DANIEL 12
  • WPROWADZENIE
  • O CZYM JEST BIBLIA? CZY DA SIĘ STREŚCIĆ JEJ PRZESŁANIE?
    • ​I. Przekaz fizyczny Biblii
    • ​II. Przekaz duchowy
    • III. Stworzenie świata w ujęciu duchowym
    • ​IV. Wieża Babel, Potop oraz Sodoma i Gomora w ujęciu duchowym
    • V. Czy Abraham był zalążkiem instytucji kościelnej?
    • VI. Czy wyprowadzenie Izraela z Egiptu było początkiem instytucji kościelnej?
    • VII. Nowy Testament w ujęciu duchowym
    • VIII. Separacja jako sedno planu zbawienia​
  • KSIĘGA DANIELA 12 ZAPOWIADA CZAS ZROZUMIENIA BIBLII
  • TŁUMACZENIA BIBLII
    • 1. Kilka przykładowych błędów w tłumaczeniu Biblii
    • 2. Konkordancje i Biblie interlinearne - dostęp do oryginału Biblii
    • 3. Przykład wykorzystania konkordancji
  • BIBLIA UKRYWA GŁĘBOKIE DUCHOWE ZNACZENIE
    • 1. Dwie ścieżki
    • 2. Pojęcie dobra i zła według człowieka i Boga
    • 3. Duchowa mądrość Boża a fizyczna mądrośc ludzka
  • BÓG I SZATAN
  • ANIOŁY I DEMONY
  • PRAWO A ŁASKA
    • 1. Natura grzechu – prawo natury
    • 2. Prawo Mojżesza
    • 3. Prawo jako wiedza o grzechu
    • 4. Obietnica dla Abrahama
    • 5. Spór pomiędzy apostołami o prawo
    • 6. Prawo znajduje nas grzesznikami
    • 7. Zacząwszy duchem, chcecie teraz kończyć ciałem?
    • 8. Na cóż więc prawo?
    • 9. Wychowanie i instruktaż poprzez prawo
    • 10. Narodziny z obietnicy a uczynki z prawa
    • 11. Prawo garncarza – wybór z góry
    • 12. Prawo a wiara i miłość
    • 13. Prawo a posłuszeństwo
    • 14. Łaska i uczynki to sprzeczność
    • 15. Żydzi a poganie
    • 16. Chrystus jako pierwociny zbawienia
    • 17. Pierwszy Adam i ostatni Adam
    • 18. Śmierć panująca od Adama do Mojżesza
    • 19. Chrzest duchowy
    • 20. Nie pozwól grzechowi panować w twoim śmiertelnym ciele
    • 21. Grzech to własna praca na zbawienie
    • 22. Związek małżeński – z Prawa czy z Łaski?
    • 23. Prawo jest grzechem czy jest święte?
    • 24. Umysł (Prawo Boże) a ciało (prawo grzechu)
    • 25. Ciało cielesne a duch cielesny
    • 26. Podobieństwo grzechu i umieranie w życiu
    • 27. Życie według ciała a życie według ducha
    • 28. Zmartwychwstanie fizyczne a zmartwychwstanie duchowe
    • 29. Adopcja do Królestwa Bożego
  • KONTROWERSJE WYNIKAJĄCE Z DOSŁOWNEGO ODBIORU BIBLII
    • 1. Wyłup sobie oko i obetnij rękę
    • 2. Czy Bóg to mówi ze względu na woły?
  • PRZYPOWIEŚCI W BIBLII
    • WSTĘP
    • 1. Syn Marnotrawny
    • 2. Wdowi grosz
    • 3. O pszenicy i chwaście
    • 4. Kto nie pracuje niech też nie je
    • 5. Korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy
    • 6. Proście, szukajcie i kołaczcie
  • KALENDARZ MIESIĘCZNY W BIBLII
  • POTOP ZA DNI NOEGO I KALENDARZ OD STWORZENIA​
    • 1. Sprzeczności wynikające z fizycznego rozumienia opisu Potopu a jego poprawność duchowa
    • 2. Data potopu w świetle kalendarza stworzenia
    • 3. Kalendarz 360-dniowy na tle innych kalendarzy
    • 4. 40 dni i 40 nocy >
      • 4.1. Pierwsze 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • ​4.2. Drugie 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • 4.3. 40 dni i 40 nocy Eliasza
      • 4.4. 40 dni i 40 nocy Jezusa
    • 5. Chrzest Jezusa
    • 6. Wydarzenia po chrzcie Chrystusa związane są z symboliką 40 dni i 40 nocy
    • 7. Data Ukrzyżowania i ustanowienia Eucharystii​
    • 8. Chronologia Potopu
    • 9. Zależności czasowe >
      • 9.1 Komentarz do zależności czasowych
    • Podsumowanie
  • GRZECH
    • 1. Nieczystość duchowa
    • 2. Odejście od dobra – definicja grzechu
    • 3. Pojęcie grzechu a zasady moralne
    • 4. Prawo grzechu i śmierci
    • 5. Kto jest bez grzechu, niech rzuci kamieniem
    • 6. Klasyfikacja grzechów
    • 7. Grzech śmiertelny i grzech powszedni
    • 8. Grzechy świadome i nieświadome
    • 9. Grzech ukryty
    • 10. Grzech niewybaczalny – przeciwko Duchowi Świętemu
    • 11. Siedem grzechów głównych
    • 12. Pięć grzechów
    • 13. Grzech kazirodztwa
    • 14. Grzechy języka
    • 15. Grzech wulgaryzmu
    • 16. Rozumienie grzechu przez kapłanów ziemskich
    • 17. Izrael i kościół jako obraz grzeszników
    • 18. Pułapka własnego programu zbawienia
    • 19. Modlitwa, wyznanie grzechów, pokuta
    • 20. Sakramenty kościelne a wymazanie grzechów
    • 21. Oczyszczenie z grzechów, chęć bycia lepszym
    • 22. Chrzest i wiara w walce z grzechem
    • 23. Dzieci, rodzice i współmałżonkowie a grzech
  • GRZECH PIERWORODNY
    • 1. Poczęcie w grzechu; grzech ludzkości
    • 2. Szatan a grzech
    • 3. Więź duchowa z Bogiem
    • 4. Więź duchowa z Szatanem
    • 5. Dwie moce duchowe
    • 6. Grzech wszedł na świat przez człowieka
    • 7. Pierwszy Adam i ostatni Adam
  • PREDESTYNACJA
  • CZYŃCIE SOBIE ZIEMIĘ PODDANĄ
  • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - wstęp
    • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - szczegóły
  • DEKALOG - DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ BOŻYCH
    • Dekalog - Wstęp
    • 1. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną
    • 2. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu
    • 3. Nie będziesz wzywał imienia Pana
    • 4. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
    • 5. Czcij ojca twego i matkę twoją
    • 6. Nie będziesz zabijał
    • 7. Nie będziesz cudzołożył
    • 8. Nie będziesz kradł
    • 9. Nie będziesz wydawał fałszywego świadectwa
    • 10. Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego
  • CZY JEZUS BYŁ FIZYCZNYM CZŁOWIEKIEM?
  • POBYT JEZUSA NA ZIEMI
  • A WY ZA KOGO MNIE UWAŻACIE? PRAWDZIWY A FAŁSZYWY MESJASZ
  • DROGA KRZYŻOWA
    • 1. Pan Jezus na śmierć skazany
    • 2. Pan Jezus bierze krzyż na ramiona swoje
    • 3. Pierwszy upadek Pana Jezusa
    • 4. Pan Jezus spotyka swą matkę
    • 5. Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi
    • 6. Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa
    • 7. Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi
    • 8. Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty
    • 9. Trzeci upadek Pana Jezusa
    • 10. Pan Jezus z szat obnażony
    • 11. Pan Jezus przybity do krzyża
    • 12. Pan Jezus umiera na krzyżu
    • 13. Pan Jezus zdjęty z krzyża
    • 14. Pan Jezus złożony do grobu
    • 15. Zmartwychwstanie Chrystusa
  • JUDASZ
  • SZABAT A DZIEŃ PAŃSKI
  • MODEL RODZINY
    • 1. Doskonałość stworzenia a doskonałość małżeństwa
    • 2. Związek jako „jedno ciało” i jego nierozerwalność
    • 3. Święta rodzina
    • 4. Monogamia i poligamia
    • 5. Nierząd i cudzołóstwo
    • 6. Małżeństwo z wyboru a małżeństwo z obcymi żonami
    • 7. Rozwody
    • 8. Komplementaryzm i egalitaryzm – rola męża i żony
    • 9. Biblia a naród
    • 10. Małżeństwo w kulturze chrześcijańskiej
    • 11. Sprzeczności i kontrowersje ze strony kościoła
    • 12. Status pierworodnego
    • 13. Bezżeństwo, owdowienie, osierocenie
    • 14. Obowiązki i odpowiedzialność rodziców
    • 15. Karcenie dzieci
  • MAŁŻEŃSTWO
  • IN VITRO, ADOPCJA, ANTYKONCEPCJA, ABORCJA I EUTANAZJA
    • 1. Bezpłodność i płodność – przekleństwo czy błogosławieństwo
    • 2. In vitro
    • 3. Kiedy zaczyna się życie: płód czy człowiek?
    • 4. Los zarodków
    • 5. Małżeństwo i prokreacja w imię miłości Bożej
    • 6. „Współpraca” człowieka z Bogiem
    • 7. Nieomylność kościoła. Eksperci duchowni. Naprotechnologia
    • 8. Adopcja a człowiek na zamówienie
    • 9. Przewodnik moralny a rozłam kościoła
    • 10. In vitro a spór moralny
    • 11. In vitro a spór społeczny
    • 12. Filozofia i etyka katolicka
    • 13. Antykoncepcja
    • 14. Aborcja
    • 15. Eutanazja i samobójstwo
    • 16. Nie zabijaj! – co znaczy być mordercą?
    • 17. Kościół a nauka
    • 18. Ewolucja poglądów kościoła
    • 19. Kto nie z nami, ten przeciwko nam
    • 20. Prawo Boże a sumienie
  • KAZIRODZTWO
  • HOMOSEKSUALNOŚĆ
  • (NIE)CZYSTY SEKS
  • SODOMA I GOMORA
  • CZY CZŁOWIEK JEST NIEŚMIERTELNY?
  • ŚMIERĆ, WSKRZESZENIE, REINKARNACJA
  • RELIGIA POKOJU CZY NIENAWIŚCI?
  • TRADYCJA PUŁAPKĄ
  • CZYŚCIEC
    • 1. Wiara Judy Machabejskiego w pośmiertne oczyszczenie z grzechów
    • 2. Znak Jonasza jako obraz czyśćca
    • 3. Odpuszczanie grzechów po śmierci w „tym wieku” albo w „przyszłym wieku”
    • 4. Oczyszczenie po śmierci lub oczyszczający i ocalający duszę ogień czyśćca
    • 5. Chłosta po śmierci
    • 6. Chrzest za zmarłych i miłosierdzie dla zmarłych
    • 7. Czyściec jako zwrot długu
    • 8. Nielitościwy dłużnik skazany na oddanie długu
    • 9. Czyściec jako kres wędrówki do życia wiecznego
    • 10. Możliwość wyjścia z otchłani
    • 11. Łono Abrahama
    • 12. Paruzja a czyściec
  • NAKAZ MISYJNY
  • DARMO DAWAJCIE – KOŚCIELNY BIZNES
  • PYTANIA I ODPOWIEDZI
  • KONTAKT
  • ENGLISH

4. Prawo grzechu i śmierci


        Twoje narzędzia:

Biblia
Biblia hebrajsko-polska i grecko-polska
Strong's

UWAGA:
Powyższe linki do tekstów biblijnych udostępniamy wyłącznie dla wygody czytelnika. Znajdują się one jednak na stronach innych, niezależnych od nas autorów, których poglądy i opinie należą wyłącznie do nich, a zespół Projektu Daniel 12 tych poglądów nie autoryzuje ani nie podziela. Autoryzujemy jedynie teksty opublikowane na niniejszej stronie.

​Paradoks polega na tym, że Łaska Boża jest zaprzeczeniem Prawa grzechu i śmierci, ale zarazem Łaska jest wypełnieniem Prawa Ducha (Prawa Życia). Można więc powiedzieć, że wybraniec Boży wypełnia Prawo (Prawo Ducha) z chwilą otrzymania zbawienia, ale robi to w skutek działania daru Bożego, a nie za pomocą własnej pracy. Różnica polega na tym, że niezbawiony nie może wypełnić Prawa Ducha, bo skoro nie ma Ducha, Prawo Ducha jest mu obce. Będzie się jednak upierał, że potrafi wypełnić prawo, nie rozumiejąc, że w rzeczywistości odnosi się do Prawa grzechu i śmierci. Na Prawo grzechu i śmierci składa się cały kodeks zasad i obowiązków moralnych, na przykład dosłownie rozumiane „Dziesięć przykazań”. W celu ukazania niemożności wypełnienia Prawa zostało ono przez Boga tak skonstruowane, że kiedy rozpatruje się je w wymiarze fizycznym, samo sobie zaprzecza. Dopiero w wymiarze duchowym układa się w spójną całość. Klasycznym przykładem jest obrzęd obrzezania, wykonywany ósmego dnia po narodzinach chłopca, który bywa, że nakłada się na dzień szabatu, w którym nie wolno wykonywać żadnej pracy. Aby wypełnić pierwszy nakaz (obrzezanie), należy złamać drugi (szabat). Co gorsza, złamanie każdego z tych praw skutkowało śmiercią, zgodnie z prawem starotestamentowym. Sytuacja bez wyjścia.

Nazwa „Prawo grzechu i śmierci” (Rz 8:2) zawiera w sobie element „grzechu” oraz element „śmierci”, a więc dwa identyfikatory ducha Szatana. Niemoc albo bezsilność prawa (Prawa grzechu i śmierci) wynika z niemocy naszego „ciała”, co należy rozumieć jako metaforę naszego „stanu ducha”. Dlatego Jezus Chrystus przyszedł potępić „grzech” (Prawo grzechu i śmierci) w „Ciele” (czyli jako Duch), aby wybrańcy wypełnili Prawo nie „według ciała” (złego ducha), ale „według Ducha” (Rz 8:3-4). Oznacza to, że wybrańcy wypełniają Prawo Życia według Ducha Bożego, niewybrańcy zaś wypełniają Prawo grzechu i śmierci według ducha Szatana. Wypełnienie Prawa Ducha czy Prawa grzechu i śmierci związane jest z przeznaczeniem z góry: wybrańców na życie wieczne, a niewybrańców na śmierć wieczną.

Oczywiście owo „wypełnianie prawa” jest tylko symboliczne i fizycznie niezauważalne, bo oznacza „podleganie określonemu duchowemu autorytetowi” – albo Szatana, albo Boga. Tak jak wybrańcy wypełniają Prawo Ducha w Duchu Bożym, tak niewybrańcy wypełniają Prawo grzechu i śmierci w duchu Szatana. Ponieważ autorytety Boga i Szatana wzajemnie się wykluczają, mamy dwie interpretacje Prawa Bożego i dwa sposoby pojmowania przekazu Biblii (zobacz rozdział Dwie Ścieżki). Przypomnijmy przy okazji „Drzewo Poznania Dobra [i] Zła” (spójnik „i” nie występuje w oryginale), którego nazwa zawiera dwa składniki: „dobro” i „zło”, co w konsekwencji podkreśla postrzeganie dobra poprzez zło, mowa zatem o „obrazie zła”. Duchowy przekaz Biblii naucza, że „zakazanego owocu” nie zerwą zbawieni wybrańcy, czyli ci, którzy znajdują się pod wpływem mocy Bożej (Ducha Bożego). Ta sama moc Boża pokonała Szatana, w związku z czym metaforyczne „kuszenie” Boga przez Szatana jest bezskuteczne. Biblia mówi o zbawionych wybrańcach jako o tych, którzy będą „wyrzucać złe duchy”, „brać węże do rąk” oraz „wypijać truciznę bez zatrucia się” (Mk 16:17). Oczywiście nie należy tego rozumieć dosłownie – żaden człowiek zbawiony nie ma magicznych mocy. Te metaforyczne wyrażenia wskazują na potęgę duchowej mocy Boga i jego przewagę nad Szatanem. Z drugiej strony element „zła” obecny w powyższej nazwie prawa wskazuje na drugą, alternatywną ścieżkę – na autorytet Prawa grzechu i śmierci, którym jest przekaz Biblii pomyślany dla niezbawionych, a docelowo dla wszystkich niewybrańców. Osoba niezbawiona (każdy z nas z chwilą poczęcia) będzie wykonawcą tego prawa zgodnie z autorytetem Szatana. Oznacza to, że myśląc, że wykonujemy „Prawo Boże”, w rzeczywistości wykonujemy „prawo (nakaz) Szatana”. Tak stało się z Adamem i Ewą, którzy symbolizują naszą duchową naturę, podatną na „kuszenie” przez Szatana. Nasza pierwsza natura jest więc ściśle zidentyfikowana z duchem Szatana, czyli „grzechem”. Terminologia teologiczna nazywa to „grzechem pierworodnym”, za który nauki kościelne obarczają naszych „pierwszych rodziców”. W rzeczywistości „grzech pierworodny” to synonim lub symbol naszej pierwszej duchowej natury, bo słowo „Adam” (z którego wyszła „Ewa”) oznacza „ludzkość”.

Kontrast pomiędzy Prawem Ducha-Życia a Prawem grzechu i śmierci uwypukla prawdziwą unię wybrańca z Chrystusem poprzez Ducha, przy czym to Duch tworzy Prawo Życia, a właściwie sam w sobie Duch jest tym Prawem. Skutkiem tego Prawa jest „życie duchowe”, czyli życie wieczne. Duch to oczywiście Duch Chrystusa (Rz 8:9), „sprawca chęci i działania wybrańca zgodnie z wolą Bożą” (Flp 2:13). Nie ma możliwości, żeby zbawiony wybraniec „zerwał zły owoc”, bo zbawiony wybraniec został uwolniony od Prawa grzechu i śmierci, czyli zarówno od „prawa”, jak i od „grzechu”. Został więc uwolniony od ducha Szatana.

Prawo grzechu i śmierci to obraz panowania grzechu (ducha Szatana) w połączeniu, lub w unii, z naszą duchowo zepsutą naturą, którego skutkiem jest „śmierć duchowa”, czyli śmierć wieczna.

Podsumowując, Biblia prezentuje „dwa prawa”, podobnie jak wspomniane wcześniej „dwie ścieżki”: prawo dla niezbawionych („własna droga” = droga Szatana) oraz prawo dla zbawionych (droga Boga), które za swoją podstawę mają dwa przeciwstawne autorytety duchowe. W każdym przypadku wola siły nadrzędnej determinuje wolę (posłuszeństwo) siły podrzędnej, przy czym w obu przypadkach ową siłą podrzędną jest wola człowieka. Również i to pokazuje, że prawa nie można rozpatrywać w wymiarze fizyczności, lecz w wymiarze symbolicznym, w którym „grzech” i „śmierć” to określenia siły duchowej, która dominuje nad człowiekiem. Bez Ducha Bożego nie ma możliwości wyzwolenia się spod Prawa grzechu i śmierci, co oznacza, że nie ma takiej możliwości bez Jezusa, zaś dar Ducha to „Jezus w nas”, czyli Jezus obecny w wybrańcach. Dar życia wiecznego to inaczej „nowe życie”. Wybawienie od Złego jest też dowodem na to, że wcześniej wybraniec jest pod panowaniem Szatana i nie posiada własnej mocy, by się z niego wyzwolić. Niewybrańcy to „słudzy Szatana, świadkowie i szafarze śmierci”, a wybrańcy to „słudzy Boga, świadkowie i szafarze Ducha” (2Kor 3:6-8). Wybrańcy Boży przechodzą transformację z „człowieka ziemskiego” w „człowieka duchowego”, czyli ze sługi Szatana w sługę Bożego, przy czym w swojej nowej naturze zwanej symbolicznie „umysłem” (Duchem) wybraniec „służy” Prawu Bożemu (Prawu Ducha, Prawu Życia), a w swojej starej naturze, zwanej symbolicznie „ciałem”, służył „Prawu grzechu i śmierci” (Rz 7:25).

Innym symbolem duchowego kontrastu, który Biblia wykorzystuje, jest „umysł cielesny” i „umysł Chrystusowy” (1Kor 2:14-16), przy czym pierwszy podąża za Prawem grzechu i śmierci, a drugi za Prawem Ducha. Prawo Ducha objawia się w duchowym przekazie Biblii, pod natchnieniem Ducha.

Zauważmy, że pomiędzy Prawem Ducha a Prawem grzechu i śmierci nie ma wspólnego mianownika. Wręcz przeciwnie – jest antagonizm, co oznacza, że jesteśmy „sterowani” albo mocą Szatana, albo mocą Boga. Nie ma tu żadnej mowy o „współpracy” czy „udziale” człowieka. W tym wszystkim chodzi, oczywiście, o „posłuszeństwo wewnętrzne”, niezauważalne i nieodczuwalne na zewnątrz, stąd Biblia posługuje się takimi symbolami jak „zapis prawa w sercu”. Każde z tych dwóch praw pochodzi od odpowiedniego ducha. To pokazuje, że „prawość” czy też „sprawiedliwość” prawa nie jest wypełniana „przez nas”, lecz „w nas”, oczywiście w kontekście wypełnienia Prawa Życia w duszy wybrańca, czyli w kontekście „sprawiedliwości Bożej”. „Dusza uświęcona” to dusza żywa.
​

Wybór autorytetu, którego pozornie może dokonać stworzenie, nie oznacza rzeczywistej „zdolności wyboru”. Oznacza on, że chodzi o duchowy autorytet, który stworzeniem rządzi, dowodzi nim i ma wyłączny wpływ na jego ostateczny los. Tymczasem człowiek niezbawiony uważa Prawo grzechu i śmierci za autorytet nadrzędny. Dodatkowo myśli, że ów wybór wynika z jego własnej, „dobrej woli”, że jego „trafny wybór” i jego własna praca umożliwią mu wypełnienie tego prawa, na dodatek widząc w owym prawie obietnicę życia wiecznego. Okazuje się jednak, że za Prawem grzechu i śmierci stoi „duch kłamstwa i fałszu”. Tymczasem Prawo Ducha to Prawo Prawdy (J 16:13).

© 2013-2024 Daniel 12