DANIEL 12
  • WPROWADZENIE
  • O CZYM JEST BIBLIA? CZY DA SIĘ STREŚCIĆ JEJ PRZESŁANIE?
    • ​I. Przekaz fizyczny Biblii
    • ​II. Przekaz duchowy
    • III. Stworzenie świata w ujęciu duchowym
    • ​IV. Wieża Babel, Potop oraz Sodoma i Gomora w ujęciu duchowym
    • V. Czy Abraham był zalążkiem instytucji kościelnej?
    • VI. Czy wyprowadzenie Izraela z Egiptu było początkiem instytucji kościelnej?
    • VII. Nowy Testament w ujęciu duchowym
    • VIII. Separacja jako sedno planu zbawienia​
  • KSIĘGA DANIELA 12 ZAPOWIADA CZAS ZROZUMIENIA BIBLII
  • TŁUMACZENIA BIBLII
    • 1. Kilka przykładowych błędów w tłumaczeniu Biblii
    • 2. Konkordancje i Biblie interlinearne - dostęp do oryginału Biblii
    • 3. Przykład wykorzystania konkordancji
  • BIBLIA UKRYWA GŁĘBOKIE DUCHOWE ZNACZENIE
    • 1. Dwie ścieżki
    • 2. Pojęcie dobra i zła według człowieka i Boga
    • 3. Duchowa mądrość Boża a fizyczna mądrośc ludzka
  • BÓG I SZATAN
  • ANIOŁY I DEMONY
  • PRAWO A ŁASKA
    • 1. Natura grzechu – prawo natury
    • 2. Prawo Mojżesza
    • 3. Prawo jako wiedza o grzechu
    • 4. Obietnica dla Abrahama
    • 5. Spór pomiędzy apostołami o prawo
    • 6. Prawo znajduje nas grzesznikami
    • 7. Zacząwszy duchem, chcecie teraz kończyć ciałem?
    • 8. Na cóż więc prawo?
    • 9. Wychowanie i instruktaż poprzez prawo
    • 10. Narodziny z obietnicy a uczynki z prawa
    • 11. Prawo garncarza – wybór z góry
    • 12. Prawo a wiara i miłość
    • 13. Prawo a posłuszeństwo
    • 14. Łaska i uczynki to sprzeczność
    • 15. Żydzi a poganie
    • 16. Chrystus jako pierwociny zbawienia
    • 17. Pierwszy Adam i ostatni Adam
    • 18. Śmierć panująca od Adama do Mojżesza
    • 19. Chrzest duchowy
    • 20. Nie pozwól grzechowi panować w twoim śmiertelnym ciele
    • 21. Grzech to własna praca na zbawienie
    • 22. Związek małżeński – z Prawa czy z Łaski?
    • 23. Prawo jest grzechem czy jest święte?
    • 24. Umysł (Prawo Boże) a ciało (prawo grzechu)
    • 25. Ciało cielesne a duch cielesny
    • 26. Podobieństwo grzechu i umieranie w życiu
    • 27. Życie według ciała a życie według ducha
    • 28. Zmartwychwstanie fizyczne a zmartwychwstanie duchowe
    • 29. Adopcja do Królestwa Bożego
  • KONTROWERSJE WYNIKAJĄCE Z DOSŁOWNEGO ODBIORU BIBLII
    • 1. Wyłup sobie oko i obetnij rękę
    • 2. Czy Bóg to mówi ze względu na woły?
  • PRZYPOWIEŚCI W BIBLII
    • WSTĘP
    • 1. Syn Marnotrawny
    • 2. Wdowi grosz
    • 3. O pszenicy i chwaście
    • 4. Kto nie pracuje niech też nie je
    • 5. Korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy
    • 6. Proście, szukajcie i kołaczcie
  • KALENDARZ MIESIĘCZNY W BIBLII
  • POTOP ZA DNI NOEGO I KALENDARZ OD STWORZENIA​
    • 1. Sprzeczności wynikające z fizycznego rozumienia opisu Potopu a jego poprawność duchowa
    • 2. Data potopu w świetle kalendarza stworzenia
    • 3. Kalendarz 360-dniowy na tle innych kalendarzy
    • 4. 40 dni i 40 nocy >
      • 4.1. Pierwsze 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • ​4.2. Drugie 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • 4.3. 40 dni i 40 nocy Eliasza
      • 4.4. 40 dni i 40 nocy Jezusa
    • 5. Chrzest Jezusa
    • 6. Wydarzenia po chrzcie Chrystusa związane są z symboliką 40 dni i 40 nocy
    • 7. Data Ukrzyżowania i ustanowienia Eucharystii​
    • 8. Chronologia Potopu
    • 9. Zależności czasowe >
      • 9.1 Komentarz do zależności czasowych
    • Podsumowanie
  • GRZECH
    • 1. Nieczystość duchowa
    • 2. Odejście od dobra – definicja grzechu
    • 3. Pojęcie grzechu a zasady moralne
    • 4. Prawo grzechu i śmierci
    • 5. Kto jest bez grzechu, niech rzuci kamieniem
    • 6. Klasyfikacja grzechów
    • 7. Grzech śmiertelny i grzech powszedni
    • 8. Grzechy świadome i nieświadome
    • 9. Grzech ukryty
    • 10. Grzech niewybaczalny – przeciwko Duchowi Świętemu
    • 11. Siedem grzechów głównych
    • 12. Pięć grzechów
    • 13. Grzech kazirodztwa
    • 14. Grzechy języka
    • 15. Grzech wulgaryzmu
    • 16. Rozumienie grzechu przez kapłanów ziemskich
    • 17. Izrael i kościół jako obraz grzeszników
    • 18. Pułapka własnego programu zbawienia
    • 19. Modlitwa, wyznanie grzechów, pokuta
    • 20. Sakramenty kościelne a wymazanie grzechów
    • 21. Oczyszczenie z grzechów, chęć bycia lepszym
    • 22. Chrzest i wiara w walce z grzechem
    • 23. Dzieci, rodzice i współmałżonkowie a grzech
  • GRZECH PIERWORODNY
    • 1. Poczęcie w grzechu; grzech ludzkości
    • 2. Szatan a grzech
    • 3. Więź duchowa z Bogiem
    • 4. Więź duchowa z Szatanem
    • 5. Dwie moce duchowe
    • 6. Grzech wszedł na świat przez człowieka
    • 7. Pierwszy Adam i ostatni Adam
  • PREDESTYNACJA
  • CZYŃCIE SOBIE ZIEMIĘ PODDANĄ
  • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - wstęp
    • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - szczegóły
  • DEKALOG - DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ BOŻYCH
    • Dekalog - Wstęp
    • 1. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną
    • 2. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu
    • 3. Nie będziesz wzywał imienia Pana
    • 4. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
    • 5. Czcij ojca twego i matkę twoją
    • 6. Nie będziesz zabijał
    • 7. Nie będziesz cudzołożył
    • 8. Nie będziesz kradł
    • 9. Nie będziesz wydawał fałszywego świadectwa
    • 10. Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego
  • CZY JEZUS BYŁ FIZYCZNYM CZŁOWIEKIEM?
  • POBYT JEZUSA NA ZIEMI
  • A WY ZA KOGO MNIE UWAŻACIE? PRAWDZIWY A FAŁSZYWY MESJASZ
  • DROGA KRZYŻOWA
    • 1. Pan Jezus na śmierć skazany
    • 2. Pan Jezus bierze krzyż na ramiona swoje
    • 3. Pierwszy upadek Pana Jezusa
    • 4. Pan Jezus spotyka swą matkę
    • 5. Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi
    • 6. Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa
    • 7. Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi
    • 8. Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty
    • 9. Trzeci upadek Pana Jezusa
    • 10. Pan Jezus z szat obnażony
    • 11. Pan Jezus przybity do krzyża
    • 12. Pan Jezus umiera na krzyżu
    • 13. Pan Jezus zdjęty z krzyża
    • 14. Pan Jezus złożony do grobu
    • 15. Zmartwychwstanie Chrystusa
  • JUDASZ
  • SZABAT A DZIEŃ PAŃSKI
  • MODEL RODZINY
    • 1. Doskonałość stworzenia a doskonałość małżeństwa
    • 2. Związek jako „jedno ciało” i jego nierozerwalność
    • 3. Święta rodzina
    • 4. Monogamia i poligamia
    • 5. Nierząd i cudzołóstwo
    • 6. Małżeństwo z wyboru a małżeństwo z obcymi żonami
    • 7. Rozwody
    • 8. Komplementaryzm i egalitaryzm – rola męża i żony
    • 9. Biblia a naród
    • 10. Małżeństwo w kulturze chrześcijańskiej
    • 11. Sprzeczności i kontrowersje ze strony kościoła
    • 12. Status pierworodnego
    • 13. Bezżeństwo, owdowienie, osierocenie
    • 14. Obowiązki i odpowiedzialność rodziców
    • 15. Karcenie dzieci
  • MAŁŻEŃSTWO
  • IN VITRO, ADOPCJA, ANTYKONCEPCJA, ABORCJA I EUTANAZJA
    • 1. Bezpłodność i płodność – przekleństwo czy błogosławieństwo
    • 2. In vitro
    • 3. Kiedy zaczyna się życie: płód czy człowiek?
    • 4. Los zarodków
    • 5. Małżeństwo i prokreacja w imię miłości Bożej
    • 6. „Współpraca” człowieka z Bogiem
    • 7. Nieomylność kościoła. Eksperci duchowni. Naprotechnologia
    • 8. Adopcja a człowiek na zamówienie
    • 9. Przewodnik moralny a rozłam kościoła
    • 10. In vitro a spór moralny
    • 11. In vitro a spór społeczny
    • 12. Filozofia i etyka katolicka
    • 13. Antykoncepcja
    • 14. Aborcja
    • 15. Eutanazja i samobójstwo
    • 16. Nie zabijaj! – co znaczy być mordercą?
    • 17. Kościół a nauka
    • 18. Ewolucja poglądów kościoła
    • 19. Kto nie z nami, ten przeciwko nam
    • 20. Prawo Boże a sumienie
  • KAZIRODZTWO
  • HOMOSEKSUALNOŚĆ
  • (NIE)CZYSTY SEKS
  • SODOMA I GOMORA
  • CZY CZŁOWIEK JEST NIEŚMIERTELNY?
  • ŚMIERĆ, WSKRZESZENIE, REINKARNACJA
  • RELIGIA POKOJU CZY NIENAWIŚCI?
  • TRADYCJA PUŁAPKĄ
  • CZYŚCIEC
    • 1. Wiara Judy Machabejskiego w pośmiertne oczyszczenie z grzechów
    • 2. Znak Jonasza jako obraz czyśćca
    • 3. Odpuszczanie grzechów po śmierci w „tym wieku” albo w „przyszłym wieku”
    • 4. Oczyszczenie po śmierci lub oczyszczający i ocalający duszę ogień czyśćca
    • 5. Chłosta po śmierci
    • 6. Chrzest za zmarłych i miłosierdzie dla zmarłych
    • 7. Czyściec jako zwrot długu
    • 8. Nielitościwy dłużnik skazany na oddanie długu
    • 9. Czyściec jako kres wędrówki do życia wiecznego
    • 10. Możliwość wyjścia z otchłani
    • 11. Łono Abrahama
    • 12. Paruzja a czyściec
  • NAKAZ MISYJNY
  • DARMO DAWAJCIE – KOŚCIELNY BIZNES
  • PYTANIA I ODPOWIEDZI
  • KONTAKT
  • ENGLISH

grzech


        Twoje narzędzia:

Biblia
Biblia hebrajsko-polska i grecko-polska
Strong's

UWAGA:
Powyższe linki do tekstów biblijnych udostępniamy wyłącznie dla wygody czytelnika. Znajdują się one jednak na stronach innych, niezależnych od nas autorów, których poglądy i opinie należą wyłącznie do nich, a zespół Projektu Daniel 12 tych poglądów nie autoryzuje ani nie podziela. Autoryzujemy jedynie teksty opublikowane na niniejszej stronie.

grzech.pdf
File Size: 360 kb
File Type: pdf
Download File

STRESZCZENIE

„Czyż u Boga człowiek jest niewinny, czy u Stwórcy śmiertelnik jest czysty?” (Hi 4,17)

„Któż czystym uczyni skalane?” (Hi 14,4);

„Czyż mógłby człowiek żyć święcie lub syn człowieczy bez zmazy?” (Hi 15,14).

„Kto powie: «Ustrzegłem czystości serca, wolny jestem od grzechu?»” (Prz 20,9).

Definicja grzechu jest tak zróżnicowana, jak różne są religie, ich odłamy i głoszone przez nie poglądy. Najogólniej rzecz biorąc, w pojęciu przeciętnego człowieka religijnego, grzech oznacza „zły czyn”, który jest naruszeniem Prawa Bożego. Definicja „złego czynu” także się różni, bo dla niektórych religii będzie to świadome działanie, złamanie woli Bożej, a dla innych także brak działania („grzech zaniedbania”) czy „grzech popełniony w myślach” (np. „cudzołóstwo popełnione w sercu”). Dla jednych „grzechem” będzie zjedzenie mięsa wieprzowego czy wołowego, dla innych brak przestrzegania postu czy innych obrzędów religijnych. Wpadamy w kolejną pułapkę zasad stworzonych przez człowieka. Wystarczy przypomnieć kwestię dnia szabatu – dla Żydów sobota, dla chrześcijan niedziela – i to, jak często na przestrzeni dziejów zmieniało się postrzeganie tych świąt i zasady nimi rządzące.

Takie religie jak judaizm czy chrześcijaństwo zakładają, że ktoś, kto przyłącza się do ich wyznania, automatycznie znajduje się blisko Boga, bo albo się obrzezał albo został ochrzczony, albo spełnił jeszcze inny warunek postawiony przez przełożonych danego zgromadzenia. Dlatego „grzechem” nazywa się również „zerwanie przymierza z Bogiem” oraz „oddalenie się od Boga” (czytaj: od kościelnej instytucji). Stąd też religie poszukują „zadośćuczynienia za grzech” i ponownego „pojednania z Bogiem”. W tym celu stosuje się różnego rodzaju zabiegi, które mają Boga „przebłagać” za popełniony grzech, jak na przykład tak zwane „sakramenty” w rodzaju „spowiedzi”. Zabiegi te powstały w wyniku niewłaściwego, fizycznego odczytu przekazu Biblii, czyli jej fizycznej interpretacji.

Biblia rzeczywiście mówi o obrzędach ceremonialnych i „wyznawaniu grzechów”, ale, jak wszystko, co w niej zapisano, należy to rozumieć metaforycznie, w kontekście Ducha. Chodzi w nich o zapowiedź przyjścia Jezusa Chrystusa jako duchowej „ofiary przebłagalnej za grzech”. Obecność Ducha Świętego w duszy Bożego wybrańca, który otrzymał już dar zbawienia, świadczy o tym, że ów wybraniec – jak każdy inny inny człowiek z natury – był (jest) „grzesznikiem”. Z kolei „bycie grzesznikiem” oznacza posiadanie w sobie cząstki ducha grzechu, którym jest Szatan. Natomiast obecność Ducha Świętego jest świadectwem „wymazania grzechu”, czyli usunięcia z duszy wybrańca ducha nieczystego i zastąpienia go przez Ducha Bożego. Zatem słowo „grzech” nie oznacza fizycznej ani mentalnej „złej czynności” a „ducha nieczystego”, lub inaczej „ducha Szatana”. Powtórzmy: w duchowym przekazie Biblii słowo „grzech” oznacza Szatana.

Dlatego zbawiony wybraniec, czyli ktoś „uwolniony od grzechu”, otrzymawszy dar „wiedzy duchowej”, będzie sam siebie nazywał „grzesznikiem”, rozpoznawszy swoją pierwszą grzeszną naturę. To postawa kontrastująca z postawą przywódców religijnych, którzy twierdzą, że dzięki własnym czynom i wysiłkom stali się „wolnymi od grzechu”. Ich punkt widzenia zasadza się na ich przekonaniu o własnej, choć pozornej, „wolnej woli” oraz własnej „chęci pojednania się z Bogiem”. Są i tacy, którzy nigdy nie przyznają, że kiedyś byli „grzesznikami”. Kult Marii jest tego potwierdzeniem, pokazując, że ludzie ustanawiają „świętych” na własnych zasadach, twierdząc, że niektóre osoby, a w szczególności Maria, „nigdy nie miały grzechu”. To oczywiście kolejne kłamstwo. „Świętość” Marii wynika bowiem nie z jej własnej duchowej nieskazitelności a z wyboru Bożego, czyli wybawienia od grzechu przez Łaskę.

Kiedy analizujemy kwestię grzechu, jednym z nieodłącznych tematów pokrewnych będzie tak zwany „grzech pierworodny”, któremu więcej uwagi poświęcimy w osobnym rozdziale. To konieczne, aby poznać genezę grzechu i zrozumieć jego istotę. Sformułowanie „grzech pierworodny” w zasadzie wszystkim kojarzy się z jakiegoś rodzaju „grzechem dziedzicznym”, za który obwiniamy naszych „pierwszych rodziców”, czyli Adama i Ewę. Ciekawe, że choć mówi się o skażeniu grzechem całej rasy ludzkiej już w ogrodzie Eden, z wpływu owego „grzechu” wyłącza się Marię, bo według logiki kościelnych myślicieli obraz grzesznej Marii nie pasuje do kogoś, kto zrodził Jezusa. Tymczasem to właśnie Maria jest typowym obrazem Bożego wybrańca, który do momentu zbawienia jest „grzesznikiem”, a następnie od tego grzechu zostaje uwolniony. Wystarczy sobie przypomnieć, że „narodzenie Jezusa” to biblijny obraz przyjścia Ducha Świętego. Z chwilą zbawienia każdy wybraniec Boży „rodzi Jezusa”, gdyż znajduje się w nim „ziarno” albo „nasienie” Ducha Świętego. Wszystko to oczywiście symbolika. Stąd zapowiedź przyjścia Ducha Świętego do Marii, zapowiedź „narodzin Jezusa”, jest dowodem na to, że wcześniej Maria nie posiadała Ducha, a brak Ducha oznacza brak czystości duchowej, czyli brak ochrony przed duchem nieczystym – „grzechem”. Innymi słowy, oznacza to „naturę grzesznika”.

Człowiek szuka remedium na każdą bolączkę. Dlatego znalazł także sposób na „usunięcie grzechu pierworodnego” i w ogóle każdego „grzechu”. W tym celu wyznania chrześcijańskie stosują fizyczny obrzęd zwany przez nie „chrztem”. Polega on na fizycznym pokropieniu lub polaniu człowieka wodą, albo na zanurzeniu się w wodzie. Tymczasem „chrzest Duchem Świętym”, który jest rzeczywistym, duchowym „chrztem”, czyli obmyciem, jest niedostrzegalny i dokonywany przez Boga. Jest on rzeczywistym „duchowym obmyciem z grzechu”, czyli usunięciem z duszy człowieka ducha nieczystego. Nie ma to żadnego związku z fizycznym pokropieniem czy zanurzeniem w wodzie, jak chciałby tego człowiek. Twierdzi się ponadto, że ani „chrzest” ani żaden inny sakrament nie usuwa „skłonności do zła”. Dlatego człowiek, pomimo „ochrzczenia” i nawet częstego przystępowania do „komunii”, ciągle musi „spowiadać się z grzechów” – obligatoryjnie raz w roku. Wynika to z pięciu przykazań kościelnych – drugiego i trzeciego (Przynajmniej raz w roku przystąpić do sakramentu pokuty; Przynajmniej raz w roku, w okresie wielkanocnym, przyjąć Komunię Świętą), których złamanie jest kolejnym „grzechem”. Natomiast Chrzest Duchem Świętym to permanentne „obmycie duchowe” i gwarancja zbawienia.

W niniejszym rozdziale przyjrzymy się zagadnieniu „grzechu” pod różnym kątem. Przeanalizujemy różne obrazy kreowane przez Biblię oraz różne klasyfikacje grzechu kreowane przez człowieka. Zestawimy także przekaz Biblii z przekazem człowieka. W oddzielnym rozdziale został omówiony Dekalog, zaś takie tematy jak Prawo grzechu i śmierci czy Grzech przeciwko Duchowi Świętemu, a także porównanie terminów „ciało” i „duch”, „Pierwszy Adam” i „Ostatni Adam”, oraz terminy „praca własna” czy „wyznanie grzechów” często przewijają się również w innych rozdziałach, przede wszystkim w rozdziale Prawo a Łaska.

1. Nieczystość duchowa
2. Odejście od dobra – definicja grzechu
3. Pojęcie grzechu a zasady moralne
4. Prawo grzechu i śmierci
5. Kto jest bez grzechu, niech rzuci kamieniem
6. Klasyfikacja grzechów
7. Grzech śmiertelny i powszedni
8. Grzechy świadome i nieświadome
9. Grzech ukryty
10. Grzech niewybaczalny – przeciwko Duchowi Świętemu
11. Siedem grzechów głównych
12. Pięć grzechów
13. Grzech kazirodztwa
14. Grzechy języka
15. Grzech wulgaryzmu
16. Rozumienie grzechu przez kapłanów ziemskich
17. Izrael i kościół jako obraz grzeszników
18. Pułapka własnego programu zbawienia
19. Modlitwa, wyznanie grzechów, pokuta
20. Sakramenty kościelne a wymazanie grzechów
21. Oczyszczenie z grzechów, chęć bycia lepszym
22. Chrzest i wiara w walce z grzechem
23. Dzieci, rodzice i współmałżonkowie a grzech  
© 2013-2024 Daniel 12