DANIEL 12
  • WPROWADZENIE
  • O CZYM JEST BIBLIA? CZY DA SIĘ STREŚCIĆ JEJ PRZESŁANIE?
    • ​I. Przekaz fizyczny Biblii
    • ​II. Przekaz duchowy
    • III. Stworzenie świata w ujęciu duchowym
    • ​IV. Wieża Babel, Potop oraz Sodoma i Gomora w ujęciu duchowym
    • V. Czy Abraham był zalążkiem instytucji kościelnej?
    • VI. Czy wyprowadzenie Izraela z Egiptu było początkiem instytucji kościelnej?
    • VII. Nowy Testament w ujęciu duchowym
    • VIII. Separacja jako sedno planu zbawienia​
  • KSIĘGA DANIELA 12 ZAPOWIADA CZAS ZROZUMIENIA BIBLII
  • TŁUMACZENIA BIBLII
    • 1. Kilka przykładowych błędów w tłumaczeniu Biblii
    • 2. Konkordancje i Biblie interlinearne - dostęp do oryginału Biblii
    • 3. Przykład wykorzystania konkordancji
  • BIBLIA UKRYWA GŁĘBOKIE DUCHOWE ZNACZENIE
    • 1. Dwie ścieżki
    • 2. Pojęcie dobra i zła według człowieka i Boga
    • 3. Duchowa mądrość Boża a fizyczna mądrośc ludzka
  • BÓG I SZATAN
  • ANIOŁY I DEMONY
  • PRAWO A ŁASKA
    • 1. Natura grzechu – prawo natury
    • 2. Prawo Mojżesza
    • 3. Prawo jako wiedza o grzechu
    • 4. Obietnica dla Abrahama
    • 5. Spór pomiędzy apostołami o prawo
    • 6. Prawo znajduje nas grzesznikami
    • 7. Zacząwszy duchem, chcecie teraz kończyć ciałem?
    • 8. Na cóż więc prawo?
    • 9. Wychowanie i instruktaż poprzez prawo
    • 10. Narodziny z obietnicy a uczynki z prawa
    • 11. Prawo garncarza – wybór z góry
    • 12. Prawo a wiara i miłość
    • 13. Prawo a posłuszeństwo
    • 14. Łaska i uczynki to sprzeczność
    • 15. Żydzi a poganie
    • 16. Chrystus jako pierwociny zbawienia
    • 17. Pierwszy Adam i ostatni Adam
    • 18. Śmierć panująca od Adama do Mojżesza
    • 19. Chrzest duchowy
    • 20. Nie pozwól grzechowi panować w twoim śmiertelnym ciele
    • 21. Grzech to własna praca na zbawienie
    • 22. Związek małżeński – z Prawa czy z Łaski?
    • 23. Prawo jest grzechem czy jest święte?
    • 24. Umysł (Prawo Boże) a ciało (prawo grzechu)
    • 25. Ciało cielesne a duch cielesny
    • 26. Podobieństwo grzechu i umieranie w życiu
    • 27. Życie według ciała a życie według ducha
    • 28. Zmartwychwstanie fizyczne a zmartwychwstanie duchowe
    • 29. Adopcja do Królestwa Bożego
  • KONTROWERSJE WYNIKAJĄCE Z DOSŁOWNEGO ODBIORU BIBLII
    • 1. Wyłup sobie oko i obetnij rękę
    • 2. Czy Bóg to mówi ze względu na woły?
  • PRZYPOWIEŚCI W BIBLII
    • WSTĘP
    • 1. Syn Marnotrawny
    • 2. Wdowi grosz
    • 3. O pszenicy i chwaście
    • 4. Kto nie pracuje niech też nie je
    • 5. Korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy
    • 6. Proście, szukajcie i kołaczcie
  • KALENDARZ MIESIĘCZNY W BIBLII
  • POTOP ZA DNI NOEGO I KALENDARZ OD STWORZENIA​
    • 1. Sprzeczności wynikające z fizycznego rozumienia opisu Potopu a jego poprawność duchowa
    • 2. Data potopu w świetle kalendarza stworzenia
    • 3. Kalendarz 360-dniowy na tle innych kalendarzy
    • 4. 40 dni i 40 nocy >
      • 4.1. Pierwsze 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • ​4.2. Drugie 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • 4.3. 40 dni i 40 nocy Eliasza
      • 4.4. 40 dni i 40 nocy Jezusa
    • 5. Chrzest Jezusa
    • 6. Wydarzenia po chrzcie Chrystusa związane są z symboliką 40 dni i 40 nocy
    • 7. Data Ukrzyżowania i ustanowienia Eucharystii​
    • 8. Chronologia Potopu
    • 9. Zależności czasowe >
      • 9.1 Komentarz do zależności czasowych
    • Podsumowanie
  • GRZECH
    • 1. Nieczystość duchowa
    • 2. Odejście od dobra – definicja grzechu
    • 3. Pojęcie grzechu a zasady moralne
    • 4. Prawo grzechu i śmierci
    • 5. Kto jest bez grzechu, niech rzuci kamieniem
    • 6. Klasyfikacja grzechów
    • 7. Grzech śmiertelny i grzech powszedni
    • 8. Grzechy świadome i nieświadome
    • 9. Grzech ukryty
    • 10. Grzech niewybaczalny – przeciwko Duchowi Świętemu
    • 11. Siedem grzechów głównych
    • 12. Pięć grzechów
    • 13. Grzech kazirodztwa
    • 14. Grzechy języka
    • 15. Grzech wulgaryzmu
    • 16. Rozumienie grzechu przez kapłanów ziemskich
    • 17. Izrael i kościół jako obraz grzeszników
    • 18. Pułapka własnego programu zbawienia
    • 19. Modlitwa, wyznanie grzechów, pokuta
    • 20. Sakramenty kościelne a wymazanie grzechów
    • 21. Oczyszczenie z grzechów, chęć bycia lepszym
    • 22. Chrzest i wiara w walce z grzechem
    • 23. Dzieci, rodzice i współmałżonkowie a grzech
  • GRZECH PIERWORODNY
    • 1. Poczęcie w grzechu; grzech ludzkości
    • 2. Szatan a grzech
    • 3. Więź duchowa z Bogiem
    • 4. Więź duchowa z Szatanem
    • 5. Dwie moce duchowe
    • 6. Grzech wszedł na świat przez człowieka
    • 7. Pierwszy Adam i ostatni Adam
  • PREDESTYNACJA
  • CZYŃCIE SOBIE ZIEMIĘ PODDANĄ
  • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - wstęp
    • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - szczegóły
  • DEKALOG - DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ BOŻYCH
    • Dekalog - Wstęp
    • 1. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną
    • 2. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu
    • 3. Nie będziesz wzywał imienia Pana
    • 4. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
    • 5. Czcij ojca twego i matkę twoją
    • 6. Nie będziesz zabijał
    • 7. Nie będziesz cudzołożył
    • 8. Nie będziesz kradł
    • 9. Nie będziesz wydawał fałszywego świadectwa
    • 10. Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego
  • CZY JEZUS BYŁ FIZYCZNYM CZŁOWIEKIEM?
  • POBYT JEZUSA NA ZIEMI
  • A WY ZA KOGO MNIE UWAŻACIE? PRAWDZIWY A FAŁSZYWY MESJASZ
  • DROGA KRZYŻOWA
    • 1. Pan Jezus na śmierć skazany
    • 2. Pan Jezus bierze krzyż na ramiona swoje
    • 3. Pierwszy upadek Pana Jezusa
    • 4. Pan Jezus spotyka swą matkę
    • 5. Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi
    • 6. Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa
    • 7. Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi
    • 8. Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty
    • 9. Trzeci upadek Pana Jezusa
    • 10. Pan Jezus z szat obnażony
    • 11. Pan Jezus przybity do krzyża
    • 12. Pan Jezus umiera na krzyżu
    • 13. Pan Jezus zdjęty z krzyża
    • 14. Pan Jezus złożony do grobu
    • 15. Zmartwychwstanie Chrystusa
  • JUDASZ
  • SZABAT A DZIEŃ PAŃSKI
  • MODEL RODZINY
    • 1. Doskonałość stworzenia a doskonałość małżeństwa
    • 2. Związek jako „jedno ciało” i jego nierozerwalność
    • 3. Święta rodzina
    • 4. Monogamia i poligamia
    • 5. Nierząd i cudzołóstwo
    • 6. Małżeństwo z wyboru a małżeństwo z obcymi żonami
    • 7. Rozwody
    • 8. Komplementaryzm i egalitaryzm – rola męża i żony
    • 9. Biblia a naród
    • 10. Małżeństwo w kulturze chrześcijańskiej
    • 11. Sprzeczności i kontrowersje ze strony kościoła
    • 12. Status pierworodnego
    • 13. Bezżeństwo, owdowienie, osierocenie
    • 14. Obowiązki i odpowiedzialność rodziców
    • 15. Karcenie dzieci
  • MAŁŻEŃSTWO
  • IN VITRO, ADOPCJA, ANTYKONCEPCJA, ABORCJA I EUTANAZJA
    • 1. Bezpłodność i płodność – przekleństwo czy błogosławieństwo
    • 2. In vitro
    • 3. Kiedy zaczyna się życie: płód czy człowiek?
    • 4. Los zarodków
    • 5. Małżeństwo i prokreacja w imię miłości Bożej
    • 6. „Współpraca” człowieka z Bogiem
    • 7. Nieomylność kościoła. Eksperci duchowni. Naprotechnologia
    • 8. Adopcja a człowiek na zamówienie
    • 9. Przewodnik moralny a rozłam kościoła
    • 10. In vitro a spór moralny
    • 11. In vitro a spór społeczny
    • 12. Filozofia i etyka katolicka
    • 13. Antykoncepcja
    • 14. Aborcja
    • 15. Eutanazja i samobójstwo
    • 16. Nie zabijaj! – co znaczy być mordercą?
    • 17. Kościół a nauka
    • 18. Ewolucja poglądów kościoła
    • 19. Kto nie z nami, ten przeciwko nam
    • 20. Prawo Boże a sumienie
  • KAZIRODZTWO
  • HOMOSEKSUALNOŚĆ
  • (NIE)CZYSTY SEKS
  • SODOMA I GOMORA
  • CZY CZŁOWIEK JEST NIEŚMIERTELNY?
  • ŚMIERĆ, WSKRZESZENIE, REINKARNACJA
  • RELIGIA POKOJU CZY NIENAWIŚCI?
  • TRADYCJA PUŁAPKĄ
  • CZYŚCIEC
    • 1. Wiara Judy Machabejskiego w pośmiertne oczyszczenie z grzechów
    • 2. Znak Jonasza jako obraz czyśćca
    • 3. Odpuszczanie grzechów po śmierci w „tym wieku” albo w „przyszłym wieku”
    • 4. Oczyszczenie po śmierci lub oczyszczający i ocalający duszę ogień czyśćca
    • 5. Chłosta po śmierci
    • 6. Chrzest za zmarłych i miłosierdzie dla zmarłych
    • 7. Czyściec jako zwrot długu
    • 8. Nielitościwy dłużnik skazany na oddanie długu
    • 9. Czyściec jako kres wędrówki do życia wiecznego
    • 10. Możliwość wyjścia z otchłani
    • 11. Łono Abrahama
    • 12. Paruzja a czyściec
  • NAKAZ MISYJNY
  • DARMO DAWAJCIE – KOŚCIELNY BIZNES
  • PYTANIA I ODPOWIEDZI
  • KONTAKT
  • ENGLISH

4. Los zarodków​


        Twoje narzędzia:

Biblia
Biblia hebrajsko-polska i grecko-polska
Strong's

UWAGA:
Powyższe linki do tekstów biblijnych udostępniamy wyłącznie dla wygody czytelnika. Znajdują się one jednak na stronach innych, niezależnych od nas autorów, których poglądy i opinie należą wyłącznie do nich, a zespół Projektu Daniel 12 tych poglądów nie autoryzuje ani nie podziela. Autoryzujemy jedynie teksty opublikowane na niniejszej stronie.

Kwestia zarodków, których należy się pozbyć stosując metodę in vitro, to jedna z największych kontrowersji, prowadzących do zaciętych sporów z tą metodą związanych. Należy jednak pamiętać, że organizm osoby w ciąży podczas jej trwania pozbywa się zarodków słabszych (w procesie naturalnego poronienia), pozostawiając tylko ten najmocniejszy, z którego następnie powstaje istota ludzka. Zatem organizm osoby w ciąży dokonuje „naturalnej aborcji” bądź też „uśmierca” pozostałe zarodki, które teoretycznie mogłyby stać się istotami ludzkimi. Podążając tym trybem rozumowania, można by stwierdzić, że naturalna selekcja jest gorsza od metody in vitro, bo dochodzi tu do natychmiastowego uśmiercenia zarodków słabszej jakości, podczas gdy w metodzie in vitro są one zamrażane, co oznacza, że niektóre z nich mogą jeszcze zostać wykorzystane, czyli przetrwać. Oczywiście porównanie tego typu jest czysto teoretyczne, gdyż, powołując się na moralność, niektórzy natychmiast uargumentują, że w pierwszym przypadku to Bóg wybiera i uśmierca zarodki, a w drugim – człowiek, robiąc to w dodatku z premedytacją.

„Marnowanie zarodków” można porównać z poronieniem. Nie można jednak powiedzieć, że osoba, która poroniła naturalnie, zabiła swoje dziecko. Sytuacja, w której zarodek się nie przyjmie lub obumrze zamrożony, nie jest tożsama z aborcją czy pozbyciem się narodzonego dziecka. Oczywiście szczytem hipokryzji jest dokonywanie aborcji przez siostry zakonne czy namawianie kobiet do aborcji przez księży, z którymi odbyły one stosunek płciowy, jak również potajemne wykorzystywanie metody in vitro przez ludzi mieniących się chrześcijanami, którzy jednocześnie publiczne tę metodę krytykują. Wewnętrzne regulacje kościoła katolickiego nie powinny mieć nic wspólnego z kodeksami cywilnymi.

Przez wielu połączenie komórki jajowej i plemnika „na szkle” (in vitro), uważane jest za selekcję na wzór naturalnej, bo osobie w ciąży wszczepia się zarodek najsilniejszy, z największą szansą na przeżycie. Owszem, resztę zarodków zamraża się i niszczy, ale nie wiemy dokładnie, co dzieje się przy zapłodnieniu naturalnym. Zgodnie z najpopularniejszym poglądem, przy ciąży naturalnej powstaje tylko jeden zarodek, niektórzy jednak twierdzą, że tylko jeden jest w stanie przetrwać. Oczywiście mamy też ciąże wielopłodowe (mnogie), w których dochodzi do rozwoju więcej niż jednego zarodka, jak w przypadku ciąży bliźniaczej albo dwupłodowej. W przypadku ciąż wielopłodowych mamy do czynienia z ciążami monozygotycznymi (rozdzielenie zygoty na dwa lub więcej zarodków) oraz polizygotycznymi (zapłodnienie dwóch lub więcej komórek jajowych). W przypadku wszystkich tych ciąż istnieje zwiększone ryzyko śmiertelności, a w przypadku ciąży jednokomórkowej jednoowodniowej wskaźnik ten osiąga 50%. Kogo powinniśmy pociągać do odpowiedzialności za śmierć takich zarodków? Samego Boga? Mamy jeszcze przypadki ciąż urojonych oraz poronień niezauważalnych. Szacuje się, że poronienia stanowią nawet 15% przyczyn utraty ciąży, ale może ich być więcej, właśnie ze względu na poronienia niezauważalne. We wczesnym stadium ciąży osoba może nie wiedzieć o jej istnieniu, a krwawienie i bóle żołądka może uznać za ciężką miesiączkę, zwłaszcza jeśli miesiączki miewa nieregularnie. W wyniku tego typu wczesnego poronienia macica oczyszcza się samoistnie i wszelkie ślady ciąży zostają zatarte, choć nikt nie wiedział o jej istnieniu. Nie są to przypadki odosobnione. To naturalna selekcja.

Zapłodnienie in vitro jest dla kościoła problemem niewygodnym na wielu poziomach, dlatego jest i będzie ono piętnowane. Nawet jeśli kościół zaakceptuje samą metodę (być może osiągnięcia naukowe doprowadzą kiedyś do tego, że żaden embrion nie będzie marnowany ani uśmiercany), to nadal będzie przeciwnikiem tego pomysłu ze względu na inne jego aspekty. Już samo oddanie nasienia, tworzenie dziecka zgodnie z własną wolą, decydowanie o czasie jego poczęcia itp., to dla wielu czyny nieetyczne i niemoralne, które odbierane są jako ingerencja w „dzieło Boże”. Największym problemem są jednak niewykorzystane zarodki (embriony), czyli, jak mówią przeciwnicy in vitro, „odpady ludzkie”, oraz samo prawo do posiadania dziecka. Kościół twierdzi, że fizyczne dzieci są „darem Bożym”, przeznaczonym tylko dla par, i to par małżeńskich, koniecznie różnopłciowych i monogamicznych. Przy zastosowaniu metody in vitro, prawo do wychowania dzieci będą mogli mieć wszyscy zainteresowani, w tym także pary homoseksualne (pod warunkiem, że takie pary są akceptowane w danym społeczeństwie). Jednakże odnosząc się do biblijnego wyrażenia „dar Boży” z duchowego punktu widzenia, należy przypomnieć, że tylko duchowe „dzieci Boże”, czyli zbawieni wybrańcy, są prawdziwym „darem Bożym”. „Dzieckiem Bożym” zostaje każdy wybraniec z chwilą zbawienia. Może to być osoba w dowolnym wieku biologicznym, np. Jan Chrzciciel, który został zbawiony w łonie matki, czy łotr na krzyżu, zbawiony tuż przed fizyczną śmiercią. Dlatego interpretacja kościoła, według której biologiczne dzieci są jakoby „darem Bożym”, jest fałszywa. Myśląc w ten sposób, można by dojść do wniosku, że z chwilą fizycznej śmierci każde z nas zostaje przez Boga przeklęte.

Niewątpliwie nierozwiązanym problemem metody in vitro jest kwestia marnowanych zarodków (embrionów), jednak jest to problem, nad którym należy debatować w sferze etycznej, bez powoływania się na Boga. Jest to temat bardzo drażliwy, ale jego rozwiązania nie należy szukać w Biblii.

Innym argumentem kościoła przeciwko metodzie in vitro jest instrumentalne i przedmiotowe traktowanie osób „poczętych w probówce”. Problem polega na tym, że to właśnie kościół traktuje takie dzieci przedmiotowo, uznając je za odszczepieńców czy wręcz „bękarty naukowe”. Właśnie takie stanowisko jest uwłaczaniem godności człowieka, a nie na odwrót. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku par jednopłciowych wychowujących dzieci. Kościół twierdzi, że nie powinno mieć to miejsca ze względu na „dobro dziecka”. Tymczasem problem jest taki, że to członkowie i władze kościoła, prowadząc nagonkę na takie pary, przyczyniają się do prześladowania wychowywanych przez nie dzieci i do wynikających z tego problemów. To stosunek kościoła i jego członków jest problemem, a nie istnienie „tęczowych rodzin”. Gdyby takie rodziny nie były przez kościół piętnowane, wychowywane przez nie dzieci nie byłyby prześladowane.
​

Teoretyzowanie na temat tego, że poczęcie dziecka jest owocem miłości czy błogosławieństwem Boga dla bogobojnego małżeństwa jest pomysłem absurdalnym. Zauważmy, że w niektórych kulturach religijnych, nieuznających Chrystusa, rodzi się więcej dzieci. Czy ma to oznaczać, że ich bóg jest potężniejszy od boga chrześcijan? Przez swoje zatwardziałe stanowisko katolicy ujmują Bogu, Jezusowi Chrystusowi, Jego wielkości. Twierdząc, że relacja z Bogiem ludzi pragnących dziecka poczętego metodą in vitro jest ułomna lub że nawet nie istnieje, kościół decyduje o czyimś przeznaczeniu w „imię Boga”, na podobieństwo biblijnych faryzeuszy, nazywanych przez Boga obłudnikami. Używając argumentów fizycznych, ukształtowanych na podstawie błędnej interpretacji Biblii, to kościół traktuje przedmiotowo wszystkich, którzy stanowiska kościoła nie popierają. ​
© 2013-2024 Daniel 12