. Oczyszczenie po śmierci lub oczyszczający i ocalający duszę ogień czyśćca
    • 5. Chłosta po śmierci
    • 6. Chrzest za zmarłych i miłosierdzie dla zmarłych
    • 7. Czyściec jako zwrot długu
    • 8. Nielitościwy dłużnik skazany na oddanie długu
    • 9. Czyściec jako kres wędrówki do życia wiecznego
    • 10. Możliwość wyjścia z otchłani
    • 11. Łono Abrahama
    • 12. Paruzja a czyściec
  • NAKAZ MISYJNY
  • DARMO DAWAJCIE – KOŚCIELNY BIZNES
  • PYTANIA I ODPOWIEDZI
  • KONTAKT
  • ENGLISH

6. CZYŚCIEC. Chrzest za zmarłych i miłosierdzie dla zmarłych


        Twoje narzędzia:

Biblia
Biblia hebrajsko-polska i grecko-polska
Strong's

UWAGA:
Powyższe linki do tekstów biblijnych udostępniamy wyłącznie dla wygody czytelnika. Znajdują się one jednak na stronach innych, niezależnych od nas autorów, których poglądy i opinie należą wyłącznie do nich, a zespół Projektu Daniel 12 tych poglądów nie autoryzuje ani nie podziela. Autoryzujemy jedynie teksty opublikowane na niniejszej stronie.

6. Chrzest za zmarłych i miłosierdzie dla zmarłych (1Kor 15:29; 2Tm 1:16-18)

„Bo inaczej czegoż dokonają ci, co przyjmują chrzest za zmarłych? Jeżeli umarli w ogóle nie zmartwychwstają, to czemuż za nich chrzest przyjmują?” (1Kor 15:29)

„Niechże Pan użyczy miłosierdzia domowi Onezyfora za to, że często mnie krzepił i łańcucha mego się nie zawstydził, lecz skoro się znalazł w Rzymie, gorliwie mnie poszukał i odnalazł. Niechaj mu da Pan w owym dniu znaleźć miłosierdzie u Pana! A jak wiele mi wyświadczył w Efezie, ty wiesz lepiej”. (2Tm 1:16-18)

Doktryna kościoła rzymskokatolickiego zbudowana na podstawie tych dwóch wersetów zakłada, że pierwsi chrześcijanie z nadzieją przyjmowali chrzest za zmarłych przodków, a Onezyfor jest tu przykładem zmarłego, dla którego wciąż jest nadzieja na miłosierdzie Boże.

Biblia to zbiór przypowieści, które kryją w sobie przekaz duchowy, pochodzący od Ducha Świętego. Jest to przekaz ukryty, niezrozumiały dla niewybrańców, reprezentowanych przez przywódców religijnych (J10:6), a de facto trudny do zrozumienia także dla wybrańców (J16:18). Zostaje on im udostępniony dopiero po otrzymaniu przez nich Ducha Bożego, a wraz z Nim daru zrozumienia duchowego.

„Chrzest za zmarłych”, jeżeli postrzegany jest fizycznie, tak jak rozumie go kościół, musiałby być związany z jakimś rytuałem „chrzczenia zmarłych”, na przykład poprzez ekshumację zwłok czy ich mycie i oczyszczanie przed pochówkiem z nadzieją na zmartwychwstanie, albo z obrzędem chrzczenia osób żywych w miejsce tych zmarłych, którzy umarli bez chrztu. Kościół ma z pewnością na myśli ten ostatni przykład.

Rozumując w sposób fizyczny powinniśmy dojść do wniosku, że przed przyjściem Chrystusa wszyscy musieli być skazani na potępienie, bo przecież wcześniej nie było żadnej mowy o chrzcie. Tymczasem chrzest, podobnie jak obrzezanie, to tylko słowne symbole konieczności duchowego oczyszczenia z grzechu, czyli konieczności usunięcia przez Boga ducha nieczystego z duszy człowieka. Podobnym symbolem jest obrazowy opis Potopu w kontekście osiągnięcia ratunku przez wodę, na podobieństwo chrztu (1P 3: 20-21). Woda jest tu oczywiście symbolem Ducha Świętego, a Arka symbolem Jezusa.

Duch Szatana to inaczej duch śmierci, a ma go z natury każdy człowiek, więc wszyscy, bez wyjątku, jesteśmy duchowo martwi. Oczyszczenie z grzechu przewidziane jest tylko dla Bożych wybrańców, za których Jezus przelewa „krew”, czyli wylewa na nich Ducha Oczyszczającego. Mówiąc więc o „chrzcie za zmarłych”, Biblia mówi o chrzcie duchowym, odnosząc się w ten sposób do zbawienia wybrańców, którzy wcześniej byli martwymi duchowo grzesznikami, czyli podlegali duchowej niewoli Szatana. Dlatego o wybrańcach oczekujących na zbawienie Biblia mówi jako o „umarłych na skutek występków i grzechów” (Ef 2:1), a o zbawionych wybrańcach, głoszących Słowo Ducha wybrańcom oczekującym na zbawienie, jako o głoszących zbawienie „duchom zamkniętym w więzieniu” (1P 3:19).

Doktryna o zmartwychwstaniu i chrzcie jest przez kościół rozumiana w sposób fizyczny, jak zresztą cała Biblia. Tymczasem w duchowym przekazie Biblii „chrzest za zmarłych” to nie jakiś chrzest ceremonialny ani żaden obrzęd. W szerszym kontekście Biblia prezentuje w ten sposób kontrast pomiędzy Szatanem a Chrystusem, przy czym obaj przedstawiani są tu za pomocą symbolu „człowieka”. Jest to inaczej kontrast pomiędzy naszą przyrodzoną naturą duchową (kiedy znajdujemy się pod wpływem ducha Szatana) a naturą duchową zbawionych wybrańców (kiedy już znajdują się pod wpływem Ducha Bożego). Biorąc pod uwagę kontekst całej Biblii, całość należy więc rozumieć w ten sposób, że przez jednego „człowieka” (Szatana) przyszła śmierć na wszystkich ludzi, a przez drugiego „Człowieka” (Chrystusa) na wybrańców przyszło zmartwychwstanie. Stąd w Szatanie („Adamie” lub „Pierwszym Adamie”) wszyscy (a docelowo wszyscy niewybrańcy) umierają, natomiast w Chrystusie wszyscy (wybrańcy) zostaną ożywieni (1Kor 15:21-22). Symbolika „człowieka” wyjaśnia nam, że Jezus to „Człowiek Niebieski”, czyli „Duch Ożywiający” (1Kor 15:45-48). Sama kolejność zbawienia, to znaczy najpierw Jezus, który jest „pierwocinami”, a potem wybrańcy w „czasie Jego przyjścia” wskazuje zarówno na zbawienie pochodzące od Ducha Bożego jak i na kompletność tego zbawienia – „pierwociny” jako symbol zbawienia duszy a „drugie przyjście Jezusa” jako symbol zbawienia „ciała” oraz zbawienia wybrańców z okresu Wczesnego i Późnego Deszczu (1Kor 15:23).

Przeniesienie wybrańca ze śmierci do życia, czyli inaczej „chrzest duchowy”, „chrzest zmarłych”, albo „zmartwychwstanie do życia”, dotyczy transformacji wybrańców Bożych z „obrazu fizycznego” na „obraz niebieski” (1Kor 15:49). Jest to obraz zbawienia wybrańca z Łaski (z Ducha) Boga.
​

W zacytowanym wersecie Onezyfor został przedstawiony jako ktoś gorliwie szukający i znajdujący Pawła. Paweł jest tu zatem zarówno obrazem Jezusa jak i Jego duchowym narzędziem. Onezyfor wydaje się wybrańcem Bożym szukającym Jezusa (Słowa Bożego), pociągniętym przez Ojca w Niebie poprzez Ducha. Stąd Paweł, któremu Onezyfor służył w Efezie, modli się (dzieli się Słowem Bożym) o miłosierdzie Pańskie (zbawienie) dla niego w „owym dniu”, co sugeruje, że chodzi o „Dzień Pański”. Nie ma tu mowy o tym, żeby Onezyfor umarł jako niezbawiony, co mogłoby dać komuś pretekst do wykreowania na tej podstawie nauki o czyśćcu. Miłosierdzie Boże wskazuje, że jeśli „ów dzień” odnosi się Dnia Ostatecznego, a Onezyfor występuje w roli zmarłego, jedyna możliwość jest taka, że Onezyfor reprezentuje tu zbawionego wybrańca, który oczekuje na zbawienie ciała.
© 2013-2024 Daniel 12