DANIEL 12
  • WPROWADZENIE
  • O CZYM JEST BIBLIA? CZY DA SIĘ STREŚCIĆ JEJ PRZESŁANIE?
    • ​I. Przekaz fizyczny Biblii
    • ​II. Przekaz duchowy
    • III. Stworzenie świata w ujęciu duchowym
    • ​IV. Wieża Babel, Potop oraz Sodoma i Gomora w ujęciu duchowym
    • V. Czy Abraham był zalążkiem instytucji kościelnej?
    • VI. Czy wyprowadzenie Izraela z Egiptu było początkiem instytucji kościelnej?
    • VII. Nowy Testament w ujęciu duchowym
    • VIII. Separacja jako sedno planu zbawienia​
  • KSIĘGA DANIELA 12 ZAPOWIADA CZAS ZROZUMIENIA BIBLII
  • TŁUMACZENIA BIBLII
    • 1. Kilka przykładowych błędów w tłumaczeniu Biblii
    • 2. Konkordancje i Biblie interlinearne - dostęp do oryginału Biblii
    • 3. Przykład wykorzystania konkordancji
  • BIBLIA UKRYWA GŁĘBOKIE DUCHOWE ZNACZENIE
    • 1. Dwie ścieżki
    • 2. Pojęcie dobra i zła według człowieka i Boga
    • 3. Duchowa mądrość Boża a fizyczna mądrośc ludzka
  • BÓG I SZATAN
  • ANIOŁY I DEMONY
  • PRAWO A ŁASKA
    • 1. Natura grzechu – prawo natury
    • 2. Prawo Mojżesza
    • 3. Prawo jako wiedza o grzechu
    • 4. Obietnica dla Abrahama
    • 5. Spór pomiędzy apostołami o prawo
    • 6. Prawo znajduje nas grzesznikami
    • 7. Zacząwszy duchem, chcecie teraz kończyć ciałem?
    • 8. Na cóż więc prawo?
    • 9. Wychowanie i instruktaż poprzez prawo
    • 10. Narodziny z obietnicy a uczynki z prawa
    • 11. Prawo garncarza – wybór z góry
    • 12. Prawo a wiara i miłość
    • 13. Prawo a posłuszeństwo
    • 14. Łaska i uczynki to sprzeczność
    • 15. Żydzi a poganie
    • 16. Chrystus jako pierwociny zbawienia
    • 17. Pierwszy Adam i ostatni Adam
    • 18. Śmierć panująca od Adama do Mojżesza
    • 19. Chrzest duchowy
    • 20. Nie pozwól grzechowi panować w twoim śmiertelnym ciele
    • 21. Grzech to własna praca na zbawienie
    • 22. Związek małżeński – z Prawa czy z Łaski?
    • 23. Prawo jest grzechem czy jest święte?
    • 24. Umysł (Prawo Boże) a ciało (prawo grzechu)
    • 25. Ciało cielesne a duch cielesny
    • 26. Podobieństwo grzechu i umieranie w życiu
    • 27. Życie według ciała a życie według ducha
    • 28. Zmartwychwstanie fizyczne a zmartwychwstanie duchowe
    • 29. Adopcja do Królestwa Bożego
  • KONTROWERSJE WYNIKAJĄCE Z DOSŁOWNEGO ODBIORU BIBLII
    • 1. Wyłup sobie oko i obetnij rękę
    • 2. Czy Bóg to mówi ze względu na woły?
  • PRZYPOWIEŚCI W BIBLII
    • WSTĘP
    • 1. Syn Marnotrawny
    • 2. Wdowi grosz
    • 3. O pszenicy i chwaście
    • 4. Kto nie pracuje niech też nie je
    • 5. Korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy
    • 6. Proście, szukajcie i kołaczcie
  • KALENDARZ MIESIĘCZNY W BIBLII
  • POTOP ZA DNI NOEGO I KALENDARZ OD STWORZENIA​
    • 1. Sprzeczności wynikające z fizycznego rozumienia opisu Potopu a jego poprawność duchowa
    • 2. Data potopu w świetle kalendarza stworzenia
    • 3. Kalendarz 360-dniowy na tle innych kalendarzy
    • 4. 40 dni i 40 nocy >
      • 4.1. Pierwsze 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • ​4.2. Drugie 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • 4.3. 40 dni i 40 nocy Eliasza
      • 4.4. 40 dni i 40 nocy Jezusa
    • 5. Chrzest Jezusa
    • 6. Wydarzenia po chrzcie Chrystusa związane są z symboliką 40 dni i 40 nocy
    • 7. Data Ukrzyżowania i ustanowienia Eucharystii​
    • 8. Chronologia Potopu
    • 9. Zależności czasowe >
      • 9.1 Komentarz do zależności czasowych
    • Podsumowanie
  • GRZECH
    • 1. Nieczystość duchowa
    • 2. Odejście od dobra – definicja grzechu
    • 3. Pojęcie grzechu a zasady moralne
    • 4. Prawo grzechu i śmierci
    • 5. Kto jest bez grzechu, niech rzuci kamieniem
    • 6. Klasyfikacja grzechów
    • 7. Grzech śmiertelny i grzech powszedni
    • 8. Grzechy świadome i nieświadome
    • 9. Grzech ukryty
    • 10. Grzech niewybaczalny – przeciwko Duchowi Świętemu
    • 11. Siedem grzechów głównych
    • 12. Pięć grzechów
    • 13. Grzech kazirodztwa
    • 14. Grzechy języka
    • 15. Grzech wulgaryzmu
    • 16. Rozumienie grzechu przez kapłanów ziemskich
    • 17. Izrael i kościół jako obraz grzeszników
    • 18. Pułapka własnego programu zbawienia
    • 19. Modlitwa, wyznanie grzechów, pokuta
    • 20. Sakramenty kościelne a wymazanie grzechów
    • 21. Oczyszczenie z grzechów, chęć bycia lepszym
    • 22. Chrzest i wiara w walce z grzechem
    • 23. Dzieci, rodzice i współmałżonkowie a grzech
  • GRZECH PIERWORODNY
    • 1. Poczęcie w grzechu; grzech ludzkości
    • 2. Szatan a grzech
    • 3. Więź duchowa z Bogiem
    • 4. Więź duchowa z Szatanem
    • 5. Dwie moce duchowe
    • 6. Grzech wszedł na świat przez człowieka
    • 7. Pierwszy Adam i ostatni Adam
  • PREDESTYNACJA
  • CZYŃCIE SOBIE ZIEMIĘ PODDANĄ
  • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - wstęp
    • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - szczegóły
  • DEKALOG - DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ BOŻYCH
    • Dekalog - Wstęp
    • 1. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną
    • 2. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu
    • 3. Nie będziesz wzywał imienia Pana
    • 4. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
    • 5. Czcij ojca twego i matkę twoją
    • 6. Nie będziesz zabijał
    • 7. Nie będziesz cudzołożył
    • 8. Nie będziesz kradł
    • 9. Nie będziesz wydawał fałszywego świadectwa
    • 10. Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego
  • CZY JEZUS BYŁ FIZYCZNYM CZŁOWIEKIEM?
  • POBYT JEZUSA NA ZIEMI
  • A WY ZA KOGO MNIE UWAŻACIE? PRAWDZIWY A FAŁSZYWY MESJASZ
  • DROGA KRZYŻOWA
    • 1. Pan Jezus na śmierć skazany
    • 2. Pan Jezus bierze krzyż na ramiona swoje
    • 3. Pierwszy upadek Pana Jezusa
    • 4. Pan Jezus spotyka swą matkę
    • 5. Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi
    • 6. Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa
    • 7. Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi
    • 8. Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty
    • 9. Trzeci upadek Pana Jezusa
    • 10. Pan Jezus z szat obnażony
    • 11. Pan Jezus przybity do krzyża
    • 12. Pan Jezus umiera na krzyżu
    • 13. Pan Jezus zdjęty z krzyża
    • 14. Pan Jezus złożony do grobu
    • 15. Zmartwychwstanie Chrystusa
  • JUDASZ
  • SZABAT A DZIEŃ PAŃSKI
  • MODEL RODZINY
    • 1. Doskonałość stworzenia a doskonałość małżeństwa
    • 2. Związek jako „jedno ciało” i jego nierozerwalność
    • 3. Święta rodzina
    • 4. Monogamia i poligamia
    • 5. Nierząd i cudzołóstwo
    • 6. Małżeństwo z wyboru a małżeństwo z obcymi żonami
    • 7. Rozwody
    • 8. Komplementaryzm i egalitaryzm – rola męża i żony
    • 9. Biblia a naród
    • 10. Małżeństwo w kulturze chrześcijańskiej
    • 11. Sprzeczności i kontrowersje ze strony kościoła
    • 12. Status pierworodnego
    • 13. Bezżeństwo, owdowienie, osierocenie
    • 14. Obowiązki i odpowiedzialność rodziców
    • 15. Karcenie dzieci
  • MAŁŻEŃSTWO
  • IN VITRO, ADOPCJA, ANTYKONCEPCJA, ABORCJA I EUTANAZJA
    • 1. Bezpłodność i płodność – przekleństwo czy błogosławieństwo
    • 2. In vitro
    • 3. Kiedy zaczyna się życie: płód czy człowiek?
    • 4. Los zarodków
    • 5. Małżeństwo i prokreacja w imię miłości Bożej
    • 6. „Współpraca” człowieka z Bogiem
    • 7. Nieomylność kościoła. Eksperci duchowni. Naprotechnologia
    • 8. Adopcja a człowiek na zamówienie
    • 9. Przewodnik moralny a rozłam kościoła
    • 10. In vitro a spór moralny
    • 11. In vitro a spór społeczny
    • 12. Filozofia i etyka katolicka
    • 13. Antykoncepcja
    • 14. Aborcja
    • 15. Eutanazja i samobójstwo
    • 16. Nie zabijaj! – co znaczy być mordercą?
    • 17. Kościół a nauka
    • 18. Ewolucja poglądów kościoła
    • 19. Kto nie z nami, ten przeciwko nam
    • 20. Prawo Boże a sumienie
  • KAZIRODZTWO
  • HOMOSEKSUALNOŚĆ
  • (NIE)CZYSTY SEKS
  • SODOMA I GOMORA
  • CZY CZŁOWIEK JEST NIEŚMIERTELNY?
  • ŚMIERĆ, WSKRZESZENIE, REINKARNACJA
  • RELIGIA POKOJU CZY NIENAWIŚCI?
  • TRADYCJA PUŁAPKĄ
  • CZYŚCIEC
    • 1. Wiara Judy Machabejskiego w pośmiertne oczyszczenie z grzechów
    • 2. Znak Jonasza jako obraz czyśćca
    • 3. Odpuszczanie grzechów po śmierci w „tym wieku” albo w „przyszłym wieku”
    • 4. Oczyszczenie po śmierci lub oczyszczający i ocalający duszę ogień czyśćca
    • 5. Chłosta po śmierci
    • 6. Chrzest za zmarłych i miłosierdzie dla zmarłych
    • 7. Czyściec jako zwrot długu
    • 8. Nielitościwy dłużnik skazany na oddanie długu
    • 9. Czyściec jako kres wędrówki do życia wiecznego
    • 10. Możliwość wyjścia z otchłani
    • 11. Łono Abrahama
    • 12. Paruzja a czyściec
  • NAKAZ MISYJNY
  • DARMO DAWAJCIE – KOŚCIELNY BIZNES
  • PYTANIA I ODPOWIEDZI
  • KONTAKT
  • ENGLISH

10. Narodziny z obietnicy a uczynki z prawa


        Twoje narzędzia:

Biblia
Biblia hebrajsko-polska i grecko-polska
Strong's

UWAGA:
Powyższe linki do tekstów biblijnych udostępniamy wyłącznie dla wygody czytelnika. Znajdują się one jednak na stronach innych, niezależnych od nas autorów, których poglądy i opinie należą wyłącznie do nich, a zespół Projektu Daniel 12 tych poglądów nie autoryzuje ani nie podziela. Autoryzujemy jedynie teksty opublikowane na niniejszej stronie.

Przejście wybrańców do stanu zbawionego przyrównywane jest w Biblii do narodzin Jezusa w wybrańcach (w ich sercach), przy czym wyrażenie „bóle porodowe” odzwierciedla tu pracę Boga. Niewybrańcom także towarzyszą „bóle porodowe”, które odzwierciedlają ich własną pracę. To praca synów ciemności, „którzy nie znają dnia, ani godziny” przyjścia Pana, na których sąd Boży przyjdzie z zaskoczenia, jak „złodziej w nocy” (1Tes 5:1-5). Praca Boga określana jest jako formowanie Chrystusa w wybrańcach, bo tak jak człowiek nie ma wpływu na własne narodzenie, tak też nie ma wpływu na własne zbawienie (narodzenie Chrystusa).

Odnoszenie się do własnej pracy i do Prawa Uczynków jest niczym niemądre myślenie „małych dzieci”, czyli niezbawionych. Chrystus nie może mieszkać w dzieciach, które wykazują wątpliwości umysłu, wątpliwości ducha (Ga 4:19-20). Przejawem tej wątpliwości i chwiejności jest pragnienie podlegania Prawu, które wynika z braku zdolności słyszenia Prawa (Ga 4:21). Zdolność słyszenia to owoc Ducha wiary, która rodzi się ze słyszenia. Brak zdolności słyszenia duchowego oznacza brak zdolności rozpoznania Prawa, czyli odróżnienia Prawa Śmierci od Prawa Ducha.

Paweł tłumaczy tę różnicę używając alegorii, co samo w sobie, podkreśla duchowy charakter Słowa Bożego. Dwa różne autorytety Prawa porównywane są do dwóch synów Abrahama (Izmaela i Izaaka), dwa Prawa do dwóch żon Abrahama (Hagar i Sary), zaś dwa dziedzictwa do dwóch miast – Jeruzalem obecnego („które teraz jest”) i Jeruzalem Górnego (Ga 4:22-26). Hagar i Izmael reprezentują więc Prawo Śmierci, które jest duchowym niewolnictwem Szatana, który otrzymał dziedzictwo doczesne, a w konsekwencji potępienie wieczne. Z wielu obrazów, które znajdujemy w Biblii, jasno wynika, że Bóg wydał Jerozolimę i ten świat, reprezentujące królestwo Szatana, na zniszczenie i wieczne potępienie. Z drugiej strony, Sara i Izaak reprezentują Prawo Ducha, czyli wolność duchową w Chrystusie, a w Nim wszystkich wybrańców, którym Bóg obiecał dziedzictwo życia wiecznego.

Dwa Prawa reprezentują więc dwa różne autorytety, czyli autorytet podążających za „ciałem” (z linii rodowej Izmaela) oraz autorytet podążających za Duchem (z linii rodowej Izaaka). Tak jak człowiek nie ma wpływu na swoje narodzenie, tak też nie ma wpływu na linię rodową swojego dziedzictwa, czyli na to, pod które Prawo podlega. Choć to z góry przesądzone, Boży gniew ukierunkowany jest szczególnie na tych, którzy twierdzą, że są w stanie zmienić bieg wydarzeń. Naturalnym biegiem wydarzeń jest narodzenie w formie „ciała”, czyli jako człowiek ziemski, co sprawia, że wszyscy podlegamy Prawu Śmierci i Szatanowi. Ten naturalny bieg wydarzeń zostaje zmieniony tylko poprzez Boga i tylko w stosunku do Jego wybrańców, czemu właśnie służy obietnica Boża. Obietnica Boża to nadprzyrodzony bieg wydarzeń, który następuje niezależnie od woli ludzi. Jak „ciało” zaprzecza „obietnicy”, tak Prawo zaprzecza Łasce. Pragnienie podlegania Prawu oznacza zniewolenie, co odnosi się nie tylko do charakteru samego Prawa, ale i do przeznaczenia tych „dzieci”, które reprezentują „dzieci niewolnicy”. To naturalne (spłodzone fizycznie) potomstwo Abrahama. Ponieważ Abraham, jako symbol Ojca, może być postrzegany na dwa sposoby – jako ojciec naturalny (Szatan) oraz jako Ojciec duchowy (Bóg), tak jak dwa różne Prawa, oznacza to, że możemy wyróżnić dwóch różnych ojców. Niewybrańcy, jako potomstwo naturalne (ziemskie, cielesne), czyli synowie Szatana, niejako sami się potępiają, podczas gdy wybrańcy Boży w Jezusie Chrystusie stają się duchowym potomstwem Abrahama. Z natury też urodzony według ciała prześladuje urodzonego według Ducha, tak jest i teraz (Ga 4:29), co szczególnie przekłada się na okres Wielkiego Ucisku, jednak ostatecznie niewolnica i jej syn zostają wypędzeni i odcięci od duchowego dziedzictwa Abrahama. Szatan bowiem nie może być dziedzicem wraz z Jezusem Bogiem (Ga 4:30).

Uczynki Prawa, których symbolem jest obrzezanie fizyczne, nie tylko zaprzeczają zasługom wiary, która jest darem Ducha, ale automatycznie pozbawiają wszelkich błogosławieństw ze strony Jezusa Chrystusa. Połączenie Prawa z Łaską, czyli nauka głoszona przez rzekomo nawróconych przez Łaskę fałszywych nauczycieli Pisma, jest w rzeczywistości stawianiem warunków Łasce, czyli zamianą Łaski w Prawo. Prawo bowiem wyznacza warunki niemożliwe do spełnienia, zatem głoszenie, że obrzezanie konieczne jest do zbawienia (Dz 15:1) oznacza, że tak pojęta „Łaska” nie przynosi żadnego zysku, czyli że w takim przypadku Chrystus na nic się nie przyda (Ga 5:1-2). Szukanie zbawienia w Prawie to szukanie zbawienia poprzez własne uczynki, a w rzeczywistości trwanie w niewoli Szatana. Stawia to buntownika w roli dłużnika, który ma obowiązek wypełnić całe Prawo (Ga 5:3), przy czym dłużnik nie ma mocy sprawczej, by tego dokonać, gdyż nie posiada Ducha Bożego, by wypełnić Prawo Ducha. Przy tym niewywiązanie się z nakazu wypełnienia Prawa czyni bezbożnika przeklętym. Wybierający Prawo wyrzeka się Łaski, a mówiąc dobitniej, szukanie usprawiedliwienia w Prawie oznacza „wypadnięcie z Łaski” (Ga 5:4). Sprawiedliwość wiary to zarazem nadzieja sprawiedliwości, w której trwają wybrańcy, którzy otrzymali Ducha (Ga 5:5). W wierze Chrystusa, to znaczy, pomiędzy tymi, którzy otrzymali Ducha, nie ma różnicy, czy ktoś jest Żydem, czy poganinem, obrzezanym, czy nieobrzezanym, bo zarówno jedni, jak i drudzy zostali zbawieni poprzez wiarę, która działa (pracuje) poprzez miłość (Boga; Ga 5:6). Innymi słowy, fizyczne przywileje, fizyczna interpretacja Prawa, w zestawieniu z wiarą Chrystusa są tylko martwymi uczynkami, przyrównanymi tu do biegu po nagrodę, która jest „dobra” wyłącznie w mniemaniu biegnącego. Bieg po zbawienie zostaje jednak utrudniony, a właściwie całkowicie zniweczony, z powodu braku trwania w Prawdzie, czyli zamiany Prawdy w kłamstwo (Ga 5:7). To objaw wydania niewybrańca przez Boga na potępienie. „Kamieniem potknięcia” jest brak Ducha Świętego, co sprawia, że z jednej strony Bóg odcina niewybrańca od Prawdy, a z drugiej niewybraniec jest pobudzany przez ducha kłamstwa, czyli ducha Szatana, co sprawia, że osiągnięcie Prawdy staje się tym bardziej niemożliwe. Jeżeli przez swoją naturę niewybraniec jest odcięty od Prawdy, to bez względu na to, co by nie zrobił, do Prawdy nie dojdzie ani Prawdy nie zrozumie, a tym bardziej w Prawdzie nie wytrwa. Bez Ducha Bożego nie ma Prawdy, bez Ducha nie ma posłuszeństwa. Tak jak w przypadku kłamstwa pozornie nieznaczny błąd pociąga za sobą kolejny, a ten kolejny, tak że w końcu całe ciasto zostanie „zakwaszone” (Ga 5:9), tak też niewybrańcy, których pociąga „kwas faryzeuszy”, czyli obłudnych wyznawców Boga (w tym pseudochrześcijan), jak i „kwas Heroda”, czyli Szatana, który jest duchem zwodniczym, ostatecznie zostają pochłonięci. Kłamstwo jest atakiem na Prawdę, przy czym Prawo staje się sprzymierzeńcem Szatana w prześladowaniu (osądzaniu) Chrystusa (co symbolizuje także przyjaźń Piłata i Heroda; Łk 23:12).
​

​Z definicji w Biblii nie ma czegoś takiego jak „częściowa Prawda”, a „częściowe kłamstwo” jest po prostu ordynarnym kłamstwem. Tak też jest w przypadku doktryny opartej na połączeniu Łaski z Prawem. Tego typu nauczanie to kłamstwo na temat Łaski, a wywyższanie Prawa do roli równorzędnej z Łaską to wywyższanie samego Prawa. Innymi słowy, jest to wywyższanie Szatana i jego aniołów (sługi), podających się za sługi sprawiedliwości. Fałszywi nauczyciele to prześladowcy nauki Chrystusa, to siejący zamęt, to siejący zgorszenie krzyża (Ga 5:10-11). Wyznawcy Prawa podważają pracę Chrystusa, którą jest złożona przez Niego ofiara zadośćuczynienia, natomiast wykonywanie własnej pracy w wyniku uznania zbawczej mocy Prawa jest równoważne z wyrokiem potępienia, wyrokiem spadającym na Szatana skazanego na wieczną niewolę. Jedną z głównych obiekcji faraona wobec wypuszczenia Żydów z niewoli egipskiej było odciągnięcie Żydów przez Mojżesza i Aarona od pracy (Wj 5:4). Wyjście z niewoli to uwolnienie od pracy, przy czym wyjście z niewoli odbywa się wyłącznie na drodze Łaski. Podżegający do wykonywania uczynków Prawa „wywracają Łaskę do góry nogami”, czyli zmieniają Prawdę na własną rękę. Takie podburzanie jest wyrazem ich odcięcia od Łaski, zarówno przez samych siebie, jak i przez Boga (Ga 5:12).

© 2013-2024 Daniel 12