DANIEL 12
  • WPROWADZENIE
  • O CZYM JEST BIBLIA? CZY DA SIĘ STREŚCIĆ JEJ PRZESŁANIE?
    • ​I. Przekaz fizyczny Biblii
    • ​II. Przekaz duchowy
    • III. Stworzenie świata w ujęciu duchowym
    • ​IV. Wieża Babel, Potop oraz Sodoma i Gomora w ujęciu duchowym
    • V. Czy Abraham był zalążkiem instytucji kościelnej?
    • VI. Czy wyprowadzenie Izraela z Egiptu było początkiem instytucji kościelnej?
    • VII. Nowy Testament w ujęciu duchowym
    • VIII. Separacja jako sedno planu zbawienia​
  • KSIĘGA DANIELA 12 ZAPOWIADA CZAS ZROZUMIENIA BIBLII
  • TŁUMACZENIA BIBLII
    • 1. Kilka przykładowych błędów w tłumaczeniu Biblii
    • 2. Konkordancje i Biblie interlinearne - dostęp do oryginału Biblii
    • 3. Przykład wykorzystania konkordancji
  • BIBLIA UKRYWA GŁĘBOKIE DUCHOWE ZNACZENIE
    • 1. Dwie ścieżki
    • 2. Pojęcie dobra i zła według człowieka i Boga
    • 3. Duchowa mądrość Boża a fizyczna mądrośc ludzka
  • BÓG I SZATAN
  • ANIOŁY I DEMONY
  • PRAWO A ŁASKA
    • 1. Natura grzechu – prawo natury
    • 2. Prawo Mojżesza
    • 3. Prawo jako wiedza o grzechu
    • 4. Obietnica dla Abrahama
    • 5. Spór pomiędzy apostołami o prawo
    • 6. Prawo znajduje nas grzesznikami
    • 7. Zacząwszy duchem, chcecie teraz kończyć ciałem?
    • 8. Na cóż więc prawo?
    • 9. Wychowanie i instruktaż poprzez prawo
    • 10. Narodziny z obietnicy a uczynki z prawa
    • 11. Prawo garncarza – wybór z góry
    • 12. Prawo a wiara i miłość
    • 13. Prawo a posłuszeństwo
    • 14. Łaska i uczynki to sprzeczność
    • 15. Żydzi a poganie
    • 16. Chrystus jako pierwociny zbawienia
    • 17. Pierwszy Adam i ostatni Adam
    • 18. Śmierć panująca od Adama do Mojżesza
    • 19. Chrzest duchowy
    • 20. Nie pozwól grzechowi panować w twoim śmiertelnym ciele
    • 21. Grzech to własna praca na zbawienie
    • 22. Związek małżeński – z Prawa czy z Łaski?
    • 23. Prawo jest grzechem czy jest święte?
    • 24. Umysł (Prawo Boże) a ciało (prawo grzechu)
    • 25. Ciało cielesne a duch cielesny
    • 26. Podobieństwo grzechu i umieranie w życiu
    • 27. Życie według ciała a życie według ducha
    • 28. Zmartwychwstanie fizyczne a zmartwychwstanie duchowe
    • 29. Adopcja do Królestwa Bożego
  • KONTROWERSJE WYNIKAJĄCE Z DOSŁOWNEGO ODBIORU BIBLII
    • 1. Wyłup sobie oko i obetnij rękę
    • 2. Czy Bóg to mówi ze względu na woły?
  • PRZYPOWIEŚCI W BIBLII
    • WSTĘP
    • 1. Syn Marnotrawny
    • 2. Wdowi grosz
    • 3. O pszenicy i chwaście
    • 4. Kto nie pracuje niech też nie je
    • 5. Korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy
    • 6. Proście, szukajcie i kołaczcie
  • KALENDARZ MIESIĘCZNY W BIBLII
  • POTOP ZA DNI NOEGO I KALENDARZ OD STWORZENIA​
    • 1. Sprzeczności wynikające z fizycznego rozumienia opisu Potopu a jego poprawność duchowa
    • 2. Data potopu w świetle kalendarza stworzenia
    • 3. Kalendarz 360-dniowy na tle innych kalendarzy
    • 4. 40 dni i 40 nocy >
      • 4.1. Pierwsze 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • ​4.2. Drugie 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • 4.3. 40 dni i 40 nocy Eliasza
      • 4.4. 40 dni i 40 nocy Jezusa
    • 5. Chrzest Jezusa
    • 6. Wydarzenia po chrzcie Chrystusa związane są z symboliką 40 dni i 40 nocy
    • 7. Data Ukrzyżowania i ustanowienia Eucharystii​
    • 8. Chronologia Potopu
    • 9. Zależności czasowe >
      • 9.1 Komentarz do zależności czasowych
    • Podsumowanie
  • GRZECH
    • 1. Nieczystość duchowa
    • 2. Odejście od dobra – definicja grzechu
    • 3. Pojęcie grzechu a zasady moralne
    • 4. Prawo grzechu i śmierci
    • 5. Kto jest bez grzechu, niech rzuci kamieniem
    • 6. Klasyfikacja grzechów
    • 7. Grzech śmiertelny i grzech powszedni
    • 8. Grzechy świadome i nieświadome
    • 9. Grzech ukryty
    • 10. Grzech niewybaczalny – przeciwko Duchowi Świętemu
    • 11. Siedem grzechów głównych
    • 12. Pięć grzechów
    • 13. Grzech kazirodztwa
    • 14. Grzechy języka
    • 15. Grzech wulgaryzmu
    • 16. Rozumienie grzechu przez kapłanów ziemskich
    • 17. Izrael i kościół jako obraz grzeszników
    • 18. Pułapka własnego programu zbawienia
    • 19. Modlitwa, wyznanie grzechów, pokuta
    • 20. Sakramenty kościelne a wymazanie grzechów
    • 21. Oczyszczenie z grzechów, chęć bycia lepszym
    • 22. Chrzest i wiara w walce z grzechem
    • 23. Dzieci, rodzice i współmałżonkowie a grzech
  • GRZECH PIERWORODNY
    • 1. Poczęcie w grzechu; grzech ludzkości
    • 2. Szatan a grzech
    • 3. Więź duchowa z Bogiem
    • 4. Więź duchowa z Szatanem
    • 5. Dwie moce duchowe
    • 6. Grzech wszedł na świat przez człowieka
    • 7. Pierwszy Adam i ostatni Adam
  • PREDESTYNACJA
  • CZYŃCIE SOBIE ZIEMIĘ PODDANĄ
  • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - wstęp
    • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - szczegóły
  • DEKALOG - DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ BOŻYCH
    • Dekalog - Wstęp
    • 1. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną
    • 2. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu
    • 3. Nie będziesz wzywał imienia Pana
    • 4. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
    • 5. Czcij ojca twego i matkę twoją
    • 6. Nie będziesz zabijał
    • 7. Nie będziesz cudzołożył
    • 8. Nie będziesz kradł
    • 9. Nie będziesz wydawał fałszywego świadectwa
    • 10. Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego
  • CZY JEZUS BYŁ FIZYCZNYM CZŁOWIEKIEM?
  • POBYT JEZUSA NA ZIEMI
  • A WY ZA KOGO MNIE UWAŻACIE? PRAWDZIWY A FAŁSZYWY MESJASZ
  • DROGA KRZYŻOWA
    • 1. Pan Jezus na śmierć skazany
    • 2. Pan Jezus bierze krzyż na ramiona swoje
    • 3. Pierwszy upadek Pana Jezusa
    • 4. Pan Jezus spotyka swą matkę
    • 5. Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi
    • 6. Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa
    • 7. Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi
    • 8. Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty
    • 9. Trzeci upadek Pana Jezusa
    • 10. Pan Jezus z szat obnażony
    • 11. Pan Jezus przybity do krzyża
    • 12. Pan Jezus umiera na krzyżu
    • 13. Pan Jezus zdjęty z krzyża
    • 14. Pan Jezus złożony do grobu
    • 15. Zmartwychwstanie Chrystusa
  • JUDASZ
  • SZABAT A DZIEŃ PAŃSKI
  • MODEL RODZINY
    • 1. Doskonałość stworzenia a doskonałość małżeństwa
    • 2. Związek jako „jedno ciało” i jego nierozerwalność
    • 3. Święta rodzina
    • 4. Monogamia i poligamia
    • 5. Nierząd i cudzołóstwo
    • 6. Małżeństwo z wyboru a małżeństwo z obcymi żonami
    • 7. Rozwody
    • 8. Komplementaryzm i egalitaryzm – rola męża i żony
    • 9. Biblia a naród
    • 10. Małżeństwo w kulturze chrześcijańskiej
    • 11. Sprzeczności i kontrowersje ze strony kościoła
    • 12. Status pierworodnego
    • 13. Bezżeństwo, owdowienie, osierocenie
    • 14. Obowiązki i odpowiedzialność rodziców
    • 15. Karcenie dzieci
  • MAŁŻEŃSTWO
  • IN VITRO, ADOPCJA, ANTYKONCEPCJA, ABORCJA I EUTANAZJA
    • 1. Bezpłodność i płodność – przekleństwo czy błogosławieństwo
    • 2. In vitro
    • 3. Kiedy zaczyna się życie: płód czy człowiek?
    • 4. Los zarodków
    • 5. Małżeństwo i prokreacja w imię miłości Bożej
    • 6. „Współpraca” człowieka z Bogiem
    • 7. Nieomylność kościoła. Eksperci duchowni. Naprotechnologia
    • 8. Adopcja a człowiek na zamówienie
    • 9. Przewodnik moralny a rozłam kościoła
    • 10. In vitro a spór moralny
    • 11. In vitro a spór społeczny
    • 12. Filozofia i etyka katolicka
    • 13. Antykoncepcja
    • 14. Aborcja
    • 15. Eutanazja i samobójstwo
    • 16. Nie zabijaj! – co znaczy być mordercą?
    • 17. Kościół a nauka
    • 18. Ewolucja poglądów kościoła
    • 19. Kto nie z nami, ten przeciwko nam
    • 20. Prawo Boże a sumienie
  • KAZIRODZTWO
  • HOMOSEKSUALNOŚĆ
  • (NIE)CZYSTY SEKS
  • SODOMA I GOMORA
  • CZY CZŁOWIEK JEST NIEŚMIERTELNY?
  • ŚMIERĆ, WSKRZESZENIE, REINKARNACJA
  • RELIGIA POKOJU CZY NIENAWIŚCI?
  • TRADYCJA PUŁAPKĄ
  • CZYŚCIEC
    • 1. Wiara Judy Machabejskiego w pośmiertne oczyszczenie z grzechów
    • 2. Znak Jonasza jako obraz czyśćca
    • 3. Odpuszczanie grzechów po śmierci w „tym wieku” albo w „przyszłym wieku”
    • 4. Oczyszczenie po śmierci lub oczyszczający i ocalający duszę ogień czyśćca
    • 5. Chłosta po śmierci
    • 6. Chrzest za zmarłych i miłosierdzie dla zmarłych
    • 7. Czyściec jako zwrot długu
    • 8. Nielitościwy dłużnik skazany na oddanie długu
    • 9. Czyściec jako kres wędrówki do życia wiecznego
    • 10. Możliwość wyjścia z otchłani
    • 11. Łono Abrahama
    • 12. Paruzja a czyściec
  • NAKAZ MISYJNY
  • DARMO DAWAJCIE – KOŚCIELNY BIZNES
  • PYTANIA I ODPOWIEDZI
  • KONTAKT
  • ENGLISH

11. Prawo garncarza – wybór z góry


        Twoje narzędzia:

Biblia
Biblia hebrajsko-polska i grecko-polska
Strong's

UWAGA:
Powyższe linki do tekstów biblijnych udostępniamy wyłącznie dla wygody czytelnika. Znajdują się one jednak na stronach innych, niezależnych od nas autorów, których poglądy i opinie należą wyłącznie do nich, a zespół Projektu Daniel 12 tych poglądów nie autoryzuje ani nie podziela. Autoryzujemy jedynie teksty opublikowane na niniejszej stronie.

​Dlaczego Żydzi (reprezentujący niewybrańców) zostali potępieni, skoro od samego początku i tak byli potępieni? Dlaczego niewybrańcy są potępiani, skoro i tak nie mogą otrzymać Łaski? I w końcu: Dlaczego Bóg w ogóle potępia bezbronnych ludzi?

Za powyższymi pytaniami kryją się złe intencje, które wynikają z chęci usprawiedliwiania naszej złej natury, a równocześnie z chęci oskarżenia Boga o umieszczenie nas pod Prawem i „kuszenie” możliwością otrzymania Łaski. Odpowiedź Boga to odpowiedź Garncarza udzielona „glinianym naczyniom”, a nasze roszczenia to pretensje „gliny” do Garncarza, który formuje ją według własnego upodobania (Rz 9:20-23). Jednak największe pretensje do Boga mają ci, którym wydaje się, że otrzymali od Niego największe przywileje. Nie doceniają błogosławieństwa Łaski, bo nie przyniosła w nich efektu, punktują za to „niesprawiedliwość” Boga, choć robią to nieraz bezwiednie poprzez fałszywe nauczanie o Bogu. Fałszywa nauka nie dopuszcza zbawienia z Łaski. Nauka ta jest niczym żal rozgniewanego brata Syna Marnotrawnego, mającego za złe Ojcu, że kazał zabić utuczone cielę dla syna, który roztrwonił majątek z nierządnicami. Jest niczym oskarżenie robotników zatrudnionych do pracy wcześniej, skierowane do robotników zatrudnionych w „ostatniej godzinie”, którzy zapłatę otrzymali za nic. W jednym, jak i w drugim przypadku Łaskę ocenia się miarą własnej służby, czyli własnej pracy. Własna praca wskazuje na Prawo. Podkreślanie własnych zasług to podkreślanie wartości własnej pracy, co jest zabieraniem chwały Bogu, umniejszaniem wartości pracy Chrystusa. W rękach niewybrańców Prawo staje się więc miernikiem ich własnej chwały.

To, co inni uznają za niesprawiedliwość, czyli niedopuszczenie niektórych do zbawienia, które jest niezgodne z naszym sposobem myślenia, Bóg uznaje za sprawiedliwość. Odrzucając niewybrańców (których obrazem są Żydzi i kościoły instytucjonalne), Bóg potwierdza wybór „pogan”, czyli Jego wybrańców, co następnie uprawomocnia, zsyłając Ducha Łaski. Według Bożej sprawiedliwości cały świat, każdy człowiek bez wyjątku, jest niesprawiedliwy, bo zamieszkuje w nim duch Szatana. Powołując się tak ochoczo na sprawiedliwość Prawa, cały świat powinien zostać skazany na wieczne potępienie. Gdyby nie Łaska, nikt by nie ocalał. Żydzi podążali za Prawem, przy czym w ich mniemaniu Prawem Sprawiedliwości było Prawo Śmierci (Rz 9:31), a nie wiara wynikająca z Prawa Ducha, czyli Łaski (Rz 9:32). Wpadli w pułapkę, potykając się o błędną interpretację Słowa, która w ich wykonaniu jest obrazą Boga, bo sama w sobie jest przekroczeniem i przestępstwem, sami stając się przedmiotem obrazy i gniewu Bożego (Rz 9:33).

Doktryna o wyborze z góry jest dowodem na to, że człowiek nie ma własnej woli, a wszystko odbywa się według woli Bożej. Wskazuje też na wielokrotność programu zbawienia, która z góry zakładała, „rozlanie się” zbawienia na cały świat. Zatem Żydzi rościli sobie nieuzasadnione pretensje do Boga o wyłączność, gdyż tym samym gardzili obietnicami Bożymi oraz innymi ludźmi. W ich mniemaniu byli bowiem (a ich sposób myślenia do dziś nie zmienił się) „lepsi” od reszty mieszkańców świata. Doktryna o przeznaczeniu z góry od samego początku zakładała odrzucenie Żydów jako narodu fizycznego, a przygarnięcie (duchowych) „pogan” (Rz 9:25-29). Abraham jest najlepszym przykładem na to, że Łaska Boża nie jest przekazywana poprzez fizyczne więzy krwi (które niektórzy nazywają genami), lecz poprzez Krew Chrystusa, czyli poprzez Ducha Bożego. Choć liczebność dzieci Abrahama porównywana jest do „piasku morskiego”, Bóg od samego początku zaznacza, że zbawiona zostanie tylko „cząstka”, czyli „wybrani”, a nie „wezwani”.

Klasyczne przykłady przeznaczenia z góry, które Biblia ilustruje na przykładzie Izmaela i Izaaka czy Ezawa i Jakuba, wskazują, że umiłowanym z góry jest dziecko obietnicy, jako prawowity dziedzic, zaś znienawidzonym z góry jest dziecko z góry przez Boga odrzucone (Rz 9:6-13). Choć Bóg błogosławił jednym i drugim, wieczne odrzucenie i wybór dokonany przez Boga są przejawem Jego własnej woli, dyskredytującym jednocześnie własną pracę człowieka, czyli uczynki Prawa, i afirmującym własną pracę Boga, czyli Jego własną Łaskę, na drodze wiary Jezusa Chrystusa. Żydzi fizyczni byli jak Izmael i Ezaw – starszymi braćmi, którzy rościli sobie prawo pierworodnego do odziedziczenia podwójnej porcji. Robili to jednak poprzez własną pracę, przyczyniając się tym samym do konfiskaty darów, które im się nigdy nie należały. Młodszymi braćmi są tutaj „poganie”, którzy, w momencie, kiedy Bóg ich obrzezuje duchowo, okazują się Prawdziwymi Żydami. To właśnie poganom, czyli wybrańcom, z natury niesprawiedliwym, powierzone zostały prawdziwe przywileje duchowe, czyli Prawo Ducha, kapłaństwo duchowe i duchowe dziedzictwo.

Fakt, że Bóg okazuje jednym Łaskę, a drugim nie, czyli że okazuje Łaskę „komu chce” (Rz 9:15), oznacza, że nikt nie jest pod wpływem Łaski od samego początku. Wszyscy są grzesznikami, wszyscy są jednakowo winni, lecz jedni to uznają, inni nie. Ci, którzy tego nie uznają, to ci, którzy znajdują własne usprawiedliwienie, czyli sami siebie ogłaszają zbawionymi. Pan jednak mówi: „Nie zależy od tego, kto chce, ani od tego, co biegnie, lecz od Boga, który wyświadcza łaskę (zmiłowanie)” (Rz 9:16). Sama akceptacja daru Bożego, bądź jego odrzucenie, również nie leży w gestii człowieka, bo „dary i powołanie Boże są nieodwołalne” (Rz 11:29). Poganie są dobitnym przykładem powołania tych, którzy byli bezbożnikami, którzy nie zasłużyli, którzy nie szukali Boga i którzy Boga nie znali, czyli naszego naturalnego stanu duchowego, naszej pierwszej duchowej natury. Wyniosłość Żydów to także wyniosłość nas wszystkich, bo kiedy nam się wydaje, że jesteśmy „dziećmi Bożymi”, że szukaliśmy i znaleźliśmy Boga, co z natury czynimy na własny sposób, popełniamy ten sam błąd, co wszyscy duchowo nieobrzezani – popadamy we własną pychę. Bóg wynosi grzeszników w ich zatwardziałości serc, zapewniając im zewnętrzne instrumenty władzy i pozorny sukces, bo tym większa chwała Boża, im większa udręka Jego wybrańców. Wydanie niewybrańców na zagładę nie jest wynikiem samej nienawiści Bożej (Bożego wyboru), lecz także, a może przede wszystkim, nienawiści niewybrańca do Boga – nienawiści, która pochodzi od ducha Szatana. Upadek niewybrańców jest ich własną zasługą, owocem ich własnej pracy. Tylko taki może być efekt własnej inwencji, własnego programu zbawienia.

Wybór z góry wskazuje, że niewybrańcy pozostaną pod wpływem Prawa Grzechu i Śmierci i wraz z Szatanem (w duchu Szatana) zostaną skazani na wieczne potępienie, a przeniesieni pod Prawo Ducha wybrańcy, w Duchu Chrystusa odziedziczą życie wieczne.

© 2013-2024 Daniel 12