DANIEL 12
  • WPROWADZENIE
  • O CZYM JEST BIBLIA? CZY DA SIĘ STREŚCIĆ JEJ PRZESŁANIE?
    • ​I. Przekaz fizyczny Biblii
    • ​II. Przekaz duchowy
    • III. Stworzenie świata w ujęciu duchowym
    • ​IV. Wieża Babel, Potop oraz Sodoma i Gomora w ujęciu duchowym
    • V. Czy Abraham był zalążkiem instytucji kościelnej?
    • VI. Czy wyprowadzenie Izraela z Egiptu było początkiem instytucji kościelnej?
    • VII. Nowy Testament w ujęciu duchowym
    • VIII. Separacja jako sedno planu zbawienia​
  • KSIĘGA DANIELA 12 ZAPOWIADA CZAS ZROZUMIENIA BIBLII
  • TŁUMACZENIA BIBLII
    • 1. Kilka przykładowych błędów w tłumaczeniu Biblii
    • 2. Konkordancje i Biblie interlinearne - dostęp do oryginału Biblii
    • 3. Przykład wykorzystania konkordancji
  • BIBLIA UKRYWA GŁĘBOKIE DUCHOWE ZNACZENIE
    • 1. Dwie ścieżki
    • 2. Pojęcie dobra i zła według człowieka i Boga
    • 3. Duchowa mądrość Boża a fizyczna mądrośc ludzka
  • BÓG I SZATAN
  • ANIOŁY I DEMONY
  • PRAWO A ŁASKA
    • 1. Natura grzechu – prawo natury
    • 2. Prawo Mojżesza
    • 3. Prawo jako wiedza o grzechu
    • 4. Obietnica dla Abrahama
    • 5. Spór pomiędzy apostołami o prawo
    • 6. Prawo znajduje nas grzesznikami
    • 7. Zacząwszy duchem, chcecie teraz kończyć ciałem?
    • 8. Na cóż więc prawo?
    • 9. Wychowanie i instruktaż poprzez prawo
    • 10. Narodziny z obietnicy a uczynki z prawa
    • 11. Prawo garncarza – wybór z góry
    • 12. Prawo a wiara i miłość
    • 13. Prawo a posłuszeństwo
    • 14. Łaska i uczynki to sprzeczność
    • 15. Żydzi a poganie
    • 16. Chrystus jako pierwociny zbawienia
    • 17. Pierwszy Adam i ostatni Adam
    • 18. Śmierć panująca od Adama do Mojżesza
    • 19. Chrzest duchowy
    • 20. Nie pozwól grzechowi panować w twoim śmiertelnym ciele
    • 21. Grzech to własna praca na zbawienie
    • 22. Związek małżeński – z Prawa czy z Łaski?
    • 23. Prawo jest grzechem czy jest święte?
    • 24. Umysł (Prawo Boże) a ciało (prawo grzechu)
    • 25. Ciało cielesne a duch cielesny
    • 26. Podobieństwo grzechu i umieranie w życiu
    • 27. Życie według ciała a życie według ducha
    • 28. Zmartwychwstanie fizyczne a zmartwychwstanie duchowe
    • 29. Adopcja do Królestwa Bożego
  • KONTROWERSJE WYNIKAJĄCE Z DOSŁOWNEGO ODBIORU BIBLII
    • 1. Wyłup sobie oko i obetnij rękę
    • 2. Czy Bóg to mówi ze względu na woły?
  • PRZYPOWIEŚCI W BIBLII
    • WSTĘP
    • 1. Syn Marnotrawny
    • 2. Wdowi grosz
    • 3. O pszenicy i chwaście
    • 4. Kto nie pracuje niech też nie je
    • 5. Korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy
    • 6. Proście, szukajcie i kołaczcie
  • KALENDARZ MIESIĘCZNY W BIBLII
  • POTOP ZA DNI NOEGO I KALENDARZ OD STWORZENIA​
    • 1. Sprzeczności wynikające z fizycznego rozumienia opisu Potopu a jego poprawność duchowa
    • 2. Data potopu w świetle kalendarza stworzenia
    • 3. Kalendarz 360-dniowy na tle innych kalendarzy
    • 4. 40 dni i 40 nocy >
      • 4.1. Pierwsze 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • ​4.2. Drugie 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • 4.3. 40 dni i 40 nocy Eliasza
      • 4.4. 40 dni i 40 nocy Jezusa
    • 5. Chrzest Jezusa
    • 6. Wydarzenia po chrzcie Chrystusa związane są z symboliką 40 dni i 40 nocy
    • 7. Data Ukrzyżowania i ustanowienia Eucharystii​
    • 8. Chronologia Potopu
    • 9. Zależności czasowe >
      • 9.1 Komentarz do zależności czasowych
    • Podsumowanie
  • GRZECH
    • 1. Nieczystość duchowa
    • 2. Odejście od dobra – definicja grzechu
    • 3. Pojęcie grzechu a zasady moralne
    • 4. Prawo grzechu i śmierci
    • 5. Kto jest bez grzechu, niech rzuci kamieniem
    • 6. Klasyfikacja grzechów
    • 7. Grzech śmiertelny i grzech powszedni
    • 8. Grzechy świadome i nieświadome
    • 9. Grzech ukryty
    • 10. Grzech niewybaczalny – przeciwko Duchowi Świętemu
    • 11. Siedem grzechów głównych
    • 12. Pięć grzechów
    • 13. Grzech kazirodztwa
    • 14. Grzechy języka
    • 15. Grzech wulgaryzmu
    • 16. Rozumienie grzechu przez kapłanów ziemskich
    • 17. Izrael i kościół jako obraz grzeszników
    • 18. Pułapka własnego programu zbawienia
    • 19. Modlitwa, wyznanie grzechów, pokuta
    • 20. Sakramenty kościelne a wymazanie grzechów
    • 21. Oczyszczenie z grzechów, chęć bycia lepszym
    • 22. Chrzest i wiara w walce z grzechem
    • 23. Dzieci, rodzice i współmałżonkowie a grzech
  • GRZECH PIERWORODNY
    • 1. Poczęcie w grzechu; grzech ludzkości
    • 2. Szatan a grzech
    • 3. Więź duchowa z Bogiem
    • 4. Więź duchowa z Szatanem
    • 5. Dwie moce duchowe
    • 6. Grzech wszedł na świat przez człowieka
    • 7. Pierwszy Adam i ostatni Adam
  • PREDESTYNACJA
  • CZYŃCIE SOBIE ZIEMIĘ PODDANĄ
  • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - wstęp
    • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - szczegóły
  • DEKALOG - DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ BOŻYCH
    • Dekalog - Wstęp
    • 1. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną
    • 2. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu
    • 3. Nie będziesz wzywał imienia Pana
    • 4. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
    • 5. Czcij ojca twego i matkę twoją
    • 6. Nie będziesz zabijał
    • 7. Nie będziesz cudzołożył
    • 8. Nie będziesz kradł
    • 9. Nie będziesz wydawał fałszywego świadectwa
    • 10. Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego
  • CZY JEZUS BYŁ FIZYCZNYM CZŁOWIEKIEM?
  • POBYT JEZUSA NA ZIEMI
  • A WY ZA KOGO MNIE UWAŻACIE? PRAWDZIWY A FAŁSZYWY MESJASZ
  • DROGA KRZYŻOWA
    • 1. Pan Jezus na śmierć skazany
    • 2. Pan Jezus bierze krzyż na ramiona swoje
    • 3. Pierwszy upadek Pana Jezusa
    • 4. Pan Jezus spotyka swą matkę
    • 5. Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi
    • 6. Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa
    • 7. Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi
    • 8. Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty
    • 9. Trzeci upadek Pana Jezusa
    • 10. Pan Jezus z szat obnażony
    • 11. Pan Jezus przybity do krzyża
    • 12. Pan Jezus umiera na krzyżu
    • 13. Pan Jezus zdjęty z krzyża
    • 14. Pan Jezus złożony do grobu
    • 15. Zmartwychwstanie Chrystusa
  • JUDASZ
  • SZABAT A DZIEŃ PAŃSKI
  • MODEL RODZINY
    • 1. Doskonałość stworzenia a doskonałość małżeństwa
    • 2. Związek jako „jedno ciało” i jego nierozerwalność
    • 3. Święta rodzina
    • 4. Monogamia i poligamia
    • 5. Nierząd i cudzołóstwo
    • 6. Małżeństwo z wyboru a małżeństwo z obcymi żonami
    • 7. Rozwody
    • 8. Komplementaryzm i egalitaryzm – rola męża i żony
    • 9. Biblia a naród
    • 10. Małżeństwo w kulturze chrześcijańskiej
    • 11. Sprzeczności i kontrowersje ze strony kościoła
    • 12. Status pierworodnego
    • 13. Bezżeństwo, owdowienie, osierocenie
    • 14. Obowiązki i odpowiedzialność rodziców
    • 15. Karcenie dzieci
  • MAŁŻEŃSTWO
  • IN VITRO, ADOPCJA, ANTYKONCEPCJA, ABORCJA I EUTANAZJA
    • 1. Bezpłodność i płodność – przekleństwo czy błogosławieństwo
    • 2. In vitro
    • 3. Kiedy zaczyna się życie: płód czy człowiek?
    • 4. Los zarodków
    • 5. Małżeństwo i prokreacja w imię miłości Bożej
    • 6. „Współpraca” człowieka z Bogiem
    • 7. Nieomylność kościoła. Eksperci duchowni. Naprotechnologia
    • 8. Adopcja a człowiek na zamówienie
    • 9. Przewodnik moralny a rozłam kościoła
    • 10. In vitro a spór moralny
    • 11. In vitro a spór społeczny
    • 12. Filozofia i etyka katolicka
    • 13. Antykoncepcja
    • 14. Aborcja
    • 15. Eutanazja i samobójstwo
    • 16. Nie zabijaj! – co znaczy być mordercą?
    • 17. Kościół a nauka
    • 18. Ewolucja poglądów kościoła
    • 19. Kto nie z nami, ten przeciwko nam
    • 20. Prawo Boże a sumienie
  • KAZIRODZTWO
  • HOMOSEKSUALNOŚĆ
  • (NIE)CZYSTY SEKS
  • SODOMA I GOMORA
  • CZY CZŁOWIEK JEST NIEŚMIERTELNY?
  • ŚMIERĆ, WSKRZESZENIE, REINKARNACJA
  • RELIGIA POKOJU CZY NIENAWIŚCI?
  • TRADYCJA PUŁAPKĄ
  • CZYŚCIEC
    • 1. Wiara Judy Machabejskiego w pośmiertne oczyszczenie z grzechów
    • 2. Znak Jonasza jako obraz czyśćca
    • 3. Odpuszczanie grzechów po śmierci w „tym wieku” albo w „przyszłym wieku”
    • 4. Oczyszczenie po śmierci lub oczyszczający i ocalający duszę ogień czyśćca
    • 5. Chłosta po śmierci
    • 6. Chrzest za zmarłych i miłosierdzie dla zmarłych
    • 7. Czyściec jako zwrot długu
    • 8. Nielitościwy dłużnik skazany na oddanie długu
    • 9. Czyściec jako kres wędrówki do życia wiecznego
    • 10. Możliwość wyjścia z otchłani
    • 11. Łono Abrahama
    • 12. Paruzja a czyściec
  • NAKAZ MISYJNY
  • DARMO DAWAJCIE – KOŚCIELNY BIZNES
  • PYTANIA I ODPOWIEDZI
  • KONTAKT
  • ENGLISH

27. Życie według ciała a życie według ducha


        Twoje narzędzia:

Biblia
Biblia hebrajsko-polska i grecko-polska
Strong's

UWAGA:
Powyższe linki do tekstów biblijnych udostępniamy wyłącznie dla wygody czytelnika. Znajdują się one jednak na stronach innych, niezależnych od nas autorów, których poglądy i opinie należą wyłącznie do nich, a zespół Projektu Daniel 12 tych poglądów nie autoryzuje ani nie podziela. Autoryzujemy jedynie teksty opublikowane na niniejszej stronie.

Działanie Prawa Ducha (Życia w Jezusie Chrystusie; Rz 8:2) jest realizowane poprzez drugą (ostatnią) duchową naturę człowieka, czyli w momencie, kiedy wybraniec staje się człowiekiem duchowym na podobieństwo Boga (posiada cząstkę Ducha). Prawo Ducha, jak sama nazwa wskazuje, jest Prawem ustanowionym przez Ducha Bożego, a ponieważ symbolicznie wiąże się ono z „nowym sercem”, to „stare serce”, czyli duch Szatana, zostaje uprzednio z duszy wybrańca wyrzucony.

Wiara w to, że człowiek musi „wystrzegać się” postępowania według ciała, rozumianego jako ciało fizyczne, na rzecz postępowania według Ducha, to myślenie cielesne, bo człowiek nie ma żadnej mocy sprawczej w działaniu w sferze duchowej. Niezbawiony myśli jak Szatan (Rz 8:6-7). Brak posłuszeństwa wobec Prawa Ducha oznacza brak Ducha, czyli brak zdolności podporządkowania się woli Bożej. Ci, którzy są „w ciele” (w duchu Szatana), nie mogą znaleźć upodobania u Boga (Rz 8:8), bo Bóg ma upodobanie tylko w swoim Synu, czyli w swoim własnym Duchu, a mówiąc bardziej precyzyjnie – w sobie samym. „Myślenie” (czyli postępowanie) niezbawionego lub zbawionego zależy od jego metaforycznego „umysłu”, czyli od ducha, który w nim przebywa – Ducha Bożego bądź ducha Szatana (Rz 8:5) – i który „steruje” duszą człowieka, bo człowiek jest taki jak jego „myśląca dusza” (Prz 23:7). Przed zbawieniem wybraniec myśli „po ludzku” (Mt 16:23), czyli duchem tego świata (1 Kor 2:12), duchem buntu (Ef 2:2).

„Dusza cielesna”, choć nazywana jest „duszą żyjącą” (1 Kor 15:45), jest przykładem duszy, która tworzy pozór duszy żyjącej, a w rzeczywistości jest martwa, jak ta, która „żyje rozpustnie”, a jest martwa (1 Tm 5:6). Skoro „cielesność” to synonim duchowej martwoty, reprezentującej ducha Szatana, to ani Jezus nie mógł przejść przez śmierć w duchu Szatana, bo to tak jakbyśmy z Boga uczynili Szatana, ani zbawiony wybraniec (czyli ktoś posiadający Ducha Świętego) nie może postępować „według ciała” (czyli jako „cielesny”), bo, znowu, z Ducha, który jest siłą sprawczą, uczynilibyśmy wtedy ducha Szatana. To czyste bluźnierstwo. Fizyczna interpretacja Biblii sprawia, że bluźnimy, bo z Boga czynimy człowieka, a tym samym Szatana, którego duch nazywany jest „duchem człowieka” (1 Kor 2:11). Tego typu rozumowanie jest charakterystyczne dla mądrości ludzkiej. Wrogość umysłu cielesnego to wrogość, której źródłem jest duch Szatana, z którą nigdy nie było i nie będzie pojednania, czego wyrazem jest zapowiedź wiecznego potępienia, rozumianego jako wieczna separacja od życia wiecznego. Groźba piekła jest nie tylko realna, ale i gwarantowana. W przeciwnym razie ofiara Chrystusa nie byłaby tak doniosła; wręcz nie miałaby sensu. Bogu nie chodzi bowiem o ratowanie człowieka z udręki doczesności, lecz z udręki nieskończoności (wiecznego potępienia). Ratowanie z doczesności to przedłużanie drogi prowadzącej do śmierci wiecznej. Gdyby nie było groźby wiecznego potępienia, nie byłoby też obietnicy życia wiecznego. Wrogość pomiędzy Szatanem a Bogiem to sedno sensu istnienia Prawa i Łaski, czyli identyfikacji ducha Szatana jako drogi prowadzącej do śmierci wiecznej oraz identyfikacji Ducha Bożego (Łaski) jako drogi prowadzącej do życia wiecznego.

Słowo Boże stwierdza, że wybrańcy żyją według Ducha, który w nich mieszka (Rz 8:9), co zaprzecza spekulacjom, jakoby zbawiony wybraniec „walczył sam z sobą”, czyli ze swoim biologicznym ciałem. Wielu twierdzi bowiem, że zbawiony wybraniec jest zbawiony w formie duszy, zaś niezbawiony w formie ciała, co zrównuje Łaskę Bożą z niełaską, bo nie można być wolnym od grzechu, a równocześnie być przez grzech nawiedzonym. Jeżeli zbawiony wybraniec jest człowiekiem duchowym, na wzór Boga, czyli Ducha, to nie może być jednocześnie człowiekiem fizycznym, czyli cielesnym, na wzór Szatana. Jedno zaprzecza drugiemu. Oznaczałoby to, że Bóg umarł za połowę grzechów wybrańca, czyli że obmył wybrańca połowicznie. Ten, kto jest cielesny, czyli nie ma Ducha Chrystusowego, nie jest Jego (Rz 8:9) lub, odwracając porządek, ten, kto jest duchowy, nie jest cielesny. Jeżeli zbawiony wybraniec nie jest cielesny, a mówiąc dosłownie: nie jest w ciele, oznacza to, że nie jest w duchu Szatana.

Interpretując biblijne słowo „ciało” w sposób fizyczny, czyli jako nasze zewnętrzne okrycie, musielibyśmy przyjąć, że wyrażenie „nie będąc w ciele” oznacza naszą niewidzialność. Ciało fizyczne jest częścią tej ziemi, częścią tego świata, w związku z czym, nie może być częścią, która bierze udział w odkupieniu, bo w przeciwnym razie oznaczałoby to utożsamienie śmierci Chrystusa także ze śmiercią fizyczną. Obecność Chrystusa w sercu wybrańca, czyli oczyszczenie go z grzechu (z ducha Szatana), oznacza śmierć ciała poprzez grzech (czytaj: śmierć duchową poprzez ducha Szatana), co odnosi się do śmierci poprzedniej natury wybrańca, będącej wyrazem nie pracy własnej (własnej sprawiedliwości), a sprawiedliwości Chrystusa (Rz 8:10). Zamieszkanie Ducha Bożego w duszy wybrańca nie jest kwestią chwilowej wizyty Ducha, lecz zamieszkaniem w niej na wieczność.

Obietnica zbawienia ani nie dotyczyła pierwotnego stanu ducha wybrańca, bo ducha Szatana nie da się zreformować, ani nie dotyczy ciała fizycznego, które jest tylko zewnętrznym obrazem pierwszej natury człowieka. Fizyczne ciało jest zarazem obrazem ciała duchowego, które, obok duszy i ducha, stanowi pełnię natury duchowej. Wypełnieniem Boskiej Natury jest pojednanie trzech grup wybrańców Bożych: jednej grupy okresu Wczesnego Deszczu oraz dwóch grup dwóch porcji okresu Późnego Deszczu, przy czym okres Późnego Deszczu jest obrazem zmartwychwstania drugiego, czyli zmartwychwstania „ciała”. Chodzi więc o pojednanie wybrańców, którzy przeszli w stan spoczynku, czyli „śpią” w Chrystusie lub są martwi w Chrystusie, jako ci, którzy zakończyli swoją misję na ziemi, oraz o pojednanie dwóch porcji Ducha, czyli „żywych pozostawionych”, którzy zostają duchowo wyrwani spod władzy Szatana podczas Późnego Deszczu jako Dwaj Świadkowie (Ap 11:11-12), na wzór Wniebowstąpienia Chrystusa. Tak jak wybrańcy reprezentujący dusze ożywione otrzymują Łaskę, czyli Ducha adopcji na życie wieczne, tak też wybrańcy okresu Późnego Deszczu, reprezentujący „śmiertelne ciała” (stan martwoty duchowej przed zbawieniem), zostają wskrzeszeni przez tego samego Ducha, który zamieszkuje w wybrańcach (Rz 8:11).

© 2013-2024 Daniel 12