DANIEL 12
  • WPROWADZENIE
  • O CZYM JEST BIBLIA? CZY DA SIĘ STREŚCIĆ JEJ PRZESŁANIE?
    • ​I. Przekaz fizyczny Biblii
    • ​II. Przekaz duchowy
    • III. Stworzenie świata w ujęciu duchowym
    • ​IV. Wieża Babel, Potop oraz Sodoma i Gomora w ujęciu duchowym
    • V. Czy Abraham był zalążkiem instytucji kościelnej?
    • VI. Czy wyprowadzenie Izraela z Egiptu było początkiem instytucji kościelnej?
    • VII. Nowy Testament w ujęciu duchowym
    • VIII. Separacja jako sedno planu zbawienia​
  • KSIĘGA DANIELA 12 ZAPOWIADA CZAS ZROZUMIENIA BIBLII
  • TŁUMACZENIA BIBLII
    • 1. Kilka przykładowych błędów w tłumaczeniu Biblii
    • 2. Konkordancje i Biblie interlinearne - dostęp do oryginału Biblii
    • 3. Przykład wykorzystania konkordancji
  • BIBLIA UKRYWA GŁĘBOKIE DUCHOWE ZNACZENIE
    • 1. Dwie ścieżki
    • 2. Pojęcie dobra i zła według człowieka i Boga
    • 3. Duchowa mądrość Boża a fizyczna mądrośc ludzka
  • BÓG I SZATAN
  • ANIOŁY I DEMONY
  • PRAWO A ŁASKA
    • 1. Natura grzechu – prawo natury
    • 2. Prawo Mojżesza
    • 3. Prawo jako wiedza o grzechu
    • 4. Obietnica dla Abrahama
    • 5. Spór pomiędzy apostołami o prawo
    • 6. Prawo znajduje nas grzesznikami
    • 7. Zacząwszy duchem, chcecie teraz kończyć ciałem?
    • 8. Na cóż więc prawo?
    • 9. Wychowanie i instruktaż poprzez prawo
    • 10. Narodziny z obietnicy a uczynki z prawa
    • 11. Prawo garncarza – wybór z góry
    • 12. Prawo a wiara i miłość
    • 13. Prawo a posłuszeństwo
    • 14. Łaska i uczynki to sprzeczność
    • 15. Żydzi a poganie
    • 16. Chrystus jako pierwociny zbawienia
    • 17. Pierwszy Adam i ostatni Adam
    • 18. Śmierć panująca od Adama do Mojżesza
    • 19. Chrzest duchowy
    • 20. Nie pozwól grzechowi panować w twoim śmiertelnym ciele
    • 21. Grzech to własna praca na zbawienie
    • 22. Związek małżeński – z Prawa czy z Łaski?
    • 23. Prawo jest grzechem czy jest święte?
    • 24. Umysł (Prawo Boże) a ciało (prawo grzechu)
    • 25. Ciało cielesne a duch cielesny
    • 26. Podobieństwo grzechu i umieranie w życiu
    • 27. Życie według ciała a życie według ducha
    • 28. Zmartwychwstanie fizyczne a zmartwychwstanie duchowe
    • 29. Adopcja do Królestwa Bożego
  • KONTROWERSJE WYNIKAJĄCE Z DOSŁOWNEGO ODBIORU BIBLII
    • 1. Wyłup sobie oko i obetnij rękę
    • 2. Czy Bóg to mówi ze względu na woły?
  • PRZYPOWIEŚCI W BIBLII
    • WSTĘP
    • 1. Syn Marnotrawny
    • 2. Wdowi grosz
    • 3. O pszenicy i chwaście
    • 4. Kto nie pracuje niech też nie je
    • 5. Korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy
    • 6. Proście, szukajcie i kołaczcie
  • KALENDARZ MIESIĘCZNY W BIBLII
  • POTOP ZA DNI NOEGO I KALENDARZ OD STWORZENIA​
    • 1. Sprzeczności wynikające z fizycznego rozumienia opisu Potopu a jego poprawność duchowa
    • 2. Data potopu w świetle kalendarza stworzenia
    • 3. Kalendarz 360-dniowy na tle innych kalendarzy
    • 4. 40 dni i 40 nocy >
      • 4.1. Pierwsze 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • ​4.2. Drugie 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • 4.3. 40 dni i 40 nocy Eliasza
      • 4.4. 40 dni i 40 nocy Jezusa
    • 5. Chrzest Jezusa
    • 6. Wydarzenia po chrzcie Chrystusa związane są z symboliką 40 dni i 40 nocy
    • 7. Data Ukrzyżowania i ustanowienia Eucharystii​
    • 8. Chronologia Potopu
    • 9. Zależności czasowe >
      • 9.1 Komentarz do zależności czasowych
    • Podsumowanie
  • GRZECH
    • 1. Nieczystość duchowa
    • 2. Odejście od dobra – definicja grzechu
    • 3. Pojęcie grzechu a zasady moralne
    • 4. Prawo grzechu i śmierci
    • 5. Kto jest bez grzechu, niech rzuci kamieniem
    • 6. Klasyfikacja grzechów
    • 7. Grzech śmiertelny i grzech powszedni
    • 8. Grzechy świadome i nieświadome
    • 9. Grzech ukryty
    • 10. Grzech niewybaczalny – przeciwko Duchowi Świętemu
    • 11. Siedem grzechów głównych
    • 12. Pięć grzechów
    • 13. Grzech kazirodztwa
    • 14. Grzechy języka
    • 15. Grzech wulgaryzmu
    • 16. Rozumienie grzechu przez kapłanów ziemskich
    • 17. Izrael i kościół jako obraz grzeszników
    • 18. Pułapka własnego programu zbawienia
    • 19. Modlitwa, wyznanie grzechów, pokuta
    • 20. Sakramenty kościelne a wymazanie grzechów
    • 21. Oczyszczenie z grzechów, chęć bycia lepszym
    • 22. Chrzest i wiara w walce z grzechem
    • 23. Dzieci, rodzice i współmałżonkowie a grzech
  • GRZECH PIERWORODNY
    • 1. Poczęcie w grzechu; grzech ludzkości
    • 2. Szatan a grzech
    • 3. Więź duchowa z Bogiem
    • 4. Więź duchowa z Szatanem
    • 5. Dwie moce duchowe
    • 6. Grzech wszedł na świat przez człowieka
    • 7. Pierwszy Adam i ostatni Adam
  • PREDESTYNACJA
  • CZYŃCIE SOBIE ZIEMIĘ PODDANĄ
  • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - wstęp
    • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - szczegóły
  • DEKALOG - DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ BOŻYCH
    • Dekalog - Wstęp
    • 1. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną
    • 2. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu
    • 3. Nie będziesz wzywał imienia Pana
    • 4. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
    • 5. Czcij ojca twego i matkę twoją
    • 6. Nie będziesz zabijał
    • 7. Nie będziesz cudzołożył
    • 8. Nie będziesz kradł
    • 9. Nie będziesz wydawał fałszywego świadectwa
    • 10. Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego
  • CZY JEZUS BYŁ FIZYCZNYM CZŁOWIEKIEM?
  • POBYT JEZUSA NA ZIEMI
  • A WY ZA KOGO MNIE UWAŻACIE? PRAWDZIWY A FAŁSZYWY MESJASZ
  • DROGA KRZYŻOWA
    • 1. Pan Jezus na śmierć skazany
    • 2. Pan Jezus bierze krzyż na ramiona swoje
    • 3. Pierwszy upadek Pana Jezusa
    • 4. Pan Jezus spotyka swą matkę
    • 5. Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi
    • 6. Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa
    • 7. Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi
    • 8. Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty
    • 9. Trzeci upadek Pana Jezusa
    • 10. Pan Jezus z szat obnażony
    • 11. Pan Jezus przybity do krzyża
    • 12. Pan Jezus umiera na krzyżu
    • 13. Pan Jezus zdjęty z krzyża
    • 14. Pan Jezus złożony do grobu
    • 15. Zmartwychwstanie Chrystusa
  • JUDASZ
  • SZABAT A DZIEŃ PAŃSKI
  • MODEL RODZINY
    • 1. Doskonałość stworzenia a doskonałość małżeństwa
    • 2. Związek jako „jedno ciało” i jego nierozerwalność
    • 3. Święta rodzina
    • 4. Monogamia i poligamia
    • 5. Nierząd i cudzołóstwo
    • 6. Małżeństwo z wyboru a małżeństwo z obcymi żonami
    • 7. Rozwody
    • 8. Komplementaryzm i egalitaryzm – rola męża i żony
    • 9. Biblia a naród
    • 10. Małżeństwo w kulturze chrześcijańskiej
    • 11. Sprzeczności i kontrowersje ze strony kościoła
    • 12. Status pierworodnego
    • 13. Bezżeństwo, owdowienie, osierocenie
    • 14. Obowiązki i odpowiedzialność rodziców
    • 15. Karcenie dzieci
  • MAŁŻEŃSTWO
  • IN VITRO, ADOPCJA, ANTYKONCEPCJA, ABORCJA I EUTANAZJA
    • 1. Bezpłodność i płodność – przekleństwo czy błogosławieństwo
    • 2. In vitro
    • 3. Kiedy zaczyna się życie: płód czy człowiek?
    • 4. Los zarodków
    • 5. Małżeństwo i prokreacja w imię miłości Bożej
    • 6. „Współpraca” człowieka z Bogiem
    • 7. Nieomylność kościoła. Eksperci duchowni. Naprotechnologia
    • 8. Adopcja a człowiek na zamówienie
    • 9. Przewodnik moralny a rozłam kościoła
    • 10. In vitro a spór moralny
    • 11. In vitro a spór społeczny
    • 12. Filozofia i etyka katolicka
    • 13. Antykoncepcja
    • 14. Aborcja
    • 15. Eutanazja i samobójstwo
    • 16. Nie zabijaj! – co znaczy być mordercą?
    • 17. Kościół a nauka
    • 18. Ewolucja poglądów kościoła
    • 19. Kto nie z nami, ten przeciwko nam
    • 20. Prawo Boże a sumienie
  • KAZIRODZTWO
  • HOMOSEKSUALNOŚĆ
  • (NIE)CZYSTY SEKS
  • SODOMA I GOMORA
  • CZY CZŁOWIEK JEST NIEŚMIERTELNY?
  • ŚMIERĆ, WSKRZESZENIE, REINKARNACJA
  • RELIGIA POKOJU CZY NIENAWIŚCI?
  • TRADYCJA PUŁAPKĄ
  • CZYŚCIEC
    • 1. Wiara Judy Machabejskiego w pośmiertne oczyszczenie z grzechów
    • 2. Znak Jonasza jako obraz czyśćca
    • 3. Odpuszczanie grzechów po śmierci w „tym wieku” albo w „przyszłym wieku”
    • 4. Oczyszczenie po śmierci lub oczyszczający i ocalający duszę ogień czyśćca
    • 5. Chłosta po śmierci
    • 6. Chrzest za zmarłych i miłosierdzie dla zmarłych
    • 7. Czyściec jako zwrot długu
    • 8. Nielitościwy dłużnik skazany na oddanie długu
    • 9. Czyściec jako kres wędrówki do życia wiecznego
    • 10. Możliwość wyjścia z otchłani
    • 11. Łono Abrahama
    • 12. Paruzja a czyściec
  • NAKAZ MISYJNY
  • DARMO DAWAJCIE – KOŚCIELNY BIZNES
  • PYTANIA I ODPOWIEDZI
  • KONTAKT
  • ENGLISH

7. Pierwszy Adam i ostatni Adam


        Twoje narzędzia:

Biblia
Biblia hebrajsko-polska i grecko-polska
Strong's

UWAGA:
Powyższe linki do tekstów biblijnych udostępniamy wyłącznie dla wygody czytelnika. Znajdują się one jednak na stronach innych, niezależnych od nas autorów, których poglądy i opinie należą wyłącznie do nich, a zespół Projektu Daniel 12 tych poglądów nie autoryzuje ani nie podziela. Autoryzujemy jedynie teksty opublikowane na niniejszej stronie.

W zasadzie wszyscy eksperci i teologowie kościelni twierdzą, że „grzech” i „śmierć” spadły na wszystkich ludzi przez „jednego człowieka”, którego rozumieją jako samą Ewę lub Adama i Ewę, jako parę (Rz 5:12). W rzeczywistości słowa te nie dotyczą człowieka, lecz Szatana. Jest tak dlatego, że w języku Biblii zarówno Bóg, jak i Szatan często są antropomorfizowani, czyli przedstawiani jako „ludzie”. Na przykład w Starym Testamencie bardzo częstym symbolem Szatana byli królowie Egiptu i Babilonu. Musimy więc zrozumieć, że „grzech” i „śmierć” mogą na cały świat przyjść jedynie za sprawą Szatana, a dokładniej, za sprawą jego ducha. Można zatem powiedzieć, że na świat przyszła „śmierć” (czyli duch Szatana albo duch śmierci) i w związku z tym „wszyscy zgrzeszyli”. Ponieważ jednak jest to sformułowanie dość niewygodne, ludzie szukają „luki” lub „usprawiedliwienia” dla niektórych, na przykład dla niemowląt czy chrześcijan, rozumianych jako członkowie określonej instytucji kościelnej. Niektórzy twierdzą, że kolejne wersety w opisie stworzenia dowodzą, że owo „przyjście śmierci” oznaczało jedynie, że istnieje pewne potencjalne zagrożenie śmiercią, a nie, że chodzi tu o śmierć duchową każdego człowieka. Potwierdzeniem tej tezy mają być rzekomo wersety wskazujące, że przez „upadek jednego człowieka umarło wielu”, czyli że wielu stało się „grzesznikami”, oraz że „dzięki Łasce Bożej wielu dostąpi usprawiedliwienia” (polskie tłumaczenie: „wszyscy”; Rz 5:15, 19). Pierwsze zdanie, mówiące o tym, że przyjście śmierci spowodowało „śmierć wszystkich” (Rz 5:12), jednoznacznie wskazuje, że chodzi tu rzeczywiście o wszystkich. Z jednej strony mamy więc słowo „wszyscy”, a z drugiej słowo „wielu”. Jak to rozumieć? Chodzi o to, że przez „grzech” (przez ducha Szatana) „wszyscy zgrzeszyli”, to znaczy zarówno wybrańcy, jak i niewybrańcy. Natomiast dzięki Łasce, zbawienia dostąpiło „wielu”, to znaczy, dostąpili go wybrańcy, a „wielu” innych Łaski nie dostąpiło. Owi „wszyscy” dzielą się więc na dwie grupy, obie określane jako „wielu”, z czego jedna grupa to wybrańcy, a druga – niewybrańcy. Oznacza to, że „grzech”, czyli Szatan, wszedł w każdego człowieka, lecz na stałe pozostał tylko w niewybrańcach, w przypadku których zakrólowała „śmierć”. Pogląd ten potwierdzają kolejne wersety, w których to wybrańcy i niewybrańcy nazywani są „wszystkimi”.

Zatem „przestępstwo jednego” (Szatana) sprowadza na wszystkich (niewybrańców i niezbawionych jeszcze wybrańców) wyrok potępiający, natomiast przez „czyn sprawiedliwy Jednego” (Jezusa-Boga) wszyscy (wybrańcy) otrzymują usprawiedliwienie na życie wieczne. Przekładając to na język przesłania duchowego, duch Szatana (metaforyczne „przestępstwo”) jest obecny we wszystkich ludziach od samego ich poczęcia, co sprawia, że są oni przez Ducha Bożego potępieni, a Duch Boży (metaforyczny „czyn sprawiedliwy”) wstępuje w dusze wybrańców, rugując z nich ducha Szatana, co sprawia, że wybrańcy stają się częścią wiecznego Ducha (metaforycznego „Królestwa Bożego”).
Tak więc „przestępcą” jest Szatan, a „sprawcą czynu sprawiedliwego” – Chrystus. Szatan jest sprawcą „grzechu” (obrazującego złego ducha), a Chrystus – „czynu sprawiedliwego” (obrazującego Ducha Świętego). Ponieważ wyrażenie „czyn sprawiedliwy” odnosi się do Chrystusa (Ducha Bożego), w kwestii zbawienia nie ma w związku z tym żadnych pośredników, zamienników, sakramentów ani praw. Jest tylko Bóg.

Niebezpieczeństwo polega na tym, że w powszechnym mniemaniu Szatan uosabia zło fizyczne (np. choroby, katastrofy itp.) lub moralne (np. krzywdy ludzkie, zbrodnie itp.), przez co całkowicie tracimy zrozumienie biblijnego pojęcia „grzechu”. Ludzie bowiem utożsamiają „grzech” z pojedynczym czynem niemoralnym, sprzecznym z prawem usankcjonowanym przez konsensus etyczny i moralny, podczas gdy w rzeczywistości biblijny termin „grzech” określa ducha Szatana, który nieustannie stoi w sprzeczności z Prawem Ducha. Nie mając zatem zdolności odczytania duchowego przesłania Biblii, czyli Prawa Ducha, nie mamy pojęcia na temat istoty grzechu.

Co ciekawe, grzech w teologii kościelnej określany jako „grzech pierworodny”, czy nawet „grzech adamowy”, i uważany za „grzech wszystkich ludzi świata” jest wyrazem ludzkiego pragnienia, by uniezależnić własną wolę od woli Bożej. Jednak wola człowieka sama w sobie nie jest przyczyną jego „grzechu”. Wola człowieka została bowiem zmanipulowana przez wolę Szatana (Węża), który posiada duchową supremację nad człowiekiem. Szatana nie wolno nam traktować jako siły zewnętrznej, podległej człowiekowi, gdyż postać Węża jest tu jedynie metaforą. W rzeczywistości duch Szatana jest ściśle zintegrowany z duszą człowieka, dopóki (wyłącznie w przypadku wybrańców) nie zostanie on z niej wyrugowany przez Ducha Bożego. Skoro mamy dwóch Adamów, to znaczy, „Pierwszego Adama” i „Ostatniego Adama”, a z „Ostatnim Adamem” Biblia identyfikuje Chrystusa, to „Pierwszy Adam”, przez którego „grzech wszedł na świat”, jest obrazem Szatana (1 Kor 15:45, Rz 5:12-14). Używając kolejnych metafor, Biblia stwierdza, że „Pierwszy Adam” jest „ziemski”, będąc źródłem „miłości do tego świata” („miłości ducha tego świata”), a „Ostatni Adam” jest duchowy, będąc źródłem „miłości Bożej” („owocu Ducha Świętego”).

W innym biblijnym obrazie „Pierwszy Adam” to „ciało” (metafora ducha Szatana), które kontrastowane jest z „Ostatnim Adamem” czyli „duchem” (Duchem Bożym). Dlatego „pójście za głosem swojego ciała” nie oznacza własnego wyboru (może być co najwyżej złudzeniem własnej woli), lecz określa bezwolne wypełnianie duchowej woli Szatana. Stąd Słowo Boże często wspomina o służeniu Bogu „całym sercem i całą duszą”, a metafora ta oznacza po prostu posiadanie w swojej duszy Ducha Bożego. Człowiek nie może podążać za „żądzami swojego własnego serca”, ani za „swoimi oczami” (Lb 15:39), gdyż wyrażenia takie jak „własne serce” i „własne oczy” są metaforami symbolizującymi ducha Szatana. To właśnie dlatego czytamy, że wybrańcom Bóg musi dać „nowe serce i nowego ducha” (Ez 36:26-27) oraz „oczy”, które pozwalają mu „widzieć” duchowo (Mt 13:15-16).

Należy więc podkreślić, że wyrażenie „walka duchowa” nie odnosi się do jakiejś mentalnej „walki” prowadzonej przez nas samych w naszym wnętrzu lecz do walki Boga z Szatanem, a raczej do sterowania Szatanem przez Boga. Nie polega to, oczywiście, na obecności w duszy człowieka dwóch duchów jednocześnie lecz na obecności albo ducha Szatana, albo Ducha Bożego. Duch Boży zawsze wstępuje tylko w wybrańca i zawsze jako „ostatni” (stąd: „Ostatni Adam”), czyli „drugi” („Drugi Adam”). Usunięcie ducha Szatana („Pierwszego Adama”) z duszy wybrańca sprawia, że Duch Boży także otrzymuje miano „pierwszego”, w sensie „jedynego”. W tym znaczeniu Jezus jest „Pierwszym i Ostatnim”, „Alfą i Omegą”.

Każdy człowiek zaczyna jako „Pierwszy Adam”, jako „stare stworzenie”. Własna „zła natura” duchowa człowieka, która jest źródłem „grzechu” i która jest „grzechem”, to natura „Pierwszego Adama”. Zło duchowe mieszkające w człowieku, czyli „grzech”, duchowo czyni więc to, „czego człowiek (wybraniec) nie chce” (Rz 7:18-20). Człowiek niezbawiony (docelowo niewybraniec) „nie chce służyć Bogu”, bo tego robić nie może, a jest tak dlatego, że jest w pełni przekonany, że czcząc Szatana, czci właśnie Boga.
​

Czytamy też, że człowiek „chce czynić dobro”, a „narzuca mu się zło”, co Biblia nazywa „prawem jego członków” (Rz 7:21), albo „ciałem”. Człowiek naturalny (a dotyczy to także każdego wybrańca przed zbawieniem) „chce czynić dobro”, ale zgodnie z własnym przekonaniem, to znaczy, poprzez posłuszeństwo „prawu grzechu i śmierci”, co wyraża się w tym, że usiłuje dochować wierności aktualnie obowiązującemu kościelnemu kodeksowi etyczno-moralnemu. Tymczasem owo „prawo” jest identyfikacją „grzechu” i skazuje człowieka na „śmierć” (wieczną). „Prawo grzechu i śmierci” zostało bowiem stworzone jako pułapka dla „Pierwszego Adama”, w którą w konsekwencji wpada także każdy człowiek. „Prawo grzechu i śmierci” utożsamia ducha Szatana i jest jego samosądem. Każdy człowiek (a docelowo każdy niewybraniec) jest członkiem królestwa Szatana, członkiem „ciała (ducha) Szatana”, w kontraście do wybrańców i Królestwa Bożego – członków „Ciała (Ducha) Bożego”. „Grzech” (czyli duch Szatana), lub inaczej, „bycie ziemskim” jest przeciwieństwem „bycia duchowym”. Czytamy, że człowiek „podąża drogą swego serca” (Iz 57:17), że „serce człowieka jest zdradliwsze niż wszystko inne i niepoprawne” (Jr 17:9), że „zatwardziałość serca” związana z „umysłem pogrążonym w mroku” jest przyczyną wszelkiego rodzaju „grzechów nieczystych” (Ef 4:18-19). Oczywiście, wyrażenie „zatwardziałość serca” jest metaforą, która oznacza obecność ducha nieczystego, za którą idzie głoszenie nauki o Chrystusie w duchu fałszu, a także brak możliwości duchowej przemiany z „dawnego człowieka” (Ef 4:20-24). Można więc powiedzieć, że jedynym dostępnym nam obecnie kryterium identyfikacji „obcego ducha” w człowieku jest jego „niewiedza duchowa”, a dokładniej, brak „wiedzy duchowej”.

© 2013-2024 Daniel 12