DANIEL 12
  • WPROWADZENIE
  • O CZYM JEST BIBLIA? CZY DA SIĘ STREŚCIĆ JEJ PRZESŁANIE?
    • ​I. Przekaz fizyczny Biblii
    • ​II. Przekaz duchowy
    • III. Stworzenie świata w ujęciu duchowym
    • ​IV. Wieża Babel, Potop oraz Sodoma i Gomora w ujęciu duchowym
    • V. Czy Abraham był zalążkiem instytucji kościelnej?
    • VI. Czy wyprowadzenie Izraela z Egiptu było początkiem instytucji kościelnej?
    • VII. Nowy Testament w ujęciu duchowym
    • VIII. Separacja jako sedno planu zbawienia​
  • KSIĘGA DANIELA 12 ZAPOWIADA CZAS ZROZUMIENIA BIBLII
  • TŁUMACZENIA BIBLII
    • 1. Kilka przykładowych błędów w tłumaczeniu Biblii
    • 2. Konkordancje i Biblie interlinearne - dostęp do oryginału Biblii
    • 3. Przykład wykorzystania konkordancji
  • BIBLIA UKRYWA GŁĘBOKIE DUCHOWE ZNACZENIE
    • 1. Dwie ścieżki
    • 2. Pojęcie dobra i zła według człowieka i Boga
    • 3. Duchowa mądrość Boża a fizyczna mądrośc ludzka
  • BÓG I SZATAN
  • ANIOŁY I DEMONY
  • PRAWO A ŁASKA
    • 1. Natura grzechu – prawo natury
    • 2. Prawo Mojżesza
    • 3. Prawo jako wiedza o grzechu
    • 4. Obietnica dla Abrahama
    • 5. Spór pomiędzy apostołami o prawo
    • 6. Prawo znajduje nas grzesznikami
    • 7. Zacząwszy duchem, chcecie teraz kończyć ciałem?
    • 8. Na cóż więc prawo?
    • 9. Wychowanie i instruktaż poprzez prawo
    • 10. Narodziny z obietnicy a uczynki z prawa
    • 11. Prawo garncarza – wybór z góry
    • 12. Prawo a wiara i miłość
    • 13. Prawo a posłuszeństwo
    • 14. Łaska i uczynki to sprzeczność
    • 15. Żydzi a poganie
    • 16. Chrystus jako pierwociny zbawienia
    • 17. Pierwszy Adam i ostatni Adam
    • 18. Śmierć panująca od Adama do Mojżesza
    • 19. Chrzest duchowy
    • 20. Nie pozwól grzechowi panować w twoim śmiertelnym ciele
    • 21. Grzech to własna praca na zbawienie
    • 22. Związek małżeński – z Prawa czy z Łaski?
    • 23. Prawo jest grzechem czy jest święte?
    • 24. Umysł (Prawo Boże) a ciało (prawo grzechu)
    • 25. Ciało cielesne a duch cielesny
    • 26. Podobieństwo grzechu i umieranie w życiu
    • 27. Życie według ciała a życie według ducha
    • 28. Zmartwychwstanie fizyczne a zmartwychwstanie duchowe
    • 29. Adopcja do Królestwa Bożego
  • KONTROWERSJE WYNIKAJĄCE Z DOSŁOWNEGO ODBIORU BIBLII
    • 1. Wyłup sobie oko i obetnij rękę
    • 2. Czy Bóg to mówi ze względu na woły?
  • PRZYPOWIEŚCI W BIBLII
    • WSTĘP
    • 1. Syn Marnotrawny
    • 2. Wdowi grosz
    • 3. O pszenicy i chwaście
    • 4. Kto nie pracuje niech też nie je
    • 5. Korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy
    • 6. Proście, szukajcie i kołaczcie
  • KALENDARZ MIESIĘCZNY W BIBLII
  • POTOP ZA DNI NOEGO I KALENDARZ OD STWORZENIA​
    • 1. Sprzeczności wynikające z fizycznego rozumienia opisu Potopu a jego poprawność duchowa
    • 2. Data potopu w świetle kalendarza stworzenia
    • 3. Kalendarz 360-dniowy na tle innych kalendarzy
    • 4. 40 dni i 40 nocy >
      • 4.1. Pierwsze 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • ​4.2. Drugie 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • 4.3. 40 dni i 40 nocy Eliasza
      • 4.4. 40 dni i 40 nocy Jezusa
    • 5. Chrzest Jezusa
    • 6. Wydarzenia po chrzcie Chrystusa związane są z symboliką 40 dni i 40 nocy
    • 7. Data Ukrzyżowania i ustanowienia Eucharystii​
    • 8. Chronologia Potopu
    • 9. Zależności czasowe >
      • 9.1 Komentarz do zależności czasowych
    • Podsumowanie
  • GRZECH
    • 1. Nieczystość duchowa
    • 2. Odejście od dobra – definicja grzechu
    • 3. Pojęcie grzechu a zasady moralne
    • 4. Prawo grzechu i śmierci
    • 5. Kto jest bez grzechu, niech rzuci kamieniem
    • 6. Klasyfikacja grzechów
    • 7. Grzech śmiertelny i grzech powszedni
    • 8. Grzechy świadome i nieświadome
    • 9. Grzech ukryty
    • 10. Grzech niewybaczalny – przeciwko Duchowi Świętemu
    • 11. Siedem grzechów głównych
    • 12. Pięć grzechów
    • 13. Grzech kazirodztwa
    • 14. Grzechy języka
    • 15. Grzech wulgaryzmu
    • 16. Rozumienie grzechu przez kapłanów ziemskich
    • 17. Izrael i kościół jako obraz grzeszników
    • 18. Pułapka własnego programu zbawienia
    • 19. Modlitwa, wyznanie grzechów, pokuta
    • 20. Sakramenty kościelne a wymazanie grzechów
    • 21. Oczyszczenie z grzechów, chęć bycia lepszym
    • 22. Chrzest i wiara w walce z grzechem
    • 23. Dzieci, rodzice i współmałżonkowie a grzech
  • GRZECH PIERWORODNY
    • 1. Poczęcie w grzechu; grzech ludzkości
    • 2. Szatan a grzech
    • 3. Więź duchowa z Bogiem
    • 4. Więź duchowa z Szatanem
    • 5. Dwie moce duchowe
    • 6. Grzech wszedł na świat przez człowieka
    • 7. Pierwszy Adam i ostatni Adam
  • PREDESTYNACJA
  • CZYŃCIE SOBIE ZIEMIĘ PODDANĄ
  • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - wstęp
    • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - szczegóły
  • DEKALOG - DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ BOŻYCH
    • Dekalog - Wstęp
    • 1. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną
    • 2. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu
    • 3. Nie będziesz wzywał imienia Pana
    • 4. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
    • 5. Czcij ojca twego i matkę twoją
    • 6. Nie będziesz zabijał
    • 7. Nie będziesz cudzołożył
    • 8. Nie będziesz kradł
    • 9. Nie będziesz wydawał fałszywego świadectwa
    • 10. Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego
  • CZY JEZUS BYŁ FIZYCZNYM CZŁOWIEKIEM?
  • POBYT JEZUSA NA ZIEMI
  • A WY ZA KOGO MNIE UWAŻACIE? PRAWDZIWY A FAŁSZYWY MESJASZ
  • DROGA KRZYŻOWA
    • 1. Pan Jezus na śmierć skazany
    • 2. Pan Jezus bierze krzyż na ramiona swoje
    • 3. Pierwszy upadek Pana Jezusa
    • 4. Pan Jezus spotyka swą matkę
    • 5. Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi
    • 6. Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa
    • 7. Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi
    • 8. Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty
    • 9. Trzeci upadek Pana Jezusa
    • 10. Pan Jezus z szat obnażony
    • 11. Pan Jezus przybity do krzyża
    • 12. Pan Jezus umiera na krzyżu
    • 13. Pan Jezus zdjęty z krzyża
    • 14. Pan Jezus złożony do grobu
    • 15. Zmartwychwstanie Chrystusa
  • JUDASZ
  • SZABAT A DZIEŃ PAŃSKI
  • MODEL RODZINY
    • 1. Doskonałość stworzenia a doskonałość małżeństwa
    • 2. Związek jako „jedno ciało” i jego nierozerwalność
    • 3. Święta rodzina
    • 4. Monogamia i poligamia
    • 5. Nierząd i cudzołóstwo
    • 6. Małżeństwo z wyboru a małżeństwo z obcymi żonami
    • 7. Rozwody
    • 8. Komplementaryzm i egalitaryzm – rola męża i żony
    • 9. Biblia a naród
    • 10. Małżeństwo w kulturze chrześcijańskiej
    • 11. Sprzeczności i kontrowersje ze strony kościoła
    • 12. Status pierworodnego
    • 13. Bezżeństwo, owdowienie, osierocenie
    • 14. Obowiązki i odpowiedzialność rodziców
    • 15. Karcenie dzieci
  • MAŁŻEŃSTWO
  • IN VITRO, ADOPCJA, ANTYKONCEPCJA, ABORCJA I EUTANAZJA
    • 1. Bezpłodność i płodność – przekleństwo czy błogosławieństwo
    • 2. In vitro
    • 3. Kiedy zaczyna się życie: płód czy człowiek?
    • 4. Los zarodków
    • 5. Małżeństwo i prokreacja w imię miłości Bożej
    • 6. „Współpraca” człowieka z Bogiem
    • 7. Nieomylność kościoła. Eksperci duchowni. Naprotechnologia
    • 8. Adopcja a człowiek na zamówienie
    • 9. Przewodnik moralny a rozłam kościoła
    • 10. In vitro a spór moralny
    • 11. In vitro a spór społeczny
    • 12. Filozofia i etyka katolicka
    • 13. Antykoncepcja
    • 14. Aborcja
    • 15. Eutanazja i samobójstwo
    • 16. Nie zabijaj! – co znaczy być mordercą?
    • 17. Kościół a nauka
    • 18. Ewolucja poglądów kościoła
    • 19. Kto nie z nami, ten przeciwko nam
    • 20. Prawo Boże a sumienie
  • KAZIRODZTWO
  • HOMOSEKSUALNOŚĆ
  • (NIE)CZYSTY SEKS
  • SODOMA I GOMORA
  • CZY CZŁOWIEK JEST NIEŚMIERTELNY?
  • ŚMIERĆ, WSKRZESZENIE, REINKARNACJA
  • RELIGIA POKOJU CZY NIENAWIŚCI?
  • TRADYCJA PUŁAPKĄ
  • CZYŚCIEC
    • 1. Wiara Judy Machabejskiego w pośmiertne oczyszczenie z grzechów
    • 2. Znak Jonasza jako obraz czyśćca
    • 3. Odpuszczanie grzechów po śmierci w „tym wieku” albo w „przyszłym wieku”
    • 4. Oczyszczenie po śmierci lub oczyszczający i ocalający duszę ogień czyśćca
    • 5. Chłosta po śmierci
    • 6. Chrzest za zmarłych i miłosierdzie dla zmarłych
    • 7. Czyściec jako zwrot długu
    • 8. Nielitościwy dłużnik skazany na oddanie długu
    • 9. Czyściec jako kres wędrówki do życia wiecznego
    • 10. Możliwość wyjścia z otchłani
    • 11. Łono Abrahama
    • 12. Paruzja a czyściec
  • NAKAZ MISYJNY
  • DARMO DAWAJCIE – KOŚCIELNY BIZNES
  • PYTANIA I ODPOWIEDZI
  • KONTAKT
  • ENGLISH

10. (9/10) DEKALOG - Nie będziesz kradł


        Twoje narzędzia:

Biblia
Biblia hebrajsko-polska i grecko-polska
Strong's

UWAGA:
Powyższe linki do tekstów biblijnych udostępniamy wyłącznie dla wygody czytelnika. Znajdują się one jednak na stronach innych, niezależnych od nas autorów, których poglądy i opinie należą wyłącznie do nich, a zespół Projektu Daniel 12 tych poglądów nie autoryzuje ani nie podziela. Autoryzujemy jedynie teksty opublikowane na niniejszej stronie.

PDF
File Size: 184 kb
File Type: pdf
Download File

7.10. (9 i 10) Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego. Nie będziesz pożądał żony bliźniego twego, ani jego niewolnika, ani jego niewolnicy, ani jego wołu, ani jego osła, (10 – według kościoła rzymskokatolickiego) ani żadnej rzeczy, która należy do bliźniego twego. (Pwt 5:21)

Dosłownie rzecz biorąc, przeciętny chrześcijanin rozumie to przykazanie tak, że nie wolno mu z zazdrości chcieć posiąść jakiejkolwiek rzeczy, a tym bardziej żony kogoś innego. Rozumie, że musi się wystrzegać uczucia pożądania, które mogłoby go zmotywować do cudzołóstwa lub kradzieży. Nie o ludzkie uczucia tu jednak chodzi.

Duchowo rzecz biorąc, przykazanie to dotyczy bowiem antagonizmu pomiędzy Bogiem i Szatanem. Abstrahując od tego, że kościół rzymskokatolicki oddzielił zakaz „pożądania żony bliźniego” od zakazu „pożądania rzeczy, która należy do bliźniego”, robiąc z nich dwa oddzielne przykazania, to stosując interpretację fizyczną i tak w każdym przypadku popadamy w sprzeczność.

Biblia wyraźnie mówi, że Bóg nie tylko zezwalał na dowolne branie sobie czyjejś żony a potem jej odstawienie, i to wbrew jej woli, ale zezwalał także na wielożeństwo, z podziałem na „żonę kochaną” i „żonę niekochaną” (Pwt 21:10-17). Jeśli słysząc to ktoś chciałby stwierdzić, że Stary Testament już dziś nie obowiązuje, to należy mu przypomnieć, że Dziesięć Przykazań znajduje się właśnie w Starym Testamencie. Ponadto w Nowym Testamencie „pożądanie” zostało poszerzone do „pożądliwego spojrzenia” na kobietę oraz „cudzołóstwa” dokonanego w ten sposób w sercu (Mt 5:28). Nie chodzi tu bynajmniej o grzech popełniony „myślą, mową, uczynkiem i zaniedbaniem”, o którym naucza kościół, twierdząc, że popełniamy go, kiedy mamy „nieczyste” myśli, negatywne emocje, którym się poddajemy, kiedy przeklinamy werbalnie lub w myślach, przywłaszczamy sobie mienie drugiego człowieka czy swoją opieszałością i lenistwem doprowadzamy do zaniedbań i krzywdy innych ludzi. Z takich właśnie fizycznych lub mentalnych uczynków „rozgrzesza” ksiądz, co daje instytucjonalnym chrześcijanom złudne poczucie odnowienia „dobrej relacji z Bogiem”. Ale nawrócenie na „dobrą drogę” to nie tak zwany rachunek sumienia, fizyczna pokuta, czy materialne naprawienie szkód, a tym bardziej nie jakieś poetyckie „nawrócenie serca”, w sensie złagodnienia czyjegoś charakteru.

Czystość duchowa wybrańca jest skutkiem wyboru dokonanego przez Boga, skutkiem usunięcia z duszy wybrańca ducha nieczystego (grzechu) oraz skutkiem daru Ducha Świętego. Jest to dar „błogosławieństwa” Bożego (Mt 5:8), który nie wynika z naszych uczynków (Tt 3:5). Transformacji z „ciemności” do „światła”, z królestwa Szatana do Królestwa Bożego, może dokonać tylko Bóg i tylko w przypadku swoich wybrańców. Jest to dar nawrócenia nie umysłowego, a duchowego – dar „nowego serca”, czyli „nowego Ducha”. Innymi biblijnymi określeniami tego faktu są „narodziny na nowo”, „obrzezanie duchowe” czy „chrzest duchowy”.

Nieczystość duchowa niezbawionych, a docelowo niewybrańców, reprezentowanych przez przywódców religijnych, wynika z obecności w ich duszach ducha nieczystego, czyli ducha Szatana. Dlatego zwracając się do apostołów, Jezus objawił nieczystość duchową Judasza (J 13:10), który jest biblijnym obrazem Szatana i niewybrańców (J 6:70).

Ponieważ Bóg wie, kto jest jakiego ducha, Jezus znał myśli faryzeuszy i uczonych w Piśmie, którzy jako obłudnicy szukali wszelkiej sposobności, aby oskarżyć Jezusa o złamanie prawa (Łk 6:8). „Pożądanie” duchowe, to „pożądanie” ducha Szatana, spełnianie „pożądań” ojca diabła. To także „pożądanie” prawa grzechu i śmierci, którego obrazem jest pożądana wzrokiem „kobieta” oraz owoc Drzewa Dobra i Zła z ogrodu Eden, który był „przyjemny dla oczu”. To „pożądanie” własnej mądrości, „pożądanie” własnej drogi do zbawienia poprzez własny program zbawienia. Tak jak Ojciec z Nieba pociąga do siebie wybrańców Bożych (J 6:44), będąc sprawcą duchowego „chcenia i działania” wybrańców zgodnie z Jego wolą (Flp 2:13), tak Szatan – Oskarżyciel, duch kłamstwa – pociąga do siebie wszystkich niezbawionych, wykonując przez nich swoją duchową wolę, w Biblii często utożsamianą z „własną wolą”. Człowiek niezbawiony jest tego samego ducha co Szatan, jest więc połączony z duchem Szatana, będąc symboliczną „nierządnicą”, podczas gdy człowiek zbawiony połączony jest z Panem jednym Duchem – Duchem Świętym. Niewybraniec reprezentuje „świątynię zbudowaną rękami ludzkimi” (Dz 17:24), ujawnioną jako „ohydę spustoszenia” (Mt 24:15) oraz miejsce kultu Szatana (2 Tes 2:3-4), natomiast wybraniec stanowi w Ciele (Duchu) Jezusa Świątynię Ducha Świętego (1Kor 6:15-20).

Parafrazując zatem, słowo „pożądanie” oznacza z jednej strony wykonywanie woli Szatana, co czynią wszyscy niezbawieni, a docelowo niewybrańcy, z drugiej strony oznaczając wykonywanie woli Boga, co czynią zbawieni wybrańcy. Ta duchowa „żądza” i „pragnienie” wynika z woli duszy, która znajduje się pod panowaniem jednego z dwóch przeciwnych sobie duchów. W naturze niewybrańców i Szatana leży „żądza” (wola) ataku na wybrańców i na Boga, ataku dokonywanego za pośrednictwem oskarżenia i fałszywego świadectwa, a więc zamieniania Prawdy w fałsz. Natomiast wybrańcom Bóg daje „żądzę” i „pragnienie” zbawienia swojego i innych, „żądzę” i „pragnienie” duchowych darów, a przede wszystkim „duchowego zrozumienia” (Kol 1:9) i prorokowania, to jest „żądzę” i „pragnienie” wykonywania woli Bożej.

„Pragnienie” Boga i „pragnienie” Szatana to także odzwierciedlenie sporu pomiędzy Prawem Ducha (Łaską) jako właściwą drogą zbawienia a prawem grzechu i śmierci. To spór pomiędzy Bożym planem zbawienia a własnym programem zbawienia pochodzącym od Szatana. „Drzewo Dobra Zła” (w oryginale nie ma tu spójnika „i”), to obraz prawa śmierci, obraz zła, w którym człowiek widział „dobro”, obraz bycia pożądanym dla oczu. Właśnie na tym drzewie człowiek szukał pożywienia, a zakazane owoce (ducha Szatana) uznał za dobre do zdobycia wiedzy (Rdz 3:6). W efekcie prawo śmierci stało się wykonaniem woli człowieka z woli Szatana. Dlatego podążanie za prawem grzechu i śmierci to w efekcie bałwochwalstwo i czczenie Szatana, czego następstwem jest śmierć wieczna.

Pożądanie duchowe, w jego negatywnym znaczeniu, oznacza pożądanie królestwa Szatana, pożądanie prawa grzechu i śmierci oraz wszelkich duchowych„wartości”, których źródłem jest duch nieczysty. Każdy niezbawiony będzie pożądał Szatana, będzie widział wartość w duchowym złu oraz zbawienie w przestrzeganiu prawa.

Ewa postrzegała owoc zakazany, czyli zły, jako źródło dobra, źródło Bożej wiedzy. Kierowała nią chęć stania się „jak Bóg”, co wskazuje na duchowe przymioty Szatana. Oznacza to, że z natury wszyscy pożądamy zbawienia. Dlatego człowiek będzie szukał religii, która spełni jego oczekiwania, a więc takiej, która obiecuje mu zbawienie na odpowiadających mu warunkach. Religia taka będzie się opierać na fałszywej doktrynie, która głosi, że dzięki własnym staraniom możemy sobie wyprosić łaskę u Boga, zasłużyć na nią, podczas gdy kwestia zbawienia i potępienia to wyłącznie wybór Boży dokonany jeszcze przed Stworzeniem świata – wybór, na który nikt z nas nie ma żadnego wpływu.

„Chciwość” jako „miłość do pieniędzy”, czyli „korzeń wszelkiego zła”, to obrazowe wyrażenia oznaczające „uwiedzenie od wiary” (1Tm 6:9-10), czyli pożądanie pozornych duchowych bogactw oferowanych przez zmyślone przez ludzi doktryny. Wszystko sprowadza się do tego, że nie można służyć dwom panom – Bogu i mamonie, czyli Bogu i Szatanowi (Mt 6:24).

Słowo „pożądanie” symbolizuje także prawo, a prawo to grzech, czyli obecność ducha Szatana w naszych duszach (Rz 7:7). Dlatego takie czynności jak obrzezanie czy chrzest są jedynie obrazami znaków duchowych dotyczących zbawienia Chrystusowego, to znaczy obrzezania serca i obmycia duszy wybrańca z ducha Szatana. Pożądanie prawa grzechu i śmierci to de facto pożądanie śmierci. Niewybrańcy, synowie przekleństwa, w których sercu zamieszkuje duch nieczysty (grzech), sprawca ich duchowej „chciwości”, nie mogą przestać grzeszyć, czyli głosić fałszywą naukę, przez co będą nieustannie uwodzić niestabilne dusze, czyli innych niezbawionych, a docelowo niewybrańców, (2P2:14).
​

Przykazanie to może także dotyczyć bezpośrednio Szatana, któremu nie wolno pożądać Bożego domu, czyli Królestwa i chwały, ani żony, niewolnika, wołu i osła, z których wszystkie symbolizują należących wyłącznie do Boga wybrańców.
© 2013-2024 Daniel 12