DANIEL 12
  • WPROWADZENIE
  • O CZYM JEST BIBLIA? CZY DA SIĘ STREŚCIĆ JEJ PRZESŁANIE?
    • ​I. Przekaz fizyczny Biblii
    • ​II. Przekaz duchowy
    • III. Stworzenie świata w ujęciu duchowym
    • ​IV. Wieża Babel, Potop oraz Sodoma i Gomora w ujęciu duchowym
    • V. Czy Abraham był zalążkiem instytucji kościelnej?
    • VI. Czy wyprowadzenie Izraela z Egiptu było początkiem instytucji kościelnej?
    • VII. Nowy Testament w ujęciu duchowym
    • VIII. Separacja jako sedno planu zbawienia​
  • KSIĘGA DANIELA 12 ZAPOWIADA CZAS ZROZUMIENIA BIBLII
  • TŁUMACZENIA BIBLII
    • 1. Kilka przykładowych błędów w tłumaczeniu Biblii
    • 2. Konkordancje i Biblie interlinearne - dostęp do oryginału Biblii
    • 3. Przykład wykorzystania konkordancji
  • BIBLIA UKRYWA GŁĘBOKIE DUCHOWE ZNACZENIE
    • 1. Dwie ścieżki
    • 2. Pojęcie dobra i zła według człowieka i Boga
    • 3. Duchowa mądrość Boża a fizyczna mądrośc ludzka
  • BÓG I SZATAN
  • ANIOŁY I DEMONY
  • PRAWO A ŁASKA
    • 1. Natura grzechu – prawo natury
    • 2. Prawo Mojżesza
    • 3. Prawo jako wiedza o grzechu
    • 4. Obietnica dla Abrahama
    • 5. Spór pomiędzy apostołami o prawo
    • 6. Prawo znajduje nas grzesznikami
    • 7. Zacząwszy duchem, chcecie teraz kończyć ciałem?
    • 8. Na cóż więc prawo?
    • 9. Wychowanie i instruktaż poprzez prawo
    • 10. Narodziny z obietnicy a uczynki z prawa
    • 11. Prawo garncarza – wybór z góry
    • 12. Prawo a wiara i miłość
    • 13. Prawo a posłuszeństwo
    • 14. Łaska i uczynki to sprzeczność
    • 15. Żydzi a poganie
    • 16. Chrystus jako pierwociny zbawienia
    • 17. Pierwszy Adam i ostatni Adam
    • 18. Śmierć panująca od Adama do Mojżesza
    • 19. Chrzest duchowy
    • 20. Nie pozwól grzechowi panować w twoim śmiertelnym ciele
    • 21. Grzech to własna praca na zbawienie
    • 22. Związek małżeński – z Prawa czy z Łaski?
    • 23. Prawo jest grzechem czy jest święte?
    • 24. Umysł (Prawo Boże) a ciało (prawo grzechu)
    • 25. Ciało cielesne a duch cielesny
    • 26. Podobieństwo grzechu i umieranie w życiu
    • 27. Życie według ciała a życie według ducha
    • 28. Zmartwychwstanie fizyczne a zmartwychwstanie duchowe
    • 29. Adopcja do Królestwa Bożego
  • KONTROWERSJE WYNIKAJĄCE Z DOSŁOWNEGO ODBIORU BIBLII
    • 1. Wyłup sobie oko i obetnij rękę
    • 2. Czy Bóg to mówi ze względu na woły?
  • PRZYPOWIEŚCI W BIBLII
    • WSTĘP
    • 1. Syn Marnotrawny
    • 2. Wdowi grosz
    • 3. O pszenicy i chwaście
    • 4. Kto nie pracuje niech też nie je
    • 5. Korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy
    • 6. Proście, szukajcie i kołaczcie
  • KALENDARZ MIESIĘCZNY W BIBLII
  • POTOP ZA DNI NOEGO I KALENDARZ OD STWORZENIA​
    • 1. Sprzeczności wynikające z fizycznego rozumienia opisu Potopu a jego poprawność duchowa
    • 2. Data potopu w świetle kalendarza stworzenia
    • 3. Kalendarz 360-dniowy na tle innych kalendarzy
    • 4. 40 dni i 40 nocy >
      • 4.1. Pierwsze 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • ​4.2. Drugie 40 dni i 40 nocy Mojżesza
      • 4.3. 40 dni i 40 nocy Eliasza
      • 4.4. 40 dni i 40 nocy Jezusa
    • 5. Chrzest Jezusa
    • 6. Wydarzenia po chrzcie Chrystusa związane są z symboliką 40 dni i 40 nocy
    • 7. Data Ukrzyżowania i ustanowienia Eucharystii​
    • 8. Chronologia Potopu
    • 9. Zależności czasowe >
      • 9.1 Komentarz do zależności czasowych
    • Podsumowanie
  • GRZECH
    • 1. Nieczystość duchowa
    • 2. Odejście od dobra – definicja grzechu
    • 3. Pojęcie grzechu a zasady moralne
    • 4. Prawo grzechu i śmierci
    • 5. Kto jest bez grzechu, niech rzuci kamieniem
    • 6. Klasyfikacja grzechów
    • 7. Grzech śmiertelny i grzech powszedni
    • 8. Grzechy świadome i nieświadome
    • 9. Grzech ukryty
    • 10. Grzech niewybaczalny – przeciwko Duchowi Świętemu
    • 11. Siedem grzechów głównych
    • 12. Pięć grzechów
    • 13. Grzech kazirodztwa
    • 14. Grzechy języka
    • 15. Grzech wulgaryzmu
    • 16. Rozumienie grzechu przez kapłanów ziemskich
    • 17. Izrael i kościół jako obraz grzeszników
    • 18. Pułapka własnego programu zbawienia
    • 19. Modlitwa, wyznanie grzechów, pokuta
    • 20. Sakramenty kościelne a wymazanie grzechów
    • 21. Oczyszczenie z grzechów, chęć bycia lepszym
    • 22. Chrzest i wiara w walce z grzechem
    • 23. Dzieci, rodzice i współmałżonkowie a grzech
  • GRZECH PIERWORODNY
    • 1. Poczęcie w grzechu; grzech ludzkości
    • 2. Szatan a grzech
    • 3. Więź duchowa z Bogiem
    • 4. Więź duchowa z Szatanem
    • 5. Dwie moce duchowe
    • 6. Grzech wszedł na świat przez człowieka
    • 7. Pierwszy Adam i ostatni Adam
  • PREDESTYNACJA
  • CZYŃCIE SOBIE ZIEMIĘ PODDANĄ
  • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - wstęp
    • CHRZEŚCIJAŃSTWO A WEGETARIANIZM - szczegóły
  • DEKALOG - DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ BOŻYCH
    • Dekalog - Wstęp
    • 1. Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną
    • 2. Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu
    • 3. Nie będziesz wzywał imienia Pana
    • 4. Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić
    • 5. Czcij ojca twego i matkę twoją
    • 6. Nie będziesz zabijał
    • 7. Nie będziesz cudzołożył
    • 8. Nie będziesz kradł
    • 9. Nie będziesz wydawał fałszywego świadectwa
    • 10. Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego
  • CZY JEZUS BYŁ FIZYCZNYM CZŁOWIEKIEM?
  • POBYT JEZUSA NA ZIEMI
  • A WY ZA KOGO MNIE UWAŻACIE? PRAWDZIWY A FAŁSZYWY MESJASZ
  • DROGA KRZYŻOWA
    • 1. Pan Jezus na śmierć skazany
    • 2. Pan Jezus bierze krzyż na ramiona swoje
    • 3. Pierwszy upadek Pana Jezusa
    • 4. Pan Jezus spotyka swą matkę
    • 5. Szymon Cyrenejczyk pomaga nieść krzyż Jezusowi
    • 6. Święta Weronika ociera twarz Pana Jezusa
    • 7. Pan Jezus upada pod krzyżem po raz drugi
    • 8. Pan Jezus pociesza płaczące niewiasty
    • 9. Trzeci upadek Pana Jezusa
    • 10. Pan Jezus z szat obnażony
    • 11. Pan Jezus przybity do krzyża
    • 12. Pan Jezus umiera na krzyżu
    • 13. Pan Jezus zdjęty z krzyża
    • 14. Pan Jezus złożony do grobu
    • 15. Zmartwychwstanie Chrystusa
  • JUDASZ
  • SZABAT A DZIEŃ PAŃSKI
  • MODEL RODZINY
    • 1. Doskonałość stworzenia a doskonałość małżeństwa
    • 2. Związek jako „jedno ciało” i jego nierozerwalność
    • 3. Święta rodzina
    • 4. Monogamia i poligamia
    • 5. Nierząd i cudzołóstwo
    • 6. Małżeństwo z wyboru a małżeństwo z obcymi żonami
    • 7. Rozwody
    • 8. Komplementaryzm i egalitaryzm – rola męża i żony
    • 9. Biblia a naród
    • 10. Małżeństwo w kulturze chrześcijańskiej
    • 11. Sprzeczności i kontrowersje ze strony kościoła
    • 12. Status pierworodnego
    • 13. Bezżeństwo, owdowienie, osierocenie
    • 14. Obowiązki i odpowiedzialność rodziców
    • 15. Karcenie dzieci
  • MAŁŻEŃSTWO
  • IN VITRO, ADOPCJA, ANTYKONCEPCJA, ABORCJA I EUTANAZJA
    • 1. Bezpłodność i płodność – przekleństwo czy błogosławieństwo
    • 2. In vitro
    • 3. Kiedy zaczyna się życie: płód czy człowiek?
    • 4. Los zarodków
    • 5. Małżeństwo i prokreacja w imię miłości Bożej
    • 6. „Współpraca” człowieka z Bogiem
    • 7. Nieomylność kościoła. Eksperci duchowni. Naprotechnologia
    • 8. Adopcja a człowiek na zamówienie
    • 9. Przewodnik moralny a rozłam kościoła
    • 10. In vitro a spór moralny
    • 11. In vitro a spór społeczny
    • 12. Filozofia i etyka katolicka
    • 13. Antykoncepcja
    • 14. Aborcja
    • 15. Eutanazja i samobójstwo
    • 16. Nie zabijaj! – co znaczy być mordercą?
    • 17. Kościół a nauka
    • 18. Ewolucja poglądów kościoła
    • 19. Kto nie z nami, ten przeciwko nam
    • 20. Prawo Boże a sumienie
  • KAZIRODZTWO
  • HOMOSEKSUALNOŚĆ
  • (NIE)CZYSTY SEKS
  • SODOMA I GOMORA
  • CZY CZŁOWIEK JEST NIEŚMIERTELNY?
  • ŚMIERĆ, WSKRZESZENIE, REINKARNACJA
  • RELIGIA POKOJU CZY NIENAWIŚCI?
  • TRADYCJA PUŁAPKĄ
  • CZYŚCIEC
    • 1. Wiara Judy Machabejskiego w pośmiertne oczyszczenie z grzechów
    • 2. Znak Jonasza jako obraz czyśćca
    • 3. Odpuszczanie grzechów po śmierci w „tym wieku” albo w „przyszłym wieku”
    • 4. Oczyszczenie po śmierci lub oczyszczający i ocalający duszę ogień czyśćca
    • 5. Chłosta po śmierci
    • 6. Chrzest za zmarłych i miłosierdzie dla zmarłych
    • 7. Czyściec jako zwrot długu
    • 8. Nielitościwy dłużnik skazany na oddanie długu
    • 9. Czyściec jako kres wędrówki do życia wiecznego
    • 10. Możliwość wyjścia z otchłani
    • 11. Łono Abrahama
    • 12. Paruzja a czyściec
  • NAKAZ MISYJNY
  • DARMO DAWAJCIE – KOŚCIELNY BIZNES
  • PYTANIA I ODPOWIEDZI
  • KONTAKT
  • ENGLISH

15. Żydzi a poganie


        Twoje narzędzia:

Biblia
Biblia hebrajsko-polska i grecko-polska
Strong's

UWAGA:
Powyższe linki do tekstów biblijnych udostępniamy wyłącznie dla wygody czytelnika. Znajdują się one jednak na stronach innych, niezależnych od nas autorów, których poglądy i opinie należą wyłącznie do nich, a zespół Projektu Daniel 12 tych poglądów nie autoryzuje ani nie podziela. Autoryzujemy jedynie teksty opublikowane na niniejszej stronie.

​Substytucja pogan w miejsce Żydów to obraz przygarnięcia przez Boga wybrańców (pozornych niewybrańców) w miejsce niewybrańców (pozornych wybrańców). Spowodowało to u Żydów wybuch zazdrości, którą Bóg prowokuje celowo (Rz 11:11). Niezbawieni ciągle bowiem prowokują Boga do zazdrości, gdyż odbierają Bogu chwałę. Mimo że Żydzi odrzucili Chrystusa, to wciąż prześladowali tych, którzy Chrystusa wyznawali. Jeżeli w ich mniemaniu Chrystus nie był Bogiem, to w czym problem? Problem w tym, że nie szukali oni chwały Boga, lecz własnej chwały, która według nich była zagrożona. Tym samym szukali chwały działającego w nich Szatana. Chrystus był dla nich konkurencją, tak jak duchowy przekaz Biblii jest konkurencją dla autorytetu współczesnych kościołów.

Choć dzięki upadkowi Żydów poganie nazywani są „bogactwem świata” lub „wzbogaceniem” (Rz 11:12), biblijna zapowiedź upadku także pogan i wprowadzenie przez Boga „innych pogan” na scenę wskazuje na to, że w Bożym planie istnieją dwie grupy pogan i dwa programy zbawienia – Wczesny i Późny Deszcz – jak również na to, że Późny Deszcz podzielony jest na dwie porcje. Świadczy o tym skierowane do pogan ostrzeżenie przed konsekwencjami, jakie spotkały Żydów. Poganie nazywani są „dziką oliwką” (Rz 11:17), dziką z natury (Rz 11:24), co odnosi się do niewybrańców (reprezentowanych przez przywódców kościelnych) wszczepionych w miejsce Żydów w unię z Bogiem poprzez (zewnętrzne) uczestnictwo w Duchu Świętym, czyli w „korzeniu świętym”. Wszczepienie to miało jednak charakter zewnętrzny, gdyż status „dzikiej oliwki”, który zmienił się na „dobrą oliwkę”, był statusem tej samej rangi, co status „oliwki”, czyli narodu izraelskiego (Rz 11:17), który reprezentuje również „złamane gałęzie” (Rz 11:17-20). Ostrzeżenie skierowane do pogan (niewybrańców reprezentowanych przez kościół instytucjonalny) dotyczy tego samego problemu, co w przypadku Żydów, czyli wyniosłości, pychy i braku bojaźni Bożej (Rz 11:18-20), z tą różnicą, że Żydzi odnosili się do własnego Prawa zamiast Prawa Ducha, a poganie odnoszą się do własnej wiary, zamiast wiary Chrystusa. Pomiędzy „własnym Prawem”, czyli własnym sposobem postrzegania (interpretacji) Prawa, a „własną wiarą”, czyli własnym sposobem postrzegania (interpretacji) wiary, możemy postawić znak równości. Innymi słowy, zewnętrzne uczestnictwo w Łasce to podleganie Prawu. „Dzikie oliwki” nie rosły od samego początku jako „dobre oliwki”, lecz z natury były „dzikie”, czyli nieświęte, a ich „świętość” (dobroć) wynikała z Łaski, z podłączenia się do „świętego korzenia”. Natura prawdziwego zbawienia, czyli wewnętrznego oddziaływania Ducha Łaski, polega na przemianie w nową, zmienioną naturę, w nowe stworzenie, cieszące się duchową wolnością. Tymczasem „dobra oliwka” jest pod presją (pod „jarzmem”) groźby utraty Łaski, bo Łaska „odbierana jest” tym, w których nie odniosła zbawczego skutku, bo przywileje zewnętrzne to nie przywileje duchowego dziedzictwa Jezusa. Strach przed sądem odpowiada zakopaniu talentu w ziemi, bez możliwości pomnażania go, a w efekcie brakowi talentu. Fizyczny Izrael i fizyczne kościoły bazują na prawach ceremonialnych, które choć wiadomo, że nie przynoszą efektu zbawienia, są przez wyznawców nieustannie powtarzane, przy czym nadaje się im jakąś moc duchowego zadośćuczynienia czy „nawrócenia”.

W ogrodzie Getsemani („Tłoczni Oliwek”), w dolinie Cedronu, u podnóża Góry Oliwnej, słowa wypowiadane przez Jezusa: „Nie co ja pragnę Panie, lecz co Ty” (Mt 26:36) nie odnoszą się do „wątpliwości” Jezusa, który jest zarazem Ojcem, lecz wskazują na zbawienie z woli Boga, bez udziału człowieka. Jezus sam „wygniata winogrona w tłoczni” (Iz 63:2-3), podczas gdy Jego uczniowie „śpią” i nie czuwają (Mt 26:40). Czyni to w celu zbawienia wybrańców i potępienia niewybrańców. Sąd Boży i przejście (ze śmierci) do zbawienia „pogan” (wybrańców) zaczyna się od sądu nad niewybrańcami, którzy ostatecznie okazują się poganami. Lokalizacja „miejsca cierpienia” Jezusa pomiędzy Górą Oliwną a wzgórzem świątyni w Jerozolimie to także nawiązanie do Doliny Jozafata i miejsca „sądu ostatecznego” (Jl 4:12-14; Ap 14:19-20). Słowo „winogrona” symbolizuje „krew” (Rdz 49:11) a „przelanie krwi” przez Jezusa odnosi się do pracy wykonywanej przez Jezusa dla zbawienia swoich wybrańców (Łk 22:44).

Nawiązanie do „złamanych gałęzi” (w liczbie mnogiej) niejako zapowiada przyszłe złamanie „pogan” (kościołów). Działanie Łaski ma charakter warunkowy, co jest pułapką, jak w przypadku pułapki Prawa, w którą wpadli Żydzi, a która polegała na rzekomym działaniu Łaski wskutek zachowania dobroci („jeśli wytrwasz w dobroci”; Rz 11:22). Odnosi się to do własnej dobroci pogan, czyli ich własnej pracy.

Tak właśnie kościoły postrzegają Łaskę – jako wyraz ich własnej pracy i własnych zasług, zamiast dobroci Boga i pracy Boga. Odpadnięcie pogan jako zewnętrznej reprezentacji Królestwa Bożego (z ich zewnętrznymi przywilejami, które są „cieniami” a nie substancją) zdeterminowane jest zapowiedzią ponownego wszczepienia tych, którzy nie będą trwać w niewierze. Wydawałoby się, że odnosi się to do Żydów (Rz 11:23), lecz w rzeczywistości odnosi się do „innych pogan”, którzy z natury są także Żydami, obrzezanymi fizycznie, czyli duchem Szatana. Podstawowa zasada zbawienia jest bowiem taka, że tak jak wybraniec nie może stracić zbawienia, bo „dary i wezwanie Boże jest nieodwołalne” (Rz 11:29), tak też odrzucony niewybraniec nie może zostać ponownie przyjęty, gdyż sąd, któremu niewybraniec podlega, to droga „ze śmierci na śmierć”. O tym, że mowa tu o innej grupie wybrańców świadczy także wcześniejsza zapowiedź, która mówi o „pełni pogan”, jako drodze od bogactwa pogan do ich pełni (do „pełni bogactwa pogan”; Rz 11:12, 25). Dlatego przyjście (narodzenie) Chrystusa nawiązuje do „pełni czasu” (Ga 4:4), czyli także do zbawienia „pełni pogan”, bo z Biblii wynika, że Chrystus przyszedł więcej niż raz. Opiera się to również na fakcie, że Chrystus jako Pełnia Bóstwa (Kol 2:9) reprezentowany jest przez Dwóch lub Trzech Świadków, co jest odniesieniem do dwóch lub trzech programów zbawienia, czyli dwóch lub trzech grup wybrańców – dzieląc okres Późnego Deszczu na dwie porcje, otrzymujemy trzy programy zbawienia.

© 2013-2024 Daniel 12