DANIEL 12
  • WPROWADZENIE
  • O CZYM JEST BIBLIA? CZY DA SIĘ STREŚCIĆ JEJ PRZESŁANIE?
    • ​I. Przekaz fizyczny Biblii
    • ​II. Przekaz duchowy
    • III. Stworzenie świata w ujęciu duchowym
    • ​IV. Wieża Babel, Potop oraz Sodoma i Gomora w ujęciu duchowym
    • V. Czy Abraham był zalążkiem instytucji kościelnej?
    • VI. Czy wyprowadzenie Izraela z Egiptu było początkiem instytucji kościelnej?
    • VII. Nowy Testament w ujęciu duchowym
    • VIII. Separacja jako sedno planu zbawienia​
  • KSIĘGA DANIELA 12 ZAPOWIADA CZAS ZROZUMIENIA BIBLII
  • TŁUMACZENIA BIBLII
    • 1. Kilka przykładowych błędów w tłumaczeniu Biblii
    • 2. Konkordancje i Biblie interlinearne - dostęp do oryginału Biblii
    • 3. Przykład wykorzystania konkordancji
  • BIBLIA UKRYWA GŁĘBOKIE DUCHOWE ZNACZENIE
    • 1. Dwie ścieżki
    • 2. Pojęcie dobra i zła według człowieka i Boga
    • 3. Duchowa mądrość Boża a fizyczna mądrośc ludzka
  • BÓG I SZATAN
  • ANIOŁY I DEMONY
  • PRAWO A ŁASKA
    • 1. Natura grzechu – prawo natury
    • 2. Prawo Mojżesza
    • 3. Prawo jako wiedza o grzechu
    • 4. Obietnica dla Abrahama
    • 5. Spór pomiędzy apostołami o prawo
    • 6. Prawo znajduje nas grzesznikami
    • 7. Zacząwszy duchem, chcecie teraz kończyć ciałem?
    • 8. Na cóż więc prawo?
    • 9. Wychowanie i instruktaż poprzez prawo
    • 10. Narodziny z obietnicy a uczynki z prawa
    • 11. Prawo garncarza – wybór z góry
    • 12. Prawo a wiara i miłość
    • 13. Prawo a posłuszeństwo
    • 14. Łaska i uczynki to sprzeczność
    • 15. Żydzi a poganie
    • 16. Chrystus jako pierwociny zbawienia
    • 17. Pierwszy Adam i ostatni Adam
    • 18. Śmierć panująca od Adama do Mojżesza
    • 19. Chrzest duchowy
    • 20. Nie pozwól grzechowi panować w twoim śmiertelnym ciele
    • 21. Grzech to własna praca na zbawienie
    • 22. Związek małżeński – z Prawa czy z Łaski?
    • 23. Prawo jest grzechem czy jest święte?
    • 24. Umysł (Prawo Boże) a ciało (prawo grzechu)
    • 25. Ciało cielesne a duch cielesny
    • 26. Podobieństwo grzechu i umieranie w życiu
    • 27. Życie według ciała a życie według ducha
    • 28. Zmartwychwstanie fizyczne a zmartwychwstanie duchowe
    • 29. Adopcja do Królestwa Bożego
  • KONTROWERSJE WYNIKAJĄCE Z DOSŁOWNEGO ODBIORU BIBLII
    • 1. Wyłup sobie oko i obetnij rękę
    • 2. Czy Bóg to mówi ze względu na woły?
  • PRZYPOWIEŚCI W BIBLII
    • WSTĘP
    • 1. Syn Marnotrawny
    • 2. Wdowi grosz
    • 3. O pszenicy i chwaście
    • 4. Kto nie pracuje niech też nie je
    • 5. Korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy
    • 6. Proście, szukajcie i kołaczcie
  • KALENDARZ MIESIĘCZNY W BIBLII
  • POTOP ZA DNI NOEGO I KALENDARZ OD STWORZENIA​
    • 1. Sprzeczności wynikające z fizycznego rozumienia opisu Potopu a jego poprawność duchowa
    • 2. Data potopu w świetle kalendarza stworzenia
    • 3. Kalendarz 360-dniowy na tle innych kalendarzy
    • 4. 40 dni i 40 nocy >
      • 4.1. Pierwsze 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • ​4.2. Drugie 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • 4.3. 40 dni i 40 nocy Eliasza
      • 4.4. 40 dni i 40 nocy Jezusa
    • 5. Chrzest Jezusa
    • 6. Wydarzenia po chrzcie Chrystusa związane są z symboliką 40 dni i 40 nocy
    • 7. Data Ukrzyżowania i ustanowienia Eucharystii​
    • 8. Chronologia Potopu
    • 9. Zależności czasowe >
      • 9.1 Komentarz do zależności czasowych
    • Podsumowanie
  • GRZECH
    • 1. Nieczystość duchowa
    • 2. Odejście od dobra – definicja grzechu
    • 3. Pojęcie grzechu a zasady moralne
    • 4. Prawo grzechu i śmierci
    • 5. Kto jest bez grzechu, niech rzuci kamieniem
    • 6. Klasyfikacja grzechów
    • 7. Grzech śmiertelny i grzech powszedni
    • 8. Grzechy świadome i nieświadome
    • 9. Grzech ukryty
    • 10. Grzech niewybaczalny – przeciwko Duchowi Świętemu
    • 11. Siedem grzechów głównych
    • 12. Pięć grzechów
    • 13. Grzech kazirodztwa
    • 14. Grzechy języka
    • 15. Grzech wulgaryzmu
    • 16. Rozumienie grzechu przez kapłanów ziemskich
    • 17. Izrael i kościół jako obraz grzeszników
    • 18. Pułapka własnego programu zbawienia
    • 19. Modlitwa, wyznanie grzechów, pokuta
    • 20. Sakramenty kościelne a wymazanie grzechów
    • 21. Oczyszczenie z grzechów, chęć bycia lepszym
    • 22. Chrzest i wiara w walce z grzechem
    • 23. Dzieci, rodzice i współmałżonkowie a grzech
  • GRZECH PIERWORODNY
    • 1. Poczęcie w grzechu; grzech ludzkości
    • 2. Szatan a grzech
    • 3. Więź duchowa z Bogiem
    • 4. Więź duchowa z Szatanem
    • 5. Dwie moce duchowe
    • 6. Grzech wszedł na świat przez człowieka
    • 7. Pierwszy Adam i ostatni Adam
  • PREDESTYNACJA
  • CZYŃCIE SOBIE ZIEMIĘ PODDANĄ
  • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - wstęp
    • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - szczegóły
  • DEKALOG - DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ BOŻYCH
    • Dekalog - Wstęp
    • 1. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną
    • 2. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu
    • 3. Nie będziesz wzywał imienia Pana
    • 4. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
    • 5. Czcij ojca twego i matkę twoją
    • 6. Nie będziesz zabijał
    • 7. Nie będziesz cudzołożył
    • 8. Nie będziesz kradł
    • 9. Nie będziesz wydawał fałszywego świadectwa
    • 10. Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego
  • CZY JEZUS BYŁ FIZYCZNYM CZŁOWIEKIEM?
  • POBYT JEZUSA NA ZIEMI
  • A WY ZA KOGO MNIE UWAŻACIE? PRAWDZIWY A FAŁSZYWY MESJASZ
  • DROGA KRZYŻOWA
    • 1. Pan Jezus na śmierć skazany
    • 2. Pan Jezus bierze krzyż na ramiona swoje
    • 3. Pierwszy upadek Pana Jezusa
    • 4. Pan Jezus spotyka swą matkę
    • 5. Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi
    • 6. Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa
    • 7. Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi
    • 8. Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty
    • 9. Trzeci upadek Pana Jezusa
    • 10. Pan Jezus z szat obnażony
    • 11. Pan Jezus przybity do krzyża
    • 12. Pan Jezus umiera na krzyżu
    • 13. Pan Jezus zdjęty z krzyża
    • 14. Pan Jezus złożony do grobu
    • 15. Zmartwychwstanie Chrystusa
  • JUDASZ
  • SZABAT A DZIEŃ PAŃSKI
  • MODEL RODZINY
    • 1. Doskonałość stworzenia a doskonałość małżeństwa
    • 2. Związek jako „jedno ciało” i jego nierozerwalność
    • 3. Święta rodzina
    • 4. Monogamia i poligamia
    • 5. Nierząd i cudzołóstwo
    • 6. Małżeństwo z wyboru a małżeństwo z obcymi żonami
    • 7. Rozwody
    • 8. Komplementaryzm i egalitaryzm – rola męża i żony
    • 9. Biblia a naród
    • 10. Małżeństwo w kulturze chrześcijańskiej
    • 11. Sprzeczności i kontrowersje ze strony kościoła
    • 12. Status pierworodnego
    • 13. Bezżeństwo, owdowienie, osierocenie
    • 14. Obowiązki i odpowiedzialność rodziców
    • 15. Karcenie dzieci
  • MAŁŻEŃSTWO
  • IN VITRO, ADOPCJA, ANTYKONCEPCJA, ABORCJA I EUTANAZJA
    • 1. Bezpłodność i płodność – przekleństwo czy błogosławieństwo
    • 2. In vitro
    • 3. Kiedy zaczyna się życie: płód czy człowiek?
    • 4. Los zarodków
    • 5. Małżeństwo i prokreacja w imię miłości Bożej
    • 6. „Współpraca” człowieka z Bogiem
    • 7. Nieomylność kościoła. Eksperci duchowni. Naprotechnologia
    • 8. Adopcja a człowiek na zamówienie
    • 9. Przewodnik moralny a rozłam kościoła
    • 10. In vitro a spór moralny
    • 11. In vitro a spór społeczny
    • 12. Filozofia i etyka katolicka
    • 13. Antykoncepcja
    • 14. Aborcja
    • 15. Eutanazja i samobójstwo
    • 16. Nie zabijaj! – co znaczy być mordercą?
    • 17. Kościół a nauka
    • 18. Ewolucja poglądów kościoła
    • 19. Kto nie z nami, ten przeciwko nam
    • 20. Prawo Boże a sumienie
  • KAZIRODZTWO
  • HOMOSEKSUALNOŚĆ
  • (NIE)CZYSTY SEKS
  • SODOMA I GOMORA
  • CZY CZŁOWIEK JEST NIEŚMIERTELNY?
  • ŚMIERĆ, WSKRZESZENIE, REINKARNACJA
  • RELIGIA POKOJU CZY NIENAWIŚCI?
  • TRADYCJA PUŁAPKĄ
  • CZYŚCIEC
    • 1. Wiara Judy Machabejskiego w pośmiertne oczyszczenie z grzechów
    • 2. Znak Jonasza jako obraz czyśćca
    • 3. Odpuszczanie grzechów po śmierci w „tym wieku” albo w „przyszłym wieku”
    • 4. Oczyszczenie po śmierci lub oczyszczający i ocalający duszę ogień czyśćca
    • 5. Chłosta po śmierci
    • 6. Chrzest za zmarłych i miłosierdzie dla zmarłych
    • 7. Czyściec jako zwrot długu
    • 8. Nielitościwy dłużnik skazany na oddanie długu
    • 9. Czyściec jako kres wędrówki do życia wiecznego
    • 10. Możliwość wyjścia z otchłani
    • 11. Łono Abrahama
    • 12. Paruzja a czyściec
  • NAKAZ MISYJNY
  • DARMO DAWAJCIE – KOŚCIELNY BIZNES
  • PYTANIA I ODPOWIEDZI
  • KONTAKT
  • ENGLISH

12. DROGA KRZYŻOWA. Pan Jezus umiera na krzyżu


        Twoje narzędzia:

Biblia
Biblia hebrajsko-polska i grecko-polska
Strong's

UWAGA:
Powyższe linki do tekstów biblijnych udostępniamy wyłącznie dla wygody czytelnika. Znajdują się one jednak na stronach innych, niezależnych od nas autorów, których poglądy i opinie należą wyłącznie do nich, a zespół Projektu Daniel 12 tych poglądów nie autoryzuje ani nie podziela. Autoryzujemy jedynie teksty opublikowane na niniejszej stronie.

12. Pan Jezus umiera na krzyżu

Śmierć Chrystusa na krzyżu kojarzona jest zwykle ze współczuciem, że w tak młodym wieku musiał odejść z tego świata, a tak wiele cudów mógł jeszcze dokonać. Na świecie jest przecież tyle krzywd, szerzą się choroby, przeróżne cierpienia, klęski żywiołowe, którym Jezus mógł przeciwdziałać, być może nawet zapobiec im w kolejnych latach. Inni z kolei podkreślają ulgę związaną ze śmiercią Chrystusa – zakończenie tak potwornego cierpienia.

Modlitwa dotyczy tutaj wybawienia od zwątpienia. Morał, jaki płynie z tego przekazu, to namowa do „obumierania dla świata”, czyli poświęcenia swojego życia dla zachowania postawy godnej chrześcijanina. Taka postawa określana jest jako „przekraczanie świata” w wierze, nadziei i miłości, podobnie jak Ciało Chrystusa, choć było martwe i bez ruchu, przekroczyło świat i przyniosło zbawienie. Przy okazji śmierci Jezusa zwraca się uwagę na Jego ostatnie słowa o przebaczeniu tym, którzy nie wiedzą, co czynią, a także na zapewnienie jednego ze złoczyńców o zbawieniu, o czym już wspominaliśmy (Łk 23: 34,43). Warto jednak zaznaczyć, że mowa tu o zmartwychwstaniu i obecności łotra wraz z Jezusem w raju jeszcze tego samego dnia, co jest symbolem „zmartwychwstania pierwszego”, a dnia trzeciego mamy już oficjalnie rozpoznanie zmartwychwstania Chrystusa, które jest, de facto, „zmartwychwstaniem drugim”. Analogicznie, Biblia nawiązuje do dwóch sądów Bożych, do „śmierci” oraz „śmierci drugiej”, czyli do wypełnienia się przeznaczenia niewybrańców na potępienie wieczne. Równolegle, zmartwychwstanie pierwsze i zmartwychwstanie drugie oraz śmierć i śmierć druga (Ap 20: 6), symbolizują Boży plan oparty na „duszy i ciele” oraz na dwóch okresach: „deszczu wczesnego” i „deszczu późnego” (Jkb 5: 7). Innymi słowy, zbawienie duszy jest zalążkiem (zadatkiem) zbawienia wiecznego, kiedy to zbawienie ciała – otrzymanie ciała duchowego, okrytego chwałą – będzie dopełnieniem całości zbawienia. Tak jak w przypadku przejścia zbawienia z ery narodu izraelskiego do ery kościoła, w której wybrańcy nazywani są „poganami”, tak po zakończeniu ery kościoła zbawienie ponownie idzie w świat do „innych pogan”. Na tej samej zasadzie niewybrańcy są osądzani w ich pełnej duchowej osobowości i liczbie.

Na tej stacji szczególną uwagę przywiązuje się do pozostałych wypowiedzi Jezusa, a w szczególności słów: „Eli, Eli, lama sabachtani – Boże mój, Boże mój czemuś mnie opuścił?” (Mt 27: 46). Słowa te są przedmiotem jednej z największych kontrowersji, dotyczącej tajemnicy odkupienia. Mamy tu bowiem przejaw „separacji” Syna i Ojca, co dla niektórych jest to oznaką, że Ojciec to Bóg, a Syn to człowiek, albo że Ojciec jest ważniejszy od Syna, a dla innych świadectwem jedności Syna z Ojcem. Tak czy inaczej, Jezusa traktuje się jak człowieka, czy pół-Boga, i zawsze w kontekście fizyczności, chociażby w stwierdzeniu, że „Jego rozpięte ramiona z największym wysiłkiem ogarnęły całą ludzkość”. Przez to podkreśla się jak bliski Bogu jest człowiek. W rzeczywistości Boga i człowieka dzieli nieskończoność. Stąd od ludzi oczekuje się również oznak miłości, czy to w drobnych uczynkach względem bliźniego, czy w drobnych gestach religijnych, jak ucałowanie krzyżyka, czy medalika. Podkreśla się oczywiście wspaniały udział Marii, Matki Miłosierdzia, która towarzyszyła Jezusowi aż do końca.

Zwracanie się do Boga za pośrednictwem Marii jest ubliżaniem Jego majestatowi, tymczasem w niektórych wyznaniach, na przykład rzymskokatolickim, kult Marii przewyższył kult Chrystusa. Ranga Marii potęgowana jest na podstawie „testamentu” Jezusa wygłoszonego z krzyża, kiedy zwraca się On do matki i umiłowanego ucznia: „Niewiasto, oto syn twój … Oto matka twoja”, po czym uczeń ów wziął ją do siebie (J 19: 25-27). Nie chodzi tu jednak o żaden fizyczny gest miłosierdzia, o wzajemną ludzką opiekę, czy nawoływanie do wspólnego gromadzenia się ludzi wyznania Chrystusowego, lecz o to, że w wyniku ofiary (Łaski) Boga prawdziwi uczniowie Chrystusa stają się duchowymi synami Bożymi, zjednoczonymi poprzez Prawo Ducha (Duchową Matkę).

Separacja Ojca i Syna jest obrazem sądu Bożego – potępienia wiecznego, które byłoby przeznaczeniem wszystkich ludzi (także wybrańców), gdyby nie Boży plan i dzieło odkupienia. Chodzi o karę wiecznego odrzucenia od oblicza Pańskiego (2 Tes 1: 9). Wybrańcy Boży mają udział we krwi i w ciele Chrystusa, czyli udział w Duchu Świętym. Słowa „pragnę” (J 19: 28) zwiastują nadejście Ducha Świętego, wody żywej, którą wypiją wybrańcy Boży. Przez śmierć – sąd – Jezus pokonał tego, który miał władzę nad śmiercią, czyli Szatana, uwalniając wszystkich (wybrańców), którzy byli w jego niewoli. Krew Jezusa – Duch – „oczyszcza” z grzechów. Wieczny Duch Święty zamieszkuje w duszy wybrańca na wieczność po wyrzuceniu z niej wiecznego ducha nieczystego. Kiedy Jezus, po spożyciu octu, który jest symbolem sądu, mówi: „dokonało się”, jest to znak, że śmierć pierwsza jest gwarancją (zadatkiem) pełnego zbawienia (2 Kor 1: 22; 5:5). Ostatnim symbolem śmierci Chrystusa jest Jego skłonienie głowy i „oddanie Ducha” (J 19: 30) w ręce Ojca (Łk 23: 46). „Oddanie Ducha” jest symbolem zmartwychwstania, w tym przypadku zmartwychwstania pierwszego – zmartwychwstania duszy. Z chwilą śmierci fizycznej, Duch zabiera duszę wybrańca do Ojca w Niebie.

© 2013-2024 Daniel 12