DANIEL 12
  • WPROWADZENIE
  • O CZYM JEST BIBLIA? CZY DA SIĘ STREŚCIĆ JEJ PRZESŁANIE?
    • ​I. Przekaz fizyczny Biblii
    • ​II. Przekaz duchowy
    • III. Stworzenie świata w ujęciu duchowym
    • ​IV. Wieża Babel, Potop oraz Sodoma i Gomora w ujęciu duchowym
    • V. Czy Abraham był zalążkiem instytucji kościelnej?
    • VI. Czy wyprowadzenie Izraela z Egiptu było początkiem instytucji kościelnej?
    • VII. Nowy Testament w ujęciu duchowym
    • VIII. Separacja jako sedno planu zbawienia​
  • KSIĘGA DANIELA 12 ZAPOWIADA CZAS ZROZUMIENIA BIBLII
  • TŁUMACZENIA BIBLII
    • 1. Kilka przykładowych błędów w tłumaczeniu Biblii
    • 2. Konkordancje i Biblie interlinearne - dostęp do oryginału Biblii
    • 3. Przykład wykorzystania konkordancji
  • BIBLIA UKRYWA GŁĘBOKIE DUCHOWE ZNACZENIE
    • 1. Dwie ścieżki
    • 2. Pojęcie dobra i zła według człowieka i Boga
    • 3. Duchowa mądrość Boża a fizyczna mądrośc ludzka
  • BÓG I SZATAN
  • ANIOŁY I DEMONY
  • PRAWO A ŁASKA
    • 1. Natura grzechu – prawo natury
    • 2. Prawo Mojżesza
    • 3. Prawo jako wiedza o grzechu
    • 4. Obietnica dla Abrahama
    • 5. Spór pomiędzy apostołami o prawo
    • 6. Prawo znajduje nas grzesznikami
    • 7. Zacząwszy duchem, chcecie teraz kończyć ciałem?
    • 8. Na cóż więc prawo?
    • 9. Wychowanie i instruktaż poprzez prawo
    • 10. Narodziny z obietnicy a uczynki z prawa
    • 11. Prawo garncarza – wybór z góry
    • 12. Prawo a wiara i miłość
    • 13. Prawo a posłuszeństwo
    • 14. Łaska i uczynki to sprzeczność
    • 15. Żydzi a poganie
    • 16. Chrystus jako pierwociny zbawienia
    • 17. Pierwszy Adam i ostatni Adam
    • 18. Śmierć panująca od Adama do Mojżesza
    • 19. Chrzest duchowy
    • 20. Nie pozwól grzechowi panować w twoim śmiertelnym ciele
    • 21. Grzech to własna praca na zbawienie
    • 22. Związek małżeński – z Prawa czy z Łaski?
    • 23. Prawo jest grzechem czy jest święte?
    • 24. Umysł (Prawo Boże) a ciało (prawo grzechu)
    • 25. Ciało cielesne a duch cielesny
    • 26. Podobieństwo grzechu i umieranie w życiu
    • 27. Życie według ciała a życie według ducha
    • 28. Zmartwychwstanie fizyczne a zmartwychwstanie duchowe
    • 29. Adopcja do Królestwa Bożego
  • KONTROWERSJE WYNIKAJĄCE Z DOSŁOWNEGO ODBIORU BIBLII
    • 1. Wyłup sobie oko i obetnij rękę
    • 2. Czy Bóg to mówi ze względu na woły?
  • PRZYPOWIEŚCI W BIBLII
    • WSTĘP
    • 1. Syn Marnotrawny
    • 2. Wdowi grosz
    • 3. O pszenicy i chwaście
    • 4. Kto nie pracuje niech też nie je
    • 5. Korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy
    • 6. Proście, szukajcie i kołaczcie
  • KALENDARZ MIESIĘCZNY W BIBLII
  • POTOP ZA DNI NOEGO I KALENDARZ OD STWORZENIA​
    • 1. Sprzeczności wynikające z fizycznego rozumienia opisu Potopu a jego poprawność duchowa
    • 2. Data potopu w świetle kalendarza stworzenia
    • 3. Kalendarz 360-dniowy na tle innych kalendarzy
    • 4. 40 dni i 40 nocy >
      • 4.1. Pierwsze 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • ​4.2. Drugie 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • 4.3. 40 dni i 40 nocy Eliasza
      • 4.4. 40 dni i 40 nocy Jezusa
    • 5. Chrzest Jezusa
    • 6. Wydarzenia po chrzcie Chrystusa związane są z symboliką 40 dni i 40 nocy
    • 7. Data Ukrzyżowania i ustanowienia Eucharystii​
    • 8. Chronologia Potopu
    • 9. Zależności czasowe >
      • 9.1 Komentarz do zależności czasowych
    • Podsumowanie
  • GRZECH
    • 1. Nieczystość duchowa
    • 2. Odejście od dobra – definicja grzechu
    • 3. Pojęcie grzechu a zasady moralne
    • 4. Prawo grzechu i śmierci
    • 5. Kto jest bez grzechu, niech rzuci kamieniem
    • 6. Klasyfikacja grzechów
    • 7. Grzech śmiertelny i grzech powszedni
    • 8. Grzechy świadome i nieświadome
    • 9. Grzech ukryty
    • 10. Grzech niewybaczalny – przeciwko Duchowi Świętemu
    • 11. Siedem grzechów głównych
    • 12. Pięć grzechów
    • 13. Grzech kazirodztwa
    • 14. Grzechy języka
    • 15. Grzech wulgaryzmu
    • 16. Rozumienie grzechu przez kapłanów ziemskich
    • 17. Izrael i kościół jako obraz grzeszników
    • 18. Pułapka własnego programu zbawienia
    • 19. Modlitwa, wyznanie grzechów, pokuta
    • 20. Sakramenty kościelne a wymazanie grzechów
    • 21. Oczyszczenie z grzechów, chęć bycia lepszym
    • 22. Chrzest i wiara w walce z grzechem
    • 23. Dzieci, rodzice i współmałżonkowie a grzech
  • GRZECH PIERWORODNY
    • 1. Poczęcie w grzechu; grzech ludzkości
    • 2. Szatan a grzech
    • 3. Więź duchowa z Bogiem
    • 4. Więź duchowa z Szatanem
    • 5. Dwie moce duchowe
    • 6. Grzech wszedł na świat przez człowieka
    • 7. Pierwszy Adam i ostatni Adam
  • PREDESTYNACJA
  • CZYŃCIE SOBIE ZIEMIĘ PODDANĄ
  • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - wstęp
    • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - szczegóły
  • DEKALOG - DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ BOŻYCH
    • Dekalog - Wstęp
    • 1. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną
    • 2. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu
    • 3. Nie będziesz wzywał imienia Pana
    • 4. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
    • 5. Czcij ojca twego i matkę twoją
    • 6. Nie będziesz zabijał
    • 7. Nie będziesz cudzołożył
    • 8. Nie będziesz kradł
    • 9. Nie będziesz wydawał fałszywego świadectwa
    • 10. Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego
  • CZY JEZUS BYŁ FIZYCZNYM CZŁOWIEKIEM?
  • POBYT JEZUSA NA ZIEMI
  • A WY ZA KOGO MNIE UWAŻACIE? PRAWDZIWY A FAŁSZYWY MESJASZ
  • DROGA KRZYŻOWA
    • 1. Pan Jezus na śmierć skazany
    • 2. Pan Jezus bierze krzyż na ramiona swoje
    • 3. Pierwszy upadek Pana Jezusa
    • 4. Pan Jezus spotyka swą matkę
    • 5. Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi
    • 6. Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa
    • 7. Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi
    • 8. Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty
    • 9. Trzeci upadek Pana Jezusa
    • 10. Pan Jezus z szat obnażony
    • 11. Pan Jezus przybity do krzyża
    • 12. Pan Jezus umiera na krzyżu
    • 13. Pan Jezus zdjęty z krzyża
    • 14. Pan Jezus złożony do grobu
    • 15. Zmartwychwstanie Chrystusa
  • JUDASZ
  • SZABAT A DZIEŃ PAŃSKI
  • MODEL RODZINY
    • 1. Doskonałość stworzenia a doskonałość małżeństwa
    • 2. Związek jako „jedno ciało” i jego nierozerwalność
    • 3. Święta rodzina
    • 4. Monogamia i poligamia
    • 5. Nierząd i cudzołóstwo
    • 6. Małżeństwo z wyboru a małżeństwo z obcymi żonami
    • 7. Rozwody
    • 8. Komplementaryzm i egalitaryzm – rola męża i żony
    • 9. Biblia a naród
    • 10. Małżeństwo w kulturze chrześcijańskiej
    • 11. Sprzeczności i kontrowersje ze strony kościoła
    • 12. Status pierworodnego
    • 13. Bezżeństwo, owdowienie, osierocenie
    • 14. Obowiązki i odpowiedzialność rodziców
    • 15. Karcenie dzieci
  • MAŁŻEŃSTWO
  • IN VITRO, ADOPCJA, ANTYKONCEPCJA, ABORCJA I EUTANAZJA
    • 1. Bezpłodność i płodność – przekleństwo czy błogosławieństwo
    • 2. In vitro
    • 3. Kiedy zaczyna się życie: płód czy człowiek?
    • 4. Los zarodków
    • 5. Małżeństwo i prokreacja w imię miłości Bożej
    • 6. „Współpraca” człowieka z Bogiem
    • 7. Nieomylność kościoła. Eksperci duchowni. Naprotechnologia
    • 8. Adopcja a człowiek na zamówienie
    • 9. Przewodnik moralny a rozłam kościoła
    • 10. In vitro a spór moralny
    • 11. In vitro a spór społeczny
    • 12. Filozofia i etyka katolicka
    • 13. Antykoncepcja
    • 14. Aborcja
    • 15. Eutanazja i samobójstwo
    • 16. Nie zabijaj! – co znaczy być mordercą?
    • 17. Kościół a nauka
    • 18. Ewolucja poglądów kościoła
    • 19. Kto nie z nami, ten przeciwko nam
    • 20. Prawo Boże a sumienie
  • KAZIRODZTWO
  • HOMOSEKSUALNOŚĆ
  • (NIE)CZYSTY SEKS
  • SODOMA I GOMORA
  • CZY CZŁOWIEK JEST NIEŚMIERTELNY?
  • ŚMIERĆ, WSKRZESZENIE, REINKARNACJA
  • RELIGIA POKOJU CZY NIENAWIŚCI?
  • TRADYCJA PUŁAPKĄ
  • CZYŚCIEC
    • 1. Wiara Judy Machabejskiego w pośmiertne oczyszczenie z grzechów
    • 2. Znak Jonasza jako obraz czyśćca
    • 3. Odpuszczanie grzechów po śmierci w „tym wieku” albo w „przyszłym wieku”
    • 4. Oczyszczenie po śmierci lub oczyszczający i ocalający duszę ogień czyśćca
    • 5. Chłosta po śmierci
    • 6. Chrzest za zmarłych i miłosierdzie dla zmarłych
    • 7. Czyściec jako zwrot długu
    • 8. Nielitościwy dłużnik skazany na oddanie długu
    • 9. Czyściec jako kres wędrówki do życia wiecznego
    • 10. Możliwość wyjścia z otchłani
    • 11. Łono Abrahama
    • 12. Paruzja a czyściec
  • NAKAZ MISYJNY
  • DARMO DAWAJCIE – KOŚCIELNY BIZNES
  • PYTANIA I ODPOWIEDZI
  • KONTAKT
  • ENGLISH

16. Chrystus jako pierwociny zbawienia


        Twoje narzędzia:

Biblia
Biblia hebrajsko-polska i grecko-polska
Strong's

UWAGA:
Powyższe linki do tekstów biblijnych udostępniamy wyłącznie dla wygody czytelnika. Znajdują się one jednak na stronach innych, niezależnych od nas autorów, których poglądy i opinie należą wyłącznie do nich, a zespół Projektu Daniel 12 tych poglądów nie autoryzuje ani nie podziela. Autoryzujemy jedynie teksty opublikowane na niniejszej stronie.

Nawiązanie do Chrystusa jako „Pierwocin zbawienia” (Rz 11:16) w związku z ofiarą w postaci pierwocin (Biblia wyróżnia dwa hebrajskie słowa: reszit – „pierwszy z pierwocin” i bikkur – „pierwociny”) związane jest zarówno ze Świętem Paschy, jak i ze Świętem Pierwocin, czyli Świętem Pięćdziesiątnicy.

Sama symbolika Jezusa jako „pierwociny zbawienia” odnosi się do porządku w planie zbawienia, w którym Jezus jest pierwszym powstałym z martwych (1Kor 15:20, 23). Równocześnie identyfikuje ona Jezusa jako Ducha, jako Boga, jako „Alfę i Omegę”, czyli „Pierwszego i Ostatniego” w planie zbawienia. W przeciwieństwie do Jezusa Szatan jest „pierwszym i ostatnim” w odniesieniu do potępienia. Ponieważ zbawienie duszy przez Ducha jest „zadatkiem zbawienia ciała”, „pierwociny zbawienia” są także gwarancją kompletności (pełni) zbawienia, czyli ducha, duszy i ciała w ramach trzech programów zbawienia. Należy przy tym pamiętać, że symbolika „pierwszego i ostatniego” może także odnosić się do kontrastu pomiędzy Szatanem („pierwszym”) a Jezusem-Bogiem („ostatnim”), który odzwierciedla kontrast ludzkiej natury – niewybrańców (ducha Szatana) i zbawionych wybrańców (Ducha Świętego). W przypadku wybrańców, na mocy Ducha Świętego dokonana zostaje przemiana z „człowieka ziemskiego” w „Człowieka Niebieskiego”, czyli „nowe stworzenie” na obraz Boży (1Kor 15:49).

Zmartwychwstanie Chrystusa, a w Nim wybrańców, przedstawione jest na wzór „siania” tego, co „skażone”, „zhańbione”, „słabe” i „naturalne”, a zbierania tego, co „nieskażone”, „chwalebne”, „w mocy” i „duchowe” (1Kor 15:42-44).

Święto Paschy za czasów Jezusa jest oficjalnym sądem, który odbywa się na Żydach (pierwszym sądem na niewybrańcach), i końcem ery Izraela, zaś Święto Pięćdziesiątnicy to początek okresu Wczesnego Deszczu. Musimy jednak pamiętać, że początek okresu Wczesnego Deszczu to początek pierwszego programu zbawienia prawdziwych wybrańców podczas okresu nowotestamentowego a równocześnie moment wprowadzenia pod Prawo Śmierci niewybrańców, utożsamianych z zewnętrznymi (instytucjonalnymi) kościołami, na wzór Izraela, który na Górze Synaj otrzymał Prawo także w Dzień Pięćdziesiątnicy. Przypomnijmy raz jeszcze: ziemskie kościoły to symboliczna reprezentacja niewybrańców. Nie chodzi bynajmniej o sąd nad budynkami czy strukturami organizacyjnymi tych instytucji.

Położenie kościołów ziemskich, reprezentujących niewybrańców, było więc z góry przesądzone – zostały one przeznaczone na zgubę, podobnie jak ich poprzednik, ziemski Izrael, również reprezentujący niewybrańców. Ponieważ kościoły są obrazem równoległym do Izraela, tak jak dwunastu apostołów jest obrazem równoległym do dwunastu pokoleń Izraela, prawdziwymi Pierwocinami są Boży wybrańcy zbawieni podczas okresu Wczesnego Deszczu, czyli w czasie ery kościołów (Ap 7:1-8, 14:1-5). Niewybrańcy okresu Wczesnego Deszczu to z kolei ci, którzy związani są z symboliczną Judeą, których kresem jest „ohyda spustoszenia” w miejscu świętym, czyli w kościołach. W okresie Wielkiego Ucisku (Mt 24:15-22), kiedy kościoły stają się synagogą Szatana (Ap 2 i Ap 3), następuje zdemaskowanie niewybrańców a równocześnie przejście zbawienia w fazę okresu Późnego Deszczu. Przemiana „pogan” w „pełnię pogan” (w kontekście zbawienia „pogan” jako wybrańców i sądu nad „poganami” jako niewybrańcami) nazywana jest „tajemnicą” (Rz 11:25; Ef 3:1-11), którą zrozumie tylko „mądry”, czyli zbawiony wybraniec (Mt 24:15). Ów „mądry” pojmie także, kiedy nastąpi czas tej przemiany (Dn 12:10-12).

Wcześniej wiedza o Bożym planie była zakryta, a było tak dlatego, że była ona przeznaczona dla wybrańców, którzy pojawią się później (J 13:7), czyli w okresie Późnego Deszczu, który symbolizowany jest przez Drugą Paschę (Paschę drugiego miesiąca), połączoną z ceremoniałem (symboliką) obmycia stóp. To także „tajemnica bezbożności” (2 Tes 2:7), czyli moment identyfikacji „Niegodziwca”, „człowieka grzechu” i „syna zatracenia”, którym jest Szatan zasiadający w kościołach (2 Tes 2:3-4). Pozostawienie Żydów w ciemności Prawa jest obrazem równoległym do zniszczenia świątyni symbolizującej kościoły fizyczne, czyli do sądu nad królestwem Szatana w okresie Wielkiego Ucisku, kiedy to niewybrańcy zostają wydani na „nieczystość przez pożądanie ich własnych serc” (Rz 2:24), na „hańbę ich ciał” (Rz 2:24), na „nikczemne umysły” (Rz 2:28), na „działanie na nich oszustwa” (2 Tes 2:10). „Hańba ciał” wiąże się z drugim sądem nad niewybrańcami (przeklętymi „poganami”), kiedy to kościoły (na wzór Izraela) stają się obrazem „martwych ciał”, których dotknięcie, według Prawa, oznaczało „nieczystość” (co z kolei nawiązuje do Drugiej Paschy; Lb 9:6-14) i które stały się „pożywieniem dla ptaków nieczystych” i „siedliskiem duchów nieczystych”. Nietrwający w bojaźni poganie (Rz 11:20) pozostają odcięci od poznania tajemnicy Bożej przeznaczonej dla tych, którzy czują szczerą bojaźń (polskie tłumaczenie niedokładne; Ps 25:14).

Pojednanie z Bogiem przez Jezusa (Rdz 5:10) zakorzenione jest w owocach Jego zmartwychwstania, w owocach Ducha, który jest darem Bożym (Łaską Bożą). „Owoce Ducha” są obrazowane przez symboliczne owoce pochodzące z plonów, które Izrael miał składać Bogu podczas obchodów trzech obowiązkowych świąt: Paschy (Przaśników), Tygodni (Pięćdziesiątnicy) oraz Namiotów (słowa: reszit, bikkur i tabua, czyli: „pierwszy z pierwocin”, „pierwociny” i „wzrost”).

Brak Ducha sprawia, że do momentu zbawienia wybrańcy są bez siły Ducha, czyli są „słabi” (Rz 5:6), a ktoś „słaby”, czyli niezbawiony, podlega pod słabe Prawo (Hbr 7:18-19), czyli pod Prawo Śmierci. Prawo Śmierci wskazuje więc na słabość skutkującą śmiercią. Ze względu na brak Ducha, przed zbawieniem wybrańcy są „bezbożnikami”, czyli „grzesznikami” (Rz 5:8), a zatem „wrogami” (Rz 5:10), za których Chrystus umarł zgodnie z harmonogramem Bożego planu (Rz 5:6). Usprawiedliwienie przez Krew (przez Ducha Bożego) to zbawienie wybrańców od gniewu (Rz 5:10), czyli wybawienie spod Prawa Śmierci, wybawienie spod pana śmierci (Szatana) przez życie (Ducha) Jezusa Chrystusa. Następstwem śmierci jest „piekło”, które jest obrazem wiecznego potępienia, na które przeznaczeni są niewybrańcy. Śmierć i Piekło (Otchłań) „jadą na jednym koniu” (Ap 6:8), co oznacza, że reprezentują jednego ducha (Szatana). Następstwem pojednania poprzez ofiarę (działanie) Chrystusa (Słowa Bożego) i interwencję Ducha jest życie wieczne. Grzech i śmierć są następstwem działania „Pierwszego Adama”, czyli naszej pierwszej duchowej natury, sterowanej przez Szatana, a sprawiedliwość i życie są efektem działania „Ostatniego Adama” (Drugiego Człowieka), czyli ostatecznej duchowej natury zbawionego wybrańca (1Kor 15:45, 47).

© 2013-2024 Daniel 12