DANIEL 12
  • WPROWADZENIE
  • O CZYM JEST BIBLIA? CZY DA SIĘ STREŚCIĆ JEJ PRZESŁANIE?
    • ​I. Przekaz fizyczny Biblii
    • ​II. Przekaz duchowy
    • III. Stworzenie świata w ujęciu duchowym
    • ​IV. Wieża Babel, Potop oraz Sodoma i Gomora w ujęciu duchowym
    • V. Czy Abraham był zalążkiem instytucji kościelnej?
    • VI. Czy wyprowadzenie Izraela z Egiptu było początkiem instytucji kościelnej?
    • VII. Nowy Testament w ujęciu duchowym
    • VIII. Separacja jako sedno planu zbawienia​
  • KSIĘGA DANIELA 12 ZAPOWIADA CZAS ZROZUMIENIA BIBLII
  • TŁUMACZENIA BIBLII
    • 1. Kilka przykładowych błędów w tłumaczeniu Biblii
    • 2. Konkordancje i Biblie interlinearne - dostęp do oryginału Biblii
    • 3. Przykład wykorzystania konkordancji
  • BIBLIA UKRYWA GŁĘBOKIE DUCHOWE ZNACZENIE
    • 1. Dwie ścieżki
    • 2. Pojęcie dobra i zła według człowieka i Boga
    • 3. Duchowa mądrość Boża a fizyczna mądrośc ludzka
  • BÓG I SZATAN
  • ANIOŁY I DEMONY
  • PRAWO A ŁASKA
    • 1. Natura grzechu – prawo natury
    • 2. Prawo Mojżesza
    • 3. Prawo jako wiedza o grzechu
    • 4. Obietnica dla Abrahama
    • 5. Spór pomiędzy apostołami o prawo
    • 6. Prawo znajduje nas grzesznikami
    • 7. Zacząwszy duchem, chcecie teraz kończyć ciałem?
    • 8. Na cóż więc prawo?
    • 9. Wychowanie i instruktaż poprzez prawo
    • 10. Narodziny z obietnicy a uczynki z prawa
    • 11. Prawo garncarza – wybór z góry
    • 12. Prawo a wiara i miłość
    • 13. Prawo a posłuszeństwo
    • 14. Łaska i uczynki to sprzeczność
    • 15. Żydzi a poganie
    • 16. Chrystus jako pierwociny zbawienia
    • 17. Pierwszy Adam i ostatni Adam
    • 18. Śmierć panująca od Adama do Mojżesza
    • 19. Chrzest duchowy
    • 20. Nie pozwól grzechowi panować w twoim śmiertelnym ciele
    • 21. Grzech to własna praca na zbawienie
    • 22. Związek małżeński – z Prawa czy z Łaski?
    • 23. Prawo jest grzechem czy jest święte?
    • 24. Umysł (Prawo Boże) a ciało (prawo grzechu)
    • 25. Ciało cielesne a duch cielesny
    • 26. Podobieństwo grzechu i umieranie w życiu
    • 27. Życie według ciała a życie według ducha
    • 28. Zmartwychwstanie fizyczne a zmartwychwstanie duchowe
    • 29. Adopcja do Królestwa Bożego
  • KONTROWERSJE WYNIKAJĄCE Z DOSŁOWNEGO ODBIORU BIBLII
    • 1. Wyłup sobie oko i obetnij rękę
    • 2. Czy Bóg to mówi ze względu na woły?
  • PRZYPOWIEŚCI W BIBLII
    • WSTĘP
    • 1. Syn Marnotrawny
    • 2. Wdowi grosz
    • 3. O pszenicy i chwaście
    • 4. Kto nie pracuje niech też nie je
    • 5. Korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy
    • 6. Proście, szukajcie i kołaczcie
  • KALENDARZ MIESIĘCZNY W BIBLII
  • POTOP ZA DNI NOEGO I KALENDARZ OD STWORZENIA​
    • 1. Sprzeczności wynikające z fizycznego rozumienia opisu Potopu a jego poprawność duchowa
    • 2. Data potopu w świetle kalendarza stworzenia
    • 3. Kalendarz 360-dniowy na tle innych kalendarzy
    • 4. 40 dni i 40 nocy >
      • 4.1. Pierwsze 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • ​4.2. Drugie 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • 4.3. 40 dni i 40 nocy Eliasza
      • 4.4. 40 dni i 40 nocy Jezusa
    • 5. Chrzest Jezusa
    • 6. Wydarzenia po chrzcie Chrystusa związane są z symboliką 40 dni i 40 nocy
    • 7. Data Ukrzyżowania i ustanowienia Eucharystii​
    • 8. Chronologia Potopu
    • 9. Zależności czasowe >
      • 9.1 Komentarz do zależności czasowych
    • Podsumowanie
  • GRZECH
    • 1. Nieczystość duchowa
    • 2. Odejście od dobra – definicja grzechu
    • 3. Pojęcie grzechu a zasady moralne
    • 4. Prawo grzechu i śmierci
    • 5. Kto jest bez grzechu, niech rzuci kamieniem
    • 6. Klasyfikacja grzechów
    • 7. Grzech śmiertelny i grzech powszedni
    • 8. Grzechy świadome i nieświadome
    • 9. Grzech ukryty
    • 10. Grzech niewybaczalny – przeciwko Duchowi Świętemu
    • 11. Siedem grzechów głównych
    • 12. Pięć grzechów
    • 13. Grzech kazirodztwa
    • 14. Grzechy języka
    • 15. Grzech wulgaryzmu
    • 16. Rozumienie grzechu przez kapłanów ziemskich
    • 17. Izrael i kościół jako obraz grzeszników
    • 18. Pułapka własnego programu zbawienia
    • 19. Modlitwa, wyznanie grzechów, pokuta
    • 20. Sakramenty kościelne a wymazanie grzechów
    • 21. Oczyszczenie z grzechów, chęć bycia lepszym
    • 22. Chrzest i wiara w walce z grzechem
    • 23. Dzieci, rodzice i współmałżonkowie a grzech
  • GRZECH PIERWORODNY
    • 1. Poczęcie w grzechu; grzech ludzkości
    • 2. Szatan a grzech
    • 3. Więź duchowa z Bogiem
    • 4. Więź duchowa z Szatanem
    • 5. Dwie moce duchowe
    • 6. Grzech wszedł na świat przez człowieka
    • 7. Pierwszy Adam i ostatni Adam
  • PREDESTYNACJA
  • CZYŃCIE SOBIE ZIEMIĘ PODDANĄ
  • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - wstęp
    • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - szczegóły
  • DEKALOG - DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ BOŻYCH
    • Dekalog - Wstęp
    • 1. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną
    • 2. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu
    • 3. Nie będziesz wzywał imienia Pana
    • 4. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
    • 5. Czcij ojca twego i matkę twoją
    • 6. Nie będziesz zabijał
    • 7. Nie będziesz cudzołożył
    • 8. Nie będziesz kradł
    • 9. Nie będziesz wydawał fałszywego świadectwa
    • 10. Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego
  • CZY JEZUS BYŁ FIZYCZNYM CZŁOWIEKIEM?
  • POBYT JEZUSA NA ZIEMI
  • A WY ZA KOGO MNIE UWAŻACIE? PRAWDZIWY A FAŁSZYWY MESJASZ
  • DROGA KRZYŻOWA
    • 1. Pan Jezus na śmierć skazany
    • 2. Pan Jezus bierze krzyż na ramiona swoje
    • 3. Pierwszy upadek Pana Jezusa
    • 4. Pan Jezus spotyka swą matkę
    • 5. Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi
    • 6. Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa
    • 7. Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi
    • 8. Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty
    • 9. Trzeci upadek Pana Jezusa
    • 10. Pan Jezus z szat obnażony
    • 11. Pan Jezus przybity do krzyża
    • 12. Pan Jezus umiera na krzyżu
    • 13. Pan Jezus zdjęty z krzyża
    • 14. Pan Jezus złożony do grobu
    • 15. Zmartwychwstanie Chrystusa
  • JUDASZ
  • SZABAT A DZIEŃ PAŃSKI
  • MODEL RODZINY
    • 1. Doskonałość stworzenia a doskonałość małżeństwa
    • 2. Związek jako „jedno ciało” i jego nierozerwalność
    • 3. Święta rodzina
    • 4. Monogamia i poligamia
    • 5. Nierząd i cudzołóstwo
    • 6. Małżeństwo z wyboru a małżeństwo z obcymi żonami
    • 7. Rozwody
    • 8. Komplementaryzm i egalitaryzm – rola męża i żony
    • 9. Biblia a naród
    • 10. Małżeństwo w kulturze chrześcijańskiej
    • 11. Sprzeczności i kontrowersje ze strony kościoła
    • 12. Status pierworodnego
    • 13. Bezżeństwo, owdowienie, osierocenie
    • 14. Obowiązki i odpowiedzialność rodziców
    • 15. Karcenie dzieci
  • MAŁŻEŃSTWO
  • IN VITRO, ADOPCJA, ANTYKONCEPCJA, ABORCJA I EUTANAZJA
    • 1. Bezpłodność i płodność – przekleństwo czy błogosławieństwo
    • 2. In vitro
    • 3. Kiedy zaczyna się życie: płód czy człowiek?
    • 4. Los zarodków
    • 5. Małżeństwo i prokreacja w imię miłości Bożej
    • 6. „Współpraca” człowieka z Bogiem
    • 7. Nieomylność kościoła. Eksperci duchowni. Naprotechnologia
    • 8. Adopcja a człowiek na zamówienie
    • 9. Przewodnik moralny a rozłam kościoła
    • 10. In vitro a spór moralny
    • 11. In vitro a spór społeczny
    • 12. Filozofia i etyka katolicka
    • 13. Antykoncepcja
    • 14. Aborcja
    • 15. Eutanazja i samobójstwo
    • 16. Nie zabijaj! – co znaczy być mordercą?
    • 17. Kościół a nauka
    • 18. Ewolucja poglądów kościoła
    • 19. Kto nie z nami, ten przeciwko nam
    • 20. Prawo Boże a sumienie
  • KAZIRODZTWO
  • HOMOSEKSUALNOŚĆ
  • (NIE)CZYSTY SEKS
  • SODOMA I GOMORA
  • CZY CZŁOWIEK JEST NIEŚMIERTELNY?
  • ŚMIERĆ, WSKRZESZENIE, REINKARNACJA
  • RELIGIA POKOJU CZY NIENAWIŚCI?
  • TRADYCJA PUŁAPKĄ
  • CZYŚCIEC
    • 1. Wiara Judy Machabejskiego w pośmiertne oczyszczenie z grzechów
    • 2. Znak Jonasza jako obraz czyśćca
    • 3. Odpuszczanie grzechów po śmierci w „tym wieku” albo w „przyszłym wieku”
    • 4. Oczyszczenie po śmierci lub oczyszczający i ocalający duszę ogień czyśćca
    • 5. Chłosta po śmierci
    • 6. Chrzest za zmarłych i miłosierdzie dla zmarłych
    • 7. Czyściec jako zwrot długu
    • 8. Nielitościwy dłużnik skazany na oddanie długu
    • 9. Czyściec jako kres wędrówki do życia wiecznego
    • 10. Możliwość wyjścia z otchłani
    • 11. Łono Abrahama
    • 12. Paruzja a czyściec
  • NAKAZ MISYJNY
  • DARMO DAWAJCIE – KOŚCIELNY BIZNES
  • PYTANIA I ODPOWIEDZI
  • KONTAKT
  • ENGLISH

9. DROGA KRZYŻOWA. Trzeci upadek Pana Jezusa


        Twoje narzędzia:

Biblia
Biblia hebrajsko-polska i grecko-polska
Strong's

UWAGA:
Powyższe linki do tekstów biblijnych udostępniamy wyłącznie dla wygody czytelnika. Znajdują się one jednak na stronach innych, niezależnych od nas autorów, których poglądy i opinie należą wyłącznie do nich, a zespół Projektu Daniel 12 tych poglądów nie autoryzuje ani nie podziela. Autoryzujemy jedynie teksty opublikowane na niniejszej stronie.

9. Trzeci upadek Pana Jezusa

Słabość Jezusa porównana jest do słabości ludzkiej, co zamyka Boga w wymiarze fizyczności. Należy pamiętać, że Słowo Boże to miecz obosieczny, który przenika duszę człowieka, to pokarm duchowy dla wybrańców Bożych, a „skała potknięcia” i pułapka dla niewybrańców. Kwestia nawrócenia człowieka, wiary, czy miłości, atutów niezbędnych do zbawienia, w kontekście własnych wysiłków człowieka, jego własnej pracy (czy to auto-poprawy, czy asysty Bogu), są ową pułapką. Za to w kontekście efektu pracy Boga, czyli daru Ducha Świętego, są one darem Bożym, Łaską Bożą przeznaczoną dla wybrańców. Analiza postawy Jezusa z punktu widzenia człowieka, czyli walki z fizyczną pokusą, to moralna postawa „chrześcijanina” budowana na podwalinach nauki instytucjonalnych kościołów. W kościołach głosi się, że przez samozaparcie możemy przeciwdziałać złu. Oczywiście za „zło” uważa się wszelkie zło fizyczne, czyli na przykład nałogi, takie jak alkohol, narkotyki, pornografię, nieopanowany popęd seksualny, a także homoseksualizm, wielożeństwo, nieprzestrzeganie praw kościelnych, czy poparcie dla „zarazy” współczesności w postaci aborcji, in vitro, czy eutanazji. Tymczasem zło to duch nieczysty (grzech), któremu poddany jest każdy człowiek, a którego usunąć może tylko sam Bóg, zastępując go Duchem Świętym, czyli Obrońcą strzegącym duszy. Człowiek raz zbawiony nie może utracić Łaski Bożej (Ducha Bożego). Jednak w nauce kościoła nad każdym „wiernym” wisi klątwa utraty „łaski Bożej”, stąd systematyczne zabiegi, mające na celu jej odzyskanie, takie jak spowiedź, czy komunia. Innymi słowy, panuje przekonanie, że grzech wciąż do człowieka powraca. Tym samym jest to umniejszanie wielkości Boga i Jego dzieła zbawienia, gdyż cóż to za dzieło, jeśli chwila słabości miałaby powodować, że można wszystko stracić? Jest to również oddawanie hołdu człowiekowi, który może sam powstać, kiedy tylko tego zapragnie, który może sam naprawić krzywdy, sam zapewnić sobie zadośćuczynienie za własny grzech.

W teologii kościelnej wszystko zależy od nas samych, od tego, jak bardzo się staramy. W taki właśnie sposób kościół nie tylko umniejsza chwałę Bożą, ale niweluje również Jego dzieło. Jednakże nasze starania na nic się nie zdadzą. Przykład z rozgoryczonym Piotrem i nieudanym połowem wcale nie nawiązuje do wytrwałości apostołów, ale do tego, że wszystko dzieje się przez Chrystusa, z Chrystusem i w Chrystusie, bez najmniejszego udziału człowieka. W przeciwieństwie do tego, czego naucza się w kościele, człowiek nie ma żadnego wyboru pomiędzy pychą i pokorą, drogą Judasza i drogą Piotra, bo wybór został dokonany przez Boga jeszcze przed stworzeniem świata: przeznaczenie na śmierć wieczną (niewybrańców) i na życie wieczne (wybrańców). Dlatego w historii Ezawa i Jakuba czytamy, że jednego Bóg znienawidził, drugiego umiłował, zanim jeszcze te dzieci się narodziły, zanim uczyniły coś złego, czy dobrego (Rz 9: 11). „Wolny wybór” dotyczy wyboru dokonywanego przez Boga, a nie człowieka. Wrażenie „wolnego wyboru” człowieka, uwidocznione w historii Adama i Ewy, objawiło jedynie rzeczywiste panowanie zła.

Według nauki kościoła wytrwanie człowieka „do końca”, którego efektem jest zbawienie (Mt 24: 13), rozumiane jest jako stała praca na zbawienie, systematyczne przyjmowanie sakramentów, dobre uczynki, stała modlitwa, aby nie dać się zaskoczyć, aby być stale w posiadaniu „łaski uświęcającej”. Jest to nauka fałszywa, gdyż wytrwa tylko ten, kto otrzymał Ducha Bożego. Inni (niewybrańcy) zostają ujawnieni jako ci, których Bóg „nigdy nie znał”. Nawrócenie, czy samodoskonalenie, to nie karcenie samego siebie, czy karcenie kogoś przez instytucjonalne kościoły (karcenie jednych ludzi przez innych ludzi). Duchowo rzecz biorąc, karcenie dla osiągnięcia świętości to otrzymanie Ducha Łaski Bożej przez wybrańców, to „karcenie” według woli Boga i według Bożego planu. Wspomniany wcześniej Ezaw sprzedał swoje pierworództwo (symbol zbawienia), a później stracił błogosławieństwo. Nie było to jednak dziełem przypadku, czy jego zaniedbania, lecz zostało wcześniej zapowiedziane. Dlatego błogosławionym jest ten, kto oprze się pokusie, kiedy zostanie poddany próbie (sądowi), a nagrodą jest wieniec życia (Jkb 1: 12). Każdy wybraniec odbywa sąd Boży w Jezusie Chrystusie i otrzymuje w Nim życie wieczne. To właśnie oznacza posłuszeństwo Jezusa aż do śmierci krzyżowej. Mowa tu o uniżeniu, o „opróżnieniu”, o przyjęciu postaci sługi, podobieństwie do ludzi, ale Jezus to równocześnie pełna forma Boga, to równość z Bogiem (Flp 2: 6-8). Na tym właśnie polega wytrwałość aż do zbawienia. Zwróćmy uwagę na wyrażenie: „a w zewnętrznej postaci uznany za człowieka” (Flp 3: 7b), które wskazuje, że w fizycznej interpretacji Biblii Jezus utożsamiany jest z człowiekiem, nie z Bogiem. Boga można czcić jedynie w Duchu i Prawdzie (J 4: 24), nie w fizyczności tego świata. Nie mówmy więc, że wielkie rzeczy rodzą się z wielkiej ofiary, bo nie o naszą ofiarę chodzi, ani nie o nasz wkład. Z kolei twierdzenie, że zbawienie zawdzięcza się Bogu, nawet jeżeli stwierdzimy, że dokonało się ono bez naszego udziału, przy jednoczesnym porównywaniu ofiary Chrystusa do cierpienia ludzkiego, i tak sprowadza wszystko do fizyczności. Mądrość nie polega na stałym czuwaniu, czy na radości z osiągniętego celu. Mądrość Boża to dar Boży, przez który Bóg dzieli się ze swoimi wybrańcami „skarbami” duchowego przekazu Słowa Bożego.

© 2013-2024 Daniel 12